23 oktober 2001
DSM trekt tv-commercial terug
DSM maakt voorlopig geen gebruik van de tv-commercial die zich
afspeelt op een schietbaan. De gebeurtenissen in de wereld vanaf 11
september zijn hiervoor de directe aanleiding. Hoewel in de commercial
de beschermende werking van een kogelwerend vest toont, wil DSM
mogelijke associaties met geweld voorkomen.
De beslissing voorlopig niet uit te zenden, is genomen onmiddellijk na
de aanslagen in de Verenigde Staten en staat los van recente
aanbevelingen van de Stichting Reclame Code.
Reclame Code
Naar aanleiding van een viertal klachten van televisiekijkers, kwam de
Stichting Reclame Code tot het oordeel dat de commercial strijdig is
met "de goede smaak".
Na heroverweging is de Stichting onlangs op dit besluit teruggekomen,
maar werd naar voren gebracht dat de commercial de werkelijkheid niet
goed weergeeft.
De Stichting uitte deze veronderstelling ondanks het feit dat DSM
heeft gewezen op uitgebreide en langjarige testresultaten die de
beschermende werking van de kogelwerende vesten van Dyneema® aantonen.
Het grote effectieve nut van deze kogelwerende vesten wordt bovendien
in de praktijk bewezen door politiekorpsen en legereenheden in binnen-
en buitenland. Om deze reden vraagt DSM de Stichting Reclame Code ook
dit oordeel te heroverwegen.
Unlimited.DSM
In juni van dit jaar is DSM van start gegaan met een
communicatieprogramma gericht op het vergroten van de bekendheid van
de onderneming en zijn activiteiten. Het programma is bedoeld om het
veranderende profiel van het bedrijf onder de aandacht te brengen van
de diverse relaties van DSM. Het betreft dan onder andere de
arbeids-markt, de financiële wereld, opinieleiders en brede
publieksgroepen met een nadruk op omwonenden van DSM-locaties.
Belangrijk deel van dit communicatieprogramma, met als centraal thema
Unlimited.DSM, is een advertentiecampagne in dagbladen en
tijdschriften en commercials op televisie. De tv-commercial met het
kogelwerende vest van Dyneema® maakt hiervan deel uit.