Geluidhinder in wijde omgeving kan aanzienlijk verminderd worden bij andere naderingsprocedure
26-10-2001
Dit is een gezamenlijk persbericht van de provincies Utrecht en
Zuid-Holland
Provincies pleiten voor andere aanvliegprocedure Schiphol
Geluidhinder in wijde omgeving kan aanzienlijk verminderd worden bij
andere naderingsprocedure
De provinciebesturen van Utrecht en Zuid-Holland vrezen dat de
voorgenomen wijziging van de Schipholwet tot meer geluidsoverlast in
grote delen van hun provincie zal leiden. Daarom dringen ze bij
minister Netelenbos aan op een andere aanvliegprocedure, die minder
geluidhinder veroorzaakt voor gebieden verder dan 15 kilometer van de
luchthaven.
Niet alleen de directe omgeving van Schiphol, maar ook een wijde regio
daaromheen ondervindt geluidoverlast van het vliegverkeer van en naar
de luchthaven. Het aantal klachten uit de provincie Zuid-Holland en
Utrecht over hinder van vliegverkeer is in 2000 toegenomen met 10 %.
Die toename baart de provinciebestuurders zorgen.
Ze zijn niet gerust op de goede afloop van het Kamerdebat over de
wijziging van de Luchtvaartwet. Daarom hebben de provincies opdracht
gegeven aan een extern bureau om de effecten te onderzoeken van een
andere wijze van aanvliegen: de zogenaamde Continuous Descent Approach
(CDA). Bij deze aanvliegwijze dalen vliegtuigen vanaf een hoogte van
7000 voet continu met een constante hellingshoek naar de landingsbaan.
Deze benadering vergt meer tijd tussen de landingen dan nu
gebruikelijk is. Het grote voordeel daarvan is echter dat de motoren
niet of nauwelijks gebruikt hoeven worden tijdens de landing. In de
gebruikelijke procedure dalen de vliegtuigen in stappen, waarbij de
vliegtuigmotoren veel meer geluid produceren.
Continuous descent approach: minder geluidoverlast
Uit een eerste verkenning blijkt dat de CDA-procedure aanmerkelijk
minder geluidhinder veroorzaakt in gebieden verder dan 15 kilometer
van de landingsbaan. Tussen 2,5 en 15 kilometer is het geluidsniveau
voor beide naderingsprocedures nagenoeg gelijk en alleen het gebied in
de laatste 2,5 kilometer voor de landingsbaan ondervindt iets meer
geluid bij een CDA-procedure. Binnen dit gebied ligt echter geen
bebouwing, aldus de provinciebestuurders.
Op basis van deze uitkomsten vragen de provinciebesturen de minister
te overwegen de CDA-procedure voor te schrijven. Ze menen verder dat
bekeken moet worden of er in de vroege ochtend en late avonduren meer
tijd tussen opeenvolgende vliegtuigen kan zijn.
Zuid-Holland wil dat ook nagegaan wordt of het luchtruim boven de
Noordzee beter benut kan worden als aanvliegroute naar Schiphol.
Daarmee kunnen de stedelijke gebieden ontlast worden. De Utrechtse
bestuurders zijn bevreesd dat de overlast verder zal toenemen als de
minister besluit het luchtruim boven Soesterberg vrij te geven voor
vliegverkeer van en naar Schiphol. Ze hebben de minister daarom
verzocht een minimale vlieghoogte van 2 kilometer voor te schrijven
voor vliegtuigen die zich verder dan 40 kilometer van de luchthaven
bevinden.
Meer meetpunten
De dagelijkse provinciebesturen van Utrecht en van Zuid-Holland hebben
de minister begin augustus om meer meetpunten in een wijdere omgeving
van de luchthaven gevraagd, overeenkomstig het advies van de commissie
Berkhout. De commissie heeft minister Netelenbos aangeraden een
uitgebreid netwerk van meetpunten aan te houden om de gevolgen van de
groei van Schiphol goed te kunnen volgen en in de hand te houden. De
minister liet daarop laten weten dat ze het aantal meetpunten uit wil
breiden binnen de zogeheten 20 KE zone. De Utrechtse en Zuid-Hollandse
bestuurders vinden dat niet genoeg, de klachten houden immers niet op
bij deze lijn. Daarom hebben ze onlangs bij de Vaste Kamercommissie
voor Verkeer en Waterstaat aangedrongen op meer meetpunten op grotere
afstand van Schiphol. Ze willen bovendien dat er ook meetpunten in
stiltegebieden komen en in belangrijke natuur- en recreatiegebieden,
waar het nu nog stil is, en niet alleen in woonwijken.
Positie Commissie Geluidhinder
De beide provinciebesturen laten weten dat ze tevreden zijn over de
Commissie Geluidhinder Schiphol nieuwe stijl. De positie van de
commissie is nu vastgelegd in het wetsvoorstel. Daarin staat dat de
provincies Utrecht en Zuid-Holland deel uitmaken van de commissie,
evenals de gemeenten in deze provincies. Dat betekent dat ze
structureel betrokken worden bij het overleg met de luchtvaartsector.