Mobiele operators willen geen nieuwe klanten meer
Rotterdam, 23 oktober 2001-Mobiele aanbieders zullen zich de komende tijd zeer sterk gaan richten op het behoud van de bestaande klanten. Jarenlang zijn forse bedragen geinvesteerd in het binnenhalen van nieuwe klanten, maar deze tijden zijn over. De markt voor mobiele telefonie is volwassen aan het worden en operators beseffen dat de enige weg naar winstgevendheid ligt in een strategie die een combinatie is van een sterke focus op het behoud van huidige klanten en introductie van nieuwe diensten.
Met de komst van Ben, Telfort en Dutchtone in 1999 kwam er leven in de
Nederlandse mobiele markt, waar op dat moment KPN Mobile en Libertel nog
bezig waren met een vrij gemoedelijke concurrentiestrijd. Telfort, Dutchtone
en in mindere mate Ben hadden bij de start van hun diensten de beschikking
over budgetten die oneindig leken te zijn. Marketing campagnes die wekelijks
alle media overspoelden met oproepen toch vooral mobiel te gaan, gratis
mobiele toestellen en later zelfs gratis mobiele abonnementen, het kon het
niet op.
Maar met meer dan 9 miljoen GSM aansluitingen is langzamerhand iedere
Nederlander wel voorzien van een mobiele telefoon en is het tijd voor een
nieuwe aanpak. Nieuwe diensten om de klant tevredenheid te verhogen worden
in hoog tempo geintroduceerd, verkoopkanalen worden voortaan beloond wanneer
klanten besluiten hun contract te verlengen en reorganisaties worden
doorgevoerd in de organisatie om deze aan te passen aan de nieuwe situatie.
Maar wat levert dit nu op voor de klant?
Werden mobiele contracten vroeger stilzwijgend verlengd door de operators
tegenwoordig is er geld te verdienen wanneer een mobiel abonnementen
verlengd wordt. Klanten die op tijd aan de bel trekken worden beloond met
een bonus bedrag dat kan oplopen tot wel 6 maanden vergoeding van de
abonnementkosten of een fikse korting op een nieuw GSM toestel.
Om klanten ruim op tijd te waarschuwen wanneer het GSM abonnement afloopt
heeft de website telecomadvies.nl de abonnements alarm tool ontwikkelt.
Bezoekers van telecomadvies.nl kunnen door middel van deze nieuw ontwikkelde
tool zeer gemakkelijk herinnerd worden aan het aflopen van het gsm
abonnement.
Het invullen van naam, emailadres en datum waarop de bezoeker een
herinnering wil ontvangen zorgt ervoor dat zij tijdig door telecomadvies.nl
worden herinnerd aan de mogelijkheid het contract te verlengen of over te
stappen naar een andere aanbieder in ruil voor een bonusbedrag.
Het grote aantal inschrijvingen sinds de start van de service voor dit
abonnements alarm lijkt een duidelijke aanwijzing dat klanten voor het
merendeel ook graag blijven wanneer hier een beloning tegenover staat. Voor
de operators is het tenslotte te hopen dat dit nu net de juiste klanten
zijn.
Telecomadvies.nl biedt haar bezoekers naast de nieuwe abonnements alarm tool
ook handige hulpmiddelen als de GRPS reminder en de ADSL postcode checker en
is één van de best bezochte Nederlandse telecom websites.