FNV
Lingeriebranche weert Triumph
De actie die afgelopen maandag tijdens de Nacht van de Lingerie werd
gevoerd onder leiding van Rotterdamse columniste Carrie heeft effect
gehad. Bodyfashion Nederland, de brancheorganisatie voor de
lingeriesector, heeft besloten om Triumph, te schrappen uit alle
promotie-uitingen in het kader van de Week van de Lingerie. De
brancheorganisatie kwam tot deze beslissing na overleg met
actievoerders van, onder andere, de Schone Kleren Kampagne en de FNV.
Triumph is producent van het bekende merk Sloggi.
Afgelopen maandag opende de lingeriebranche een grootscheepse
promotiecampagne met de Nacht van de Lingerie. Bij deze gelegenheid
boden actievoerders, onder aanvoering van Carrie, een kunstwerk aan de
directeur van Triumph, de heer Brand, aan. De actie was bedoeld om
aandacht te vestigen op de aanwezigheid van Triumph in Birma, een land
dat een militair regime kent dat op grote schaal mensenrechten
schendt.
Alle collectieve activiteiten van de branche in het kader van de Week
van de Lingerie zijn niet meer toegankelijk voor Triumph.
Vertegenwoordigers van de FNV en de Schone Kleren Kampagne zijn
uitgenodigd voor een buitengewone ledenvergadering van Bodyfashion
Nederland om te praten over de aanwezigheid van Triumph in Birma. In
afwachting van de uitkomst van deze vergadering is Triumph uitgesloten
van de promotieactiviteiten van de branche.
In ruil voor de stellingname van de brancheorganisatie tegen Triumph
hebben de FNV en de Schone Kleren Kampagne besloten om eerder geplande
activiteiten tijdens de Week van de Lingerie op te schorten. Wel
zullen in overleg met Bodyfashion Nederland op kleinere schaal acties
gevoerd worden. De leden van de brancheorganisatie worden vandaag per
brief op de hoogte gesteld van stappen die tegen Triumph zijn
genomen.
Birma kent een van de meest repressieve regimes ter wereld. Mensen
verdwijnen, worden gemarteld en ingezet als dwangarbeider.
Buitenlandse investeringen komen ten goede aan het militaire regime.
De Birmese oppositie en de onafhankelijke vakbond in ballingschap
roepen alle buitenlandse investeerders op geen zaken te doen met de
militaire junta. De campagne is een gezamenlijke actie van de Schone
Kleren Kampagne, de FNV, NOVIB, het X-Y solidariteitsfonds en het
Burma Centrum Nederland
Meer informatie:
Schone Kleren Kampagne, Christa de Bruin 06-22241176
FNV Voorlichting, Robert Slot: 06-14607983
26 okt 01 15:48