Chordiant realiseert omzetverwachting; omzetstijging van 112 procent in derde kwartaal van 2001
Amsterdam, 25 oktober 2001 - Chordiant Software, Inc. (Nasdaq: CHRD), leverancier van CRM-oplossingen, behaalde in het derde kwartaal van het boekjaar 2001 een totale omzet van US$ 20,5 miljoen, een stijging van 112 procent vergeleken met het derde kwartaal van het vorige boekjaar. Dit is het zevende opeenvolgende kwartaal van Chordiant als beursgenoteerd bedrijf met een sterke omzetgroei.
Het pro forma nettoverlies kwam voor het derde kwartaal van het boekjaar 2001 op US$ 6,5 miljoen (US$ 0,12 per aandeel), vergeleken met een pro forma nettoverlies van US$ 5,4 miljoen (US$ 0,14 per aandeel) in hetzelfde kwartaal van het vorige boekjaar. Chordiant gebruikte in het derde kwartaal US$ 6,2 miljoen aan cash. De cashpositie bleef sterk met een bedrag van US$ 56,3 miljoen aan cash, cash equivalenten en korte termijninvesteringen die per 30 september 2001 aan totale uitgestelde omzet US$ 30,2 miljoen bedroeg. Het bedrijf verwacht vanaf de eerste helft van boekjaar 2002 winstgevend te zijn.
De goede financiële resultaten van het derde kwartaal hebben de eerder aangekondigde omzetverwachtingen overtroffen - dit ondanks de negatieve economische tendensen op de Amerikaanse markt. In het derde kwartaal is Chordiant een aantal grote licentieovereenkomsten aangegaan met onder andere Hutchison Whampoa (H3G), houder van de grootste UMTS-licentie in het Verenigd Koninkrijk. Daarnaast zijn licentieovereenkomsten gesloten met Signal Iduna, een Duitse toonaangevende verzekeringsmaatschappij en met British Sky Broadcasting, de grootste aanbieder van digitale, interactieve televisiediensten in het Verenigd Koninkrijk. Chordiant heeft nu wereldwijd 150 klanten.
De omzet uit licenties was in het derde kwartaal US$ 10,3 miljoen, een stijging van 96 procent vergeleken met een omzet van US$ 5,3 miljoen in hetzelfde kwartaal van het vorige boekjaar. De omzet uit dienstverlening was US$ 10,2 miljoen, een stijging van 131 procent vergeleken met de omzet van US$ 4,4 miljoen in het derde kwartaal van boekjaar 2000. De nettomarge in het derde kwartaal was 52 procent, vergeleken met 45 procent in hetzelfde kwartaal van het vorige boekjaar. Het nettoverlies in het derde kwartaal 2001 bedroeg US$ 10,5 miljoen of US$ 0,20 per aandeel. In het derde kwartaal van boekjaar 2000 was het nettoverlies US$ 8,0 miljoen of US$ 0,22 per aandeel.
"We verwachten dat de totale omzet in het vierde kwartaal van 2001 tussen de US$ 22 miljoen en US$ 23 miljoen zal liggen en dat we tussen de US$ 5 miljoen en US$7 miljoen nodig hebben voor operationeel gebruik", zegt Sam Spadafora, Chairman en Chief Executive Officer van Chordiant. "We verwachten voor het volledige boekjaar 2001 een omzet te behalen tussen de US$ 74 miljoen en US$ 75 miljoen. Voor het boekjaar 2002 verwachten we vanaf de eerste helft van 2002 operationeel en cashflow break-even te draaien en een omzet te behalen tussen de US$ 100 miljoen en US$ 107 miljoen."
Chordiant Software
Chordiant Software bedient klanten in de financiële dienstverlening,
telecommunicatie en de energie/utility markt. Deze sectoren worden
gekenmerkt door een zeer competitieve omgeving waarbinnen waardevolle
transacties tot stand komen via complexe processen. Chordiant Software biedt
een Unifying Customer Relationship Management-oplossing (CRM) op basis van
haar Intelligent Customer Interaction Management-platform. Het ICIM-platform
van Chordiant biedt schaalbare bouwstenen voor de ontwikkeling en integratie
van flexibele CRM-oplossingen met de bestaande bedrijfssystemen van klanten.
Ongeacht de manier van communiceren - via regiokantoren, web, e-mail, telefoon of mobiele verbindingen - biedt de Unifying CRM-oplossing van Chordiant real-time een eenduidig beeld van iedere klant en een gepersonaliseerd proces voor elke interactie. Het platform bevat een complete business process engine waarmee voor verschillende contactmogelijkheden hoogwaardige oplossingen worden geboden. Op basis van de geavanceerde Marketing Automation Business Services kunnen marketeers de ROI voor direct-marketinginitiatieven verbeteren door de ontwikkeling, uitvoering en aanscherping van acties via traditionele en on line kanalen.
Chordiant Software heeft haar hoofdkantoor in Cupertino, Californië, en regionale kantoren in Londen, Melbourne, Chicago, München, Dallas, Johannesburg, New York, Parijs, Frankfurt en Amsterdam.
Meer informatie over Chordiant is te vinden op de website:
www.chordiant.com.