Campagne verkiezingen 2002
(23-10) Het College van B&W is akkoord gegaan met de voorstellen voor
campagnes ter bevordering van de opkomst bij de gemeentelijke en
deelgemeentelijke verkiezingen op 6 maart 2002. Een projectgroep
Verkiezingen, onder leiding van hoofd Bestuurlijke Zaken en het hoofd
Communicatie Bestuursdienst bereidt een campagne voor om de
verkiezingen bij een breed publiek onder de aandacht te brengen, dat
er electronisch gestemd kan worden en vooral jongeren en allochtone
mensen te motiveren van hun stemrecht gebruik te maken. Feitelijke
informatie wordt aangeboden via reguliere kanalen en middelen, zoals
posters, de Rotterdam website en huis-aan-huisbladen. De motiverende
campagne richt zich op jongeren en op de vijf grootste groepen
allochtonen in Rotterdam: Turken, Marokkanen, Surinamers, Antillianen
en Kaapverdianen. Hierbij worden organisaties betrokken die nauw
verbonden zijn met de beoogde groepen. Jongeren worden bereikt via een
mediacampagne, via een op jongeren gerichte website, jongeren media en
via bestaande evenementen en activiteiten. De campagnes wordt in de
maanden januari en februari 2002 gehouden.
De organisatie van deze campagnes gebeurt in nauw overleg met
vertegenwoordigers van de deelgemeenten, in afstemming met politeke
partijen en met de landelijke campagne van het Ministerie van
Binnenlandse Zaken. Na 6 maart worden de campagnes geëvalueerd door
het COS. Voor de campagnes en het onderzoek is fl. 325.000 (¤
147.478,57) uitgetrokken.
Gemeente Rotterdam