Ingezonden persbericht
25.10.2001
www.BoschUniverse.com genomineerd voor Europrix 2001
Website wereldwijd goed bekeken
De spectaculaire website www.BoschUniverse.com is genomineerd voor de
Europrix 2001. Op 3 december 2001 worden de winnaars van de Europrix bekend
gemaakt in Portugal. Een internationale jury benoemde de website in de
categorie 'Knowledge, Discovery and Culture' tot een van de vijf beste
websites die dit jaar ontworpen zijn in Europa. De speciale Bosch-website is
door Museum Boijmans Van Beuningen geïnitieerd en door ZaPPWeRK, Delft,
ontworpen en gerealiseerd.
Bosch-website
De site www.BoschUniverse.com fungeert als internationaal informatiecentrum
over het leven en werk van Bosch en sluit aan op de unieke expositie
Jheronimus Bosch. Tot nu toe hebben ruim 100.000 bezoekers uit heel Europa
de site bekeken. Het doel van de website was het complete, algemeen erkende
oeuvre van de schilder wereldwijd te ontsluiten. Daarnaast geeft het een
gedegen overzicht van het wetenschappelijk onderzoek naar het werk van
Bosch. Zeer spectaculair onderdeel van de site is de 'Jheronimus Bosch
Learning & Adventure Game'. Deze hedendaagse variant op de fantasievolle
schilderkunst van Bosch kan met een of meer personen via Internet worden
gespeeld. De internationale waardering van deze thema-website blijkt ook uit
de nominaties 'meest innovatieve' en 'beste educatieve' website ter wereld,
tijdens de internationale conferentie 'The Museum and the Web' te Seatle
(VS).
Europrix
De Europrix is in 1998 ingesteld als een wedstrijd en promotie van de beste
multimedia producten in Europa. Het is een initiatief van het ministerie van
Economische Zaken in Oostenrijk en de Europese Commissie. De Europrix 2001
heeft 425 inzendingen ontvangen uit 28 landen. Dit jaar ontving de jury 16
inzendingen uit Nederland.
Sponsors van de tentoonstelling zijn: Unilever, ABN AMRO en KPN