24 oktober en 14 november 2001 Meeting Plaza te Maarssen

Praktijkgerichte cursus
Effectief calamiteitenmanagement door het opstellen en invoeren van een bedrijfsnoodplan
Het Bedrijfsnoodplan logo0012-kl.jpg (4947 bytes)




* Maak uw eigen bedrijfsnoodplan aan de hand van een checklist
* Laat uw bedrijfsnoodplan toetsen door deskundige docenten
* Het opstellen van een bedrijfsnoodplan is voorgeschreven in het kader van:

+ standaardvoorschriften milieuvergunning;
+ de arbeidsomstandighedenwet;

+ de ISO 14001;

+ de nieuwe Europese richtlijn Seveso II;
+ Het beschikken over een adequaat bedrijfsnoodplan is wenselijk, respectievelijk noodzakelijk voor het beperken van risico's en aansprakelijkheden en borgen van uw BHV-organisatie

Docent:
de heer J.A.L. van Engelen, EMC
Gastsprekers:
de heer ir. G.W. Hoftijzer, Save Ingenieurs Adviesbureau voor industriële veiligheid en brandweerzaken
de heer J. de Bruijne, Unilever Research

Organisatie in samenwerking met EMC

Risico's van calamiteiten
Regelmatig komen bedrijven maar ook overheidsorganisaties negatief in het nieuws in verband met een calamiteit, zoals een milieuincident, een brand of een bedrijfsongeval. Om de negatieve gevolgen van dergelijke incidenten voor de eigen bedrijfsvoering, het milieu en omwonenden te minimaliseren en beheersbaar te houden en om herhaling te voorkomen, moeten bedrijven en ook overheidsdiensten tegenwoordig een bedrijfsnoodplan schrijven. Dit is in de eerste plaats in het belang van het bedrijf zelf. Een uit de hand gelopen calamiteit kan immers ernstige economische gevolgen hebben voor het bedrijf en uw omgeving en dat heeft weer tot gevolg dat uw bedrijf negatief in het nieuws komt.

Plicht
Het opstellen van een bedrijfsnoodplan is in het kader van diverse voorschriften verplicht gesteld. Bedrijven die volgens de ISO 14001 willen werken, zijn verplicht een bedrijfsnoodplan op te stellen. Het bedrijfsnoodplan is ook opgenomen in de standaardvoorschriften van de milieuvergunning en ook de arbeidsinspectie stelt in het kader van de arbeidsomstandighedenwet het opstellen van een bedrijfsnoodplan verplicht. In de recent van kracht geworden Europese richtlijn Seveso II wordt het bedrijfsnoodplan ook verplicht gesteld

Het bedrijfsnoodplan
Een bedrijfsnoodplan geeft:

* een zo volledig mogelijk inzicht in de reeds genomen maatregelen voor het bestrijden van een calamiteit. Daarbij kunnen we bijvoorbeeld denken aan brandblusmiddelen, communicatiemiddelen, vloeistofopvangvoorzieningen (conform CPR-richtlijnen) en medische voorzieningen;

* een overzicht van afspraken die gemaakt zijn ten aanzien van melding, waarschuwing omgeving, evacuatie, externe hulpverlening en bestrijding van de calamiteit;

* een handleiding met procedures en instructies voor de verantwoordelijke functionarissen om snel de juiste maatregelen te nemen. Waarmee aansluiting wordt verkregen op uw (verplichte) bedrijfshulpverleningsorganisatie (BHV).

De cursus
Tijdens de cursus leert de deelnemer stapsgewijs een bedrijfsnoodplan op te zetten voor zijn of haar organisatie. Deelnemers die reeds een bedrijfsnoodplan hebben, krijgen tijdens de cursus de gelegenheid deze te toetsen en eventueel aan te passen.

Doelgroep

* milieu-, arbo- en veiligheidsmanagers van industriële bedrijven en overheidsdiensten;

* adviseurs op het gebied van milieu-, veiligheids- en arbeidsomstandigheden;

* commandanten van bedrijfsbrandweerdiensten.



Programma dag 1
9.30 Ontvangst en koffie

10.00 Opening door de cursusleider, kennismaking

10.15 Rekening houden met calamiteiten.

* de noodzaak van een bedrijfsnoodplan

* wat is een calamiteit?

10.40 Normen, richtlijnen en wettelijke bepalingen
* wanneer moet u over een bedrijfsnoodplan beschikken?
* calamiteitenplan in de Wet Milieubeheer
* bedrijfshulpverlening volgens de Arbo-wet
* arbeidsveiligheidsrapportage volgens de Arbo-wet
* de externe veiligheidsrapportage conform Besluit Risico's Zware Ongevallen

* het rampenplan en het rampenbestrijdingsplan volgens de Rampenwet
12.00 Mogelijkheid tot het stellen van vragen en discussie

12.30 Lunch

14.00 Checklist bedrijfsnoodplan
Wat moet er in het bedrijfsnoodplan worden opgenomen?
* risico-inventarisatie

* organisatorische maatregelen

* technische maatregelen

* procedures en instructies

* communicatie

15.20 Praktijkoefenening
16.00 Toelichting opdracht: schrijven, opstellen of aanpassen van een eigen bedrijfsnoodplan

16.10 Mogelijkheid tot het stellen van vragen en discussie

16.30 Afsluiting van de eerste dag



Programma dag 2
9.30 Ontvangst en koffie

10.00 Plenaire bespreking van de bedrijfsnoodplannen van de deelnemers

11.30 Oefening en praktijkopdracht

11.45 Video en ervaringen uit de praktijk

12.15 Lunch

13.45 Het invoeren van een bedrijfsnoodplan

* de organisatie

* de communicatie

* intern

* extern

14.45 Nazorg en evaluatie bedrijfsnoodplan na een incident of calamiteit

* toelichting calamiteit

* hoe is de calamiteit bestreden?

* hoe is de externe communicatie verlopen?
* wat is er misgegaan?

* nazorg

* bijstellen bedrijfsnoodplan

15.45 Mogelijkheid tot het stellen van vragen en discussie 16.15 Afsluiting van de cursus



Datum en plaats
24 oktober en 14 november 2001, Meeting Plaza Maarssen

U kunt zich aanmelden door het daarvoor bestemde aanmeldingsformulier in te vullen en te e-mailen.

Twee weken voor aanvang van de cursus ontvangt u van ons een bewijs van inschrijving en een routebeschrijving. Heeft u vijf werkdagen voor aanvang van de cursus nog niets van ons ontvangen neemt u dan even contact met ons op (040 - 212 94 99)

Kosten
De kosten voor deelname aan de cursus bedragen EURO 1095,- / Hfl. 2413,06 (excl. BTW) per persoon. Bij deze prijs zijn koffie/thee, lunch en uitgebreide cursusdocumentatie inbegrepen.

Verhinderd?
Indien u verhinderd bent, kunt u in uw plaats een collega deel laten nemen, mits deze in het bezit
is van uw inschrijving.
Indien u uw inschrijving wilt annulering dient u rekening te houden met de volgende regelingen. U kunt tot 2 weken voor de datum van plaatsvinden c.q. aanvang van de cursus annuleren. Annulering dient per aangetekend schrijven te geschieden. Bij annulering tot 2 weken voor de datum van plaatsvinden c.q. aanvang van de cursus, berekenen wij u EURO 50 / Hfl. 110,20 exclusief BTW aan administratiekosten. Bij latere annulering bent u echter het volledige cursusgeld verschuldigd. De documentatie wordt u dan automatisch toegezonden.