24 oktober en 14 november 2001 Meeting Plaza te Maarssen
Praktijkgerichte cursus
Effectief calamiteitenmanagement door het opstellen en invoeren van
een bedrijfsnoodplan
Het Bedrijfsnoodplan logo0012-kl.jpg (4947 bytes)
* Maak uw eigen bedrijfsnoodplan aan de hand van een checklist
* Laat uw bedrijfsnoodplan toetsen door deskundige docenten
* Het opstellen van een bedrijfsnoodplan is voorgeschreven in het kader van:
+ standaardvoorschriften milieuvergunning;
+ de arbeidsomstandighedenwet;
+ de ISO 14001;
+ de nieuwe Europese richtlijn Seveso II;
+ Het beschikken over een adequaat bedrijfsnoodplan is wenselijk, respectievelijk noodzakelijk voor het beperken van risico's en aansprakelijkheden en borgen van uw BHV-organisatie
Docent:
de heer J.A.L. van Engelen, EMC
Gastsprekers:
de heer ir. G.W. Hoftijzer, Save Ingenieurs Adviesbureau voor industriële veiligheid en brandweerzaken
de heer J. de Bruijne, Unilever Research
Organisatie in samenwerking met EMC
Risico's van calamiteiten
Regelmatig komen bedrijven maar ook overheidsorganisaties negatief in het nieuws in verband met een calamiteit, zoals een milieuincident, een brand of een bedrijfsongeval. Om de negatieve gevolgen van dergelijke incidenten voor de eigen bedrijfsvoering, het milieu en omwonenden te minimaliseren en beheersbaar te houden en om herhaling te voorkomen, moeten bedrijven en ook overheidsdiensten tegenwoordig een bedrijfsnoodplan schrijven. Dit is in de eerste plaats in het belang van het bedrijf zelf. Een uit de hand gelopen calamiteit kan immers ernstige economische gevolgen hebben voor het bedrijf en uw omgeving en dat heeft weer tot gevolg dat uw bedrijf negatief in het nieuws komt.
Plicht
Het opstellen van een bedrijfsnoodplan is in het kader van diverse voorschriften verplicht gesteld. Bedrijven die volgens de ISO 14001 willen werken, zijn verplicht een bedrijfsnoodplan op te stellen. Het bedrijfsnoodplan is ook opgenomen in de standaardvoorschriften van de milieuvergunning en ook de arbeidsinspectie stelt in het kader van de arbeidsomstandighedenwet het opstellen van een bedrijfsnoodplan verplicht. In de recent van kracht geworden Europese richtlijn Seveso II wordt het bedrijfsnoodplan ook verplicht gesteld
Het bedrijfsnoodplan
Een bedrijfsnoodplan geeft:
* een zo volledig mogelijk inzicht in de reeds genomen maatregelen
voor het bestrijden van een calamiteit. Daarbij kunnen we
bijvoorbeeld denken aan brandblusmiddelen, communicatiemiddelen,
vloeistofopvangvoorzieningen (conform CPR-richtlijnen) en medische
voorzieningen;
* een overzicht van afspraken die gemaakt zijn ten aanzien van
melding, waarschuwing omgeving, evacuatie, externe hulpverlening
en bestrijding van de calamiteit;
* een handleiding met procedures en instructies voor de
verantwoordelijke functionarissen om snel de juiste maatregelen te
nemen. Waarmee aansluiting wordt verkregen op uw (verplichte)
bedrijfshulpverleningsorganisatie (BHV).
De cursus
Tijdens de cursus leert de deelnemer stapsgewijs een bedrijfsnoodplan
op te zetten voor zijn of haar organisatie. Deelnemers die reeds een
bedrijfsnoodplan hebben, krijgen tijdens de cursus de gelegenheid deze
te toetsen en eventueel aan te passen.
Doelgroep
* milieu-, arbo- en veiligheidsmanagers van industriële bedrijven en
overheidsdiensten;
* adviseurs op het gebied van milieu-, veiligheids- en
arbeidsomstandigheden;
* commandanten van bedrijfsbrandweerdiensten.
Programma dag 1
9.30 Ontvangst en koffie
10.00 Opening door de cursusleider, kennismaking
10.15 Rekening houden met calamiteiten.
* de noodzaak van een bedrijfsnoodplan
* wat is een calamiteit?
10.40 Normen, richtlijnen en wettelijke bepalingen
* wanneer moet u over een bedrijfsnoodplan beschikken?
* calamiteitenplan in de Wet Milieubeheer
* bedrijfshulpverlening volgens de Arbo-wet
* arbeidsveiligheidsrapportage volgens de Arbo-wet
* de externe veiligheidsrapportage conform Besluit Risico's Zware
Ongevallen
* het rampenplan en het rampenbestrijdingsplan volgens de Rampenwet
12.00 Mogelijkheid tot het stellen van vragen en discussie
12.30 Lunch
14.00 Checklist bedrijfsnoodplan
Wat moet er in het bedrijfsnoodplan worden opgenomen?
* risico-inventarisatie
* organisatorische maatregelen
* technische maatregelen
* procedures en instructies
* communicatie
15.20 Praktijkoefenening
16.00 Toelichting opdracht: schrijven, opstellen of aanpassen van
een eigen bedrijfsnoodplan
16.10 Mogelijkheid tot het stellen van vragen en discussie
16.30 Afsluiting van de eerste dag
Programma dag 2
9.30 Ontvangst en koffie
10.00 Plenaire bespreking van de bedrijfsnoodplannen van de deelnemers
11.30 Oefening en praktijkopdracht
11.45 Video en ervaringen uit de praktijk
12.15 Lunch
13.45 Het invoeren van een bedrijfsnoodplan
* de organisatie
* de communicatie
* intern
* extern
14.45 Nazorg en evaluatie bedrijfsnoodplan na een incident of
calamiteit
* toelichting calamiteit
* hoe is de calamiteit bestreden?
* hoe is de externe communicatie verlopen?
* wat is er misgegaan?
* nazorg
* bijstellen bedrijfsnoodplan
15.45 Mogelijkheid tot het stellen van vragen en discussie
16.15 Afsluiting van de cursus
Datum en plaats
24 oktober en 14 november 2001, Meeting Plaza Maarssen
U kunt zich aanmelden door het daarvoor bestemde aanmeldingsformulier
in te vullen en te e-mailen.
Twee weken voor aanvang van de cursus ontvangt u van ons een bewijs
van inschrijving en een routebeschrijving. Heeft u vijf werkdagen voor
aanvang van de cursus nog niets van ons ontvangen neemt u dan even
contact met ons op (040 - 212 94 99)
Kosten
De kosten voor deelname aan de cursus bedragen EURO 1095,- / Hfl.
2413,06 (excl. BTW) per persoon. Bij deze prijs zijn koffie/thee,
lunch en uitgebreide cursusdocumentatie inbegrepen.
Verhinderd?
Indien u verhinderd bent, kunt u in uw plaats een collega deel laten
nemen, mits deze in het bezit
is van uw inschrijving.
Indien u uw inschrijving wilt annulering dient u rekening te houden
met de volgende regelingen. U kunt tot 2 weken voor de datum van
plaatsvinden c.q. aanvang van de cursus annuleren. Annulering dient
per aangetekend schrijven te geschieden. Bij annulering tot 2 weken
voor de datum van plaatsvinden c.q. aanvang van de cursus, berekenen
wij u EURO 50 / Hfl. 110,20 exclusief BTW aan administratiekosten. Bij
latere annulering bent u echter het volledige cursusgeld verschuldigd.
De documentatie wordt u dan automatisch toegezonden.