PERSBERICHT
webMethods maakt resultaten tweede kwartaal bekend
Amsterdam, 26 oktober 2001 webMethods (Nasdaq: WEBM), een toonaangevende
aanbieder van integratiesoftware, heeft de financiële resultaten
bekendgemaakt van het tweede kwartaal van boekjaar 2002, dat eindigde op 30
september 2001.
De omzet bedroeg $40,7 miljoen, vergeleken met een omzet van $45,7 miljoen
in dezelfde periode vorig jaar. Het nettoverlies over het tweede kwartaal
van boekjaar 2002, exclusief kosten in verband met vergoedingen in
aandelen, goodwill, reorganisatiekosten en afschrijvingen, bedroeg $8,1
miljoen ($0,16 per aandeel). In dezelfde periode in 2001 bedroeg het
nettoverlies $0,1 miljoen ($0,00 per aandeel). Inclusief genoemde kosten
bedroeg webMethods' nettoverlies over het tweede kwartaal $33,2 miljoen
($0,67 per aandeel), vergeleken met een nettoverlies van $51,2 miljoen
($1,09 per aandeel) in het tweede kwartaal van boekjaar 2001.
De totale omzet in de eerste zes maanden van boekjaar 2002 bedroeg $96,1 miljoen, een stijging van 19% vergeleken met de omzet van $80,8 miljoen in dezelfde periode een jaar eerder. Het nettoverlies over de eerste zes maanden van boekjaar 2002, exclusief kosten in verband met vergoedingen in aandelen, goodwill, reorganisatiekosten en afschrijvingen, bedroeg $12,5 miljoen ($0,25 per aandeel). Over dezelfde periode in boekjaar 2001 bedroeg het nettoverlies $4,1 miljoen ($0,09 per aandeel). Inclusief deze kosten bedroeg webMethods' nettoverlies over de eerste zes maanden van boekjaar 2002 $53,1 miljoen ($1,08 per aandeel), vergeleken met een nettoverlies van $72,1 miljoen ($1,54 per aandeel) in dezelfde periode een jaar eerder.
De hoeveelheid liquide middelen die het bedrijf op 30 september jongsleden
in bezit had, bedroeg $212,6 miljoen en het bedrijf had het afgelopen
kwartaal een positieve cashflow. Daarnaast namen de operationele kosten van
het bedrijf in het afgelopen kwartaal af met $8,5 miljoen, oftewel met 17 %
ten opzichte van het vorige kwartaal.
"In de huidige economische omgeving richten bedrijven zich op het
stroomlijnen van hun bedrijfsvoering en op het verminderen van
inefficiënties", zegt Phillip Merrick, bestuursvoorzitter en CEO van
webMethods. "Voor veel bedrijven betekent dit dat ze naar
integratiesoftware kijken om bestaande systemen te koppelen, zodat ze een
compleet overzicht over hun bedrijf krijgen. Klanten vragen een end-to-end
integratieoplossing met eerste klas mogelijkheden voor het modelleren van
bedrijfsprocessen, en wij zijn de enige integratieleverancier die zo'n
oplossing kan leveren en klanten een meetbaar rendement op hun investering
kan bieden."
Kwartaalnieuws
Nieuwe klanten: Het afgelopen kwartaal verwierf webMethods meer dan 45
nieuwe klanten uit de hele wereld. Vooraanstaande bedrijven die een
licentie op webMethods-software aanschaften, zijn onder meer: American
Electric Power, Best Buy, Carnival Corporation, Colt Telecom, Dresdner
Bank, Findus, Georgia Pacific, Idemitsu Petrochemical, International Paper,
LG Electronics, Logitech, McKesson Information Services, National
Semiconductor, PerkinElmer, Philips Components, Rohm and Haas, Samsung
Semiconductor, Smorgon Steel Group, SuperValu en Toll Holdings. Veel van
die bedrijven opereren in de belangrijkste verticale markten van
webMethods, waaronder financiële dienstverlening, fabricage, de
procesindustrie en telecommunicatie.
Daarnaast nam het bedrijf een toename waar in klandizie vanuit de openbare
sector, waaronder de EPA (Environmental Protection Agency), de Patent en
Trademark Office en andere nationale en lokale overheidsinstellingen.
Klanten in productie: Een groot aantal klanten rondde dit kwartaal
implementaties af en realiseert al een meetbaar rendement op zijn
investering. Klanten die dit kwartaal hun webMethods-software in productie
namen, zijn onder meer: Atofina, Avaya, Boise Cascade, Covisint, Exostar,
Pantellos, Verisign en Willamette.
Partnerovereenkomsten: webMethods bleef succes boeken met belangrijke
partners. De samenwerking tussen webMethods en I2 resulteerde dit kwartaal
in additionele nieuwe klanten. Het bedrijf breidde ook de bestaande relatie
met Siebel Systems uit, waarmee webMethods 50 gemeenschappelijke klanten
heeft. Bovendien breidde het bedrijf consultancy-relaties uit met HP
Consulting en Lockheed Martin.
Ondersteuning van standaarden: webMethods kondigde dit kwartaal uitgebreide
ondersteuning aan van de J2EE-specificatie waaronder JCA, JMS en EJB;
alsmede ondersteuning voor webservices-standaarden zoals SOAP en WSDL.
webMethods heeft een conference call gehouden om de resultaten te
bespreken. Een weergave van die conference call is tot eind november te
beluisteren op
http://ir.webmethods.com/ireye/ir_site.zhtml?ticker=webm&script=400 .
Over webMethods
webMethods (Nasdaq: WEBM) is een toonaangevend leverancier van
integratiesoftware. Het integratieplatform van webMethods stelt klanten in
staat om een meetbaar rendement op hun investering te behalen, door
bedrijfsprocessen, enterprise- en legacy-toepassingen, databases en
werkstromen te koppelen. Die koppeling kan zowel binnen de onderneming
worden gerealiseerd als daarbuiten, met andere bedrijven. Met het
integratieplatform van webMethods kunnen klanten kosten verminderen, nieuwe
bronnen van inkomsten genereren, de banden met hun klanten verstevigen, de
efficiëntie van de distributieketen verbeteren en de interne
bedrijfsprocessen stroomlijnen.
webMethods is in 1996 opgericht en heeft haar hoofdkantoor in Fairfax,
Virginia. Het bedrijf heeft vestigingen in de Verenigde Staten, Europa,
Azië en de Pacific. webMethods bedient wereldwijd meer dan 750 klanten,
waaronder wereldwijde top-2000-bedrijven zoals Citibank, Dell, Eastman
Chemical, The Ford Motor Company, Grainger en Motorola. Strategische
partners van webMethods zijn onder andere Accenture, Ariba, BroadVision,
Commerce One, Deloitte Consulting, EDS, Hewlett-Packard, i2 Technologies,
J.D. Edwards, KPMG Consulting, Microsoft, Oracle, SAP AG en Siebel Systems.
Meer informatie over het bedrijf is beschikbaar op www.webmethods.com.
Contactpersonen:
Jill Latta
webMethods
+31 (0)20 491 97 37
jlatta@webmethods.com
Annemieke van Herk
Footprint Marketing
+31 (0)20 417 71 77
annemieke@footprint.nl