Op deze pagina vindt u actuele informatie over gebeurtenissen in de
gemeente Zeist.
Bijeenkomst SAMEN LEVEN zeer druk bezocht!
De multiculturele bijeenkomst SAMEN LEVEN, die op donderdagmiddag 18
oktober jl. plaatsvond, werd zeer druk bezocht door uiteenlopende
instellingen zoals de bewonerscommissie L-flat, Joegoslavische
vereniging, Turkse vereniging Zeist, Vereniging van Amateurtuinders,
Tamil Curlturele Organisatie Midden Nederland, Evangelische
Broedergemeente, de woningcorporaties, Raad van Kerken Zeist,
Gehandicapten- en Patiëntenplatform/Humanistisch Verbond,
verschillende fracties van politieke partijen en velen anderen.
Ongeveer 150 mensen woonden de bijeenkomst bij.
Aanleiding voor de bijeenkomst SAMEN LEVEN waren de aanslagen in de
Verenigde Staten en de internationale ontwikkelingen die daarop
volgen. Het doel was om het vertrouwen in onze multiculturele
samenleving te versterken.
Vanuit de raadzaal en vergaderkamer 2 en 4 konden de aanwezigen
luisteren naar de toespraken van allereerst burgemeester Rudi
Boekhoven die met name de nadruk legde op de gevoelens die binnen de
Zeister samenleving leven als reactie op de gebeurtenissen. De tweede
spreker was een lid van het Multicultureel Platform, de heer Mohamed
Elazatti en hij deelde met de aanwezigen zijn ervaringen over de
manier waarop hoe de mensen in zijn directe omgeving na 11 september
jl. anders op hem reageerden. Wethouder Peter Vermeulen ging in op de
instrumenten waarmee de gemeente een vreedzame manier van samenleven
ondersteunt. Na een muzikaal intermezzo door Emin Tokmakcioglu en
Aydin Kacus op de saz, ondertekenden de aanwezigen de volgende
verklaring van SAMEN LEVEN:
Wij zijn erg geschrokken van de recente ontwikkelingen in de wereld
die van grote invloed zijn op onze samenleving. Daarom verklaar ik als
inwoner van de gemeente Zeist of als organisatie in onze gemeente
alles in het werk te zullen stellen om bij te (blijven) dragen aan een
vreedzame en rechtvaardige samenleving waarin plaats, respect en
eerbied is voor een multiculturele bevolking. Van zo'n samenleving wil
ik lid zijn!
Onder het genot van een drankje en een multicultureel hapje kon nog
worden nagepraat. De reacties waren dusdanig positief dat de gemeente
gaat bekijken op welke manier hier een vervolg aan gegeven kan worden.
Ondertekenen verklaring in Publiekshal
De verklaring met namen, handtekeningen en spreuken is opgehangen in
de Publiekshal. De verklaring blijft daar nog enige tijd hangen zodat
iedereen de gelegenheid heeft om de verklaring te ondertekenen.
Raadsagenda: begroting 2002 centraal
Op maandag 29 oktober (vanaf 19.30 uur) en op woensdag 31 oktober
(vanaf 14.15 uur) a.s. wordt de begroting 2002 behandeld in de
gemeenteraad. De bijeenkomst is openbaar en vindt plaats in de
raadszaal op de eerste verdieping van het gemeentehuis.
Belangstellenden kunnen het bestuur van Zeist vanaf de publieke
tribune volgen en zijn dan ook van harte welkom.
Naast de Beleidsbegroting 2002 en meerjarenbegroting 2003-2006 staan
de volgende punten op de agenda:
Ter bespreking:
* Evaluatie ZeistPas
Agendapunten waarover, n.a.v. de cie.vergadering, geen discussie
plaats hoeft te vinden:
* Aanbieding exploitatie Fornheselaan, herziening 2001
* Vaststellen begrotingswijzigingen
* Verzoek Planschade ex artikel 49 WRO
Ondertekening horecaconvenant in Zeist
Op vrijdag 19 oktober werd in het gemeentehuis het horecaconvenant
ondertekend. Het convenant is een geëigend middel om over de aanpak
van geweld en overlast in horecagebieden in Zeist gezamenlijke
afspraken te maken, wat zorgt voor een betere samenwerking tussen de
verschillende partijen: gemeente, politie, justitie en de horeca in
Zeist.
Het convenant werd getekend door mevr. P. Zorko, districtschef Politie
Binnensticht (op foto links aan tafel), de heer G. Ruijs, voorzitter
Koninklijke Horeca Nederland (KHN) afdeling Zeist (rechts aan tafel)
en burgemeester R.G. Boekhoven (midden). Het Openbaar Ministerie kon
niet bij de bijeenkomst aanwezig zijn, maar zal op een op een later
moment alsnog tekenen.
Aanleiding voor convenant
Aanpak van geweld en overlast in de horecagebieden in Zeist is een
belangrijk thema, dat is genoemd in het collegeprogramma van de
gemeente en in de activiteitenplannen van de politie. Ook de horeca
zelf had behoefte aan een betere samenwerking met gemeente, politie en
justitie. Het convenant is dus een prima middel om te komen tot een
integrale aanpak van geweld en overlast in de gemeente Zeist.
Inhoud convenant
In het convenant zijn afspraken vastgelegd zoals onderzoeksplicht ten
aanzien van verschillende infrastructurele zaken als verlichting,
urinoirs en fietsenstalling, onderzoeksplicht tot invoering van
camerabewaking, invoering van een horeca-spreekuur bij de politie (is
inmiddels gestart op de maandagmiddag), invoering van een
politie-horecateam (opgestart) en nader onderzoek naar een vorm van
overleg met omwonenden.
Verder zijn ook afspraken vastgelegd m.b.t. de manier van omgaan met
"hangjongeren" die niet meer worden toegelaten in de horecazaken,
beheer en veiligheid van openbare ruimten, het alcohol en
drugsgebruik, verantwoordelijkheden bij toezicht in en rond de zaak,
het toelatingsbeleid, glas en/of geluidsoverlast, lik op stuk beleid,
de overlegstructuur en de uitvoering en controle van afspraken.
Gelet op de status van dit convenant is er geen formele maar wel een morele binding. De KHN afdeling Zeist zal zich inspannen voor het betrekken van niet-leden van KHN bij de convenantsafspraken.
Heuvelrug: groen en leefbaar
Stuurgroep stelt ambities toekomstvisie vast
Vorige week maandag heeft de stuurgroep van het strategisch
gebiedsperspectief Heuvelrug de ambities voor de toekomst van het
gebied (in ontwerp) vastgesteld. Eerder dit jaar vonden daarover al
verschillende discussieavonden plaats met maatschappelijke
organisaties, burgers en raadsleden. De stuurgroep, waarin bestuurders
van de gemeenten Amerongen, Doorn, Driebergen-Rijsenburg, Leersum,
Maarn, Zeist en van de provincie Utrecht deelnemen, vat de
toekomstvisie als volgt samen: "Het is onze ambitie de Heuvelrug als
groen, rustig, leefbaar en historisch woon- en leefmilieu in een
steeds verder verstedelijkende omgeving te behouden en te versterken."
Kiezen voor vitaliteit
De stuurgroep realiseert zich dat in een toekomstbeeld zaken kunnen
staan die in de werkelijkheid van alledag tegenstrijdig of onhaalbaar
zijn. Rustig, dorps en groen blijven verhoudt zich bijvoorbeeld slecht
tot het bouwen van nieuwe woningen. Op enkele plekken, zo stelt de
stuurgroep voor, zullen tot 2025 toch nieuwe huizen gebouwd worden.
Achtergrond van deze overweging is dat vitaliteit uitgelegd kan worden
in twee richtingen: enerzijds wil de stuurgroep veel 'groen'
handhaven, dit krijgt in de toekomst concreet gestalte in het
Nationale Park De Utrechtse Heuvelrug. Anderzijds heeft leefbaarheid
ook te maken met de kwaliteit, de omvang en de verspreiding van de
woonkernen. Concreet stelt de stuurgroep voor dat inbreidingen in alle
woonkernen mogelijk moet blijven, dat in het Nationale Park
uitbreidingsmogelijkheden zeer beperkt zullen zijn en dat in Zeist,
Driebergen en (ten zuiden en westen van) Doorn het accent iets meer
komt te liggen op wonen. Daar zullen dus nog wat
uitbreidingsmogelijkheden zijn. Maar grootschalige opvang van
woningbouw zal buiten de Heuvelrug moeten plaatsvinden, vindt de
stuurgroep.
Zorg, welzijn en voorzieningen
De stuurgroep vindt het gewenst dat iedere kern ook in de toekomst
mogelijkheden heeft om een echte gemeenschap te blijven.
Ontwikkelingen op dat vlak worden dan ook gesteund.
Eerstelijnsvoorzieningen zoals huisarts, school en supermarkt ziet men
het liefst in iedere woongemeenschap blijven. Tweedelijnsvoorzieningen
(kruiswerk, ziekenhuizen) zullen - zeker ook in de toekomst - meer
regionaal ingezet worden.
Natuur beschermen
Omdat één van de uitgangspunten voor de toekomstvisie inpassing van
het Nationale Park is, staat handhaving en bescherming van de natuur
hoog op de agenda: het vele, zo typerende bos op de Heuvelrug, en ook
agrarische gronden zijn uniek voor Nederland en verdienen bescherming.
De gewenste, beperkte uitbreiding (woningbouw) moet stapsgewijs tot
stand komen, zodat ze zo geruisloos mogelijk in de bestaande structuur
van het gebied ingepast kunnen worden.
Verkeer en vervoer
De stuurgroep wil de verkeersoverlast zo veel mogelijk bestrijden. Om
sluipverkeer tegen te gaan pleit men dan ook voor vergroting van de
capaciteit van de A12 en het spoor. Het sluipverkeer op een aantal
provinciale wegen wil de stuurgroep tegengaan door het doorgaande
verkeer te weren en daartoe verkeersbelemmerende maatregelen te nemen
(drempels, chicanes, enz.). De stuurgroep kwam niet tot een eenduidig
standpunt over wélke provinciale wegen dat zouden moeten zijn, op dit
punt staan nog twee in de notitie met ambities. Dat er maatregelen
tegen de verkeersdrukte genomen moeten worden, om het woonmilieu te
verbeteren en de natuurwaarden te beschermen, staat voor de stuurgroep
wel als belangrijk punt genoteerd.
Bespreking in gemeenteraden
Nu de stuurgroep toekomstvisie Heuvelrug over de ambities een besluit
heeft genomen, is de beurt aan de zes gemeenteraden. Voorafgaand
daaraan vindt een gemeenschappelijke commissievergadering plaats: op 7
november in Doorn. Deze vergadering heeft vooral een informerend en
opiniërend karakter. Daarna volgen de reguliere commissie- en
raadsvergaderingen per gemeente. Belangstellenden kunnen tijdens die
vergaderingen op de gebruikelijke wijze inspreken. De integrale tekst
van de strategische doelen voor het Heuvelrug-gebied is vanaf 19
oktober te vinden op de site: www.heuvelrug.nl
Voor meer informatie over dit persbericht kunt u contact opnemen met:
* Kristel Versteeg, Zeist, telefoon 030 - 6987416, e-mail:
k.versteeg@zeist.nl
* Marco Hooyman, Doorn 0343 - 473100; e-mail:
marcohooijman@gemeente-doorn.nl
* Brenda Koopman, Maarn, 0343 - 449261; e-mail:
brendakoopman@maarn.nl
* Ineke van Barneveld, Amerongen, telefoon 0343 - 469657, e-mail:
info@amerongen.nl
* Erica Klarenbeek, Driebergen-Rijsenburg, 0343 - 525275, e-mail:
klar275@driebergen.nl
* Carolien Lamoré, Leersum, 0343 - 459260, e-mail:
carolien.lamore@leersum.nl
* Sari Klatter, provincie Utrecht, 030- 2582042; e-mail:
sari.klatter@provincie-utrecht.nl
GEZOCHT: BESTUURSLID BIBLOTHEEK
De Zeister Openbare Bibliotheek is een grotendeels door de gemeente
Zeist gesubsidieerde stichting. Zij beheert een centrale bibliotheek
en een Bibliobus.
De organisatie heeft 31 medewerkers in vaste dienst en ruim 35
vrijwilligers verrichten diverse, additionele taken. De bibliotheek
had 12.700 leden in het jaar 2000, 225.000 bezoekers en verwerkte ruim
494.000 uitleningen. Naast uitleningen heeft de bibliotheek een scala
aan andere producten en diensten.
Het bibliotheekbestuur zoekt per direct een
Bestuurslid (m/v)
Van het bestuurslid wordt gevraagd:
* bestuurlijke kwaliteiten,
* affiniteit met het bibliotheekwerk,
* bij voorkeur juridische kennis.
Het bestuur bestaat uit 5 leden en vergadert ca. 7 maal per jaar.
Statutair is bepaald dat uitsluitend meerderjarigen, wonend binnen de
gemeente Zeist, benoembaar zijn tot bestuurslid. Bij de samenstelling
van het bestuur wordt zoveel mogelijk rekening gehouden met de
bestaande levensbeschouwelijke en maatschappelijke stromingen in
Zeist. Een commissie, bestaande uit bestuursleden en de directeur, zal
gesprekken voeren met de kandidaten.
Inlichtingen worden gaarne verstrekt door de directeur, mw. R.M.
Oudega, tel. 030-6916944.
Het bestuur nodigt belangstellenden uit een brief met korte motivatie
binnen 3 weken na het verschijnen van deze oproep te richten aan de
secretaris van het bestuur, p/a Markt 1, 3701 JZ Zeist.
Pompoenenmarkt in het Zeisterbosch
Op zondag 28 oktober organiseert Bezoekerscentrum De Boswerf alweer
voor de vijfde keer de Pompoenenmarkt in het Zeisterbosch.
Van 12.00 uur tot 16.30 uur zullen heksen, kabouters en trollen u
begroeten op het terrein van het bezoekerscentrum. Er is een
sfeervolle markt met producten van de herfst en een culinaire kraam
met pompoengerechten! Er zijn stands met pompoenen, bloemen,
bijenproducten, kaas, houten speelgoed en wolproducten. IVN, Wereld
Natuur Fonds en Bijenvereniging geven informatie. Het winkeltje van
het Utrechts Landschap is aanwezig.
Met de Groenkoets van de Stichting het Utrechts Landschap kunnen
bezoekers een ritje maken door het bos. Er wordt aan jong en oud
gelegenheid gegeven om creatief bezig te zijn met natuur.
Voor de kinderen is het volop feest:
Er is een spannende heksentocht door het bos. Kinderen kunnen onder
begeleiding pompoenen uithollen om er een lampion van te maken. En dat
Jan Klaassen ook iets met pompoenen heeft, is te zien tijdens een
poppenkastvoorstelling.
Het terrein is via de Oranje Nassaulaan / Boskant en vanaf het
Hertenkamp aan de Prins Bernhardlaan bereikbaar. De markt vindt plaats
van 12.00 tot 16.30 uur. De toegangsprijs tot de markt bedraagt voor
kinderen vanaf 4 jaar en volwassenen 2,50 per persoon.
Lokatie: Bezoekerscentrum De Boswerf in het Zeisterbosch, Prins
Bernhardlaan 3.
Voor informatie kunt u bellen met bezoekerscentrum De Boswerf, tel.
030-6922393.
Het ganzenbord komt tot leven.
Kindermiddagen op bezoekerscentrum De Boswerf in herfstvakantie
In de herfstvakantie organiseert bezoekerscentrum De Boswerf speciale
kindermiddagen voor kinderen van 6 t/m 10 jaar. Op deze middagen
spelen we het spel Levend Ganzenbord. Een spel waarin kinderen op een
speelse manier kennismaken met de natuur. Verder wordt er voor het
komende winterseizoen een boomstammetje gevuld met vet en vogelvoer.
De kinderen krijgen het stammetje mee om in de eigen tuin op te
hangen.
Deze activiteiten vinden plaats op dinsdag 23 en donderdag 25 oktober
van 14.00 tot 16.00 uur bij bezoekerscentrum de Boswerf, Prins
Bernhardlaan 3 in Zeist. Per dag kan slechts een beperkt aantal
kinderen meedoen. Deelname bedraagt 10,- per kind.
U kunt u telefonisch opgeven tijdens werkdagen van 9.00 tot 15.00 uur
en op zondagen van 12.00 tot 16.30 uur
via tel. (030) 6922393.
Werken aan de weg
In de week van 22 t/m 26 oktober a.s. vinden asfalteringswerkzaamheden
plaats op de Huis ter Heideweg tussen de Dijnselburgerlaan en de
Handelsweg. Het verkeer zal hier dan geregeld worden door middel van
verkeerslichten. Met enige vertraging dient rekening gehouden te
worden.
Bladruimactie van 15 oktober tot 21 december a.s.
Nu de herfst er aan komt, krijgen we weer te maken met vallend blad.
De gemeente verwijdert dit blad uit de openbare ruimte door een
ingehuurd aannemingsbedrijf. Dit verwijderen vindt plaats in de
periode van 15 oktober tot 21 december a.s. Het betreft hier
natuurlijk slechts het blad dat direct van de bomen in de openbare
ruimte terecht is gekomen.
Blad op eigen terrein houden!
Gebleken is dat een aantal inwoners het blad dat in hun tuin ligt bij
elkaar brengt en dit op de grond van de gemeente plaatst. Dit moet
worden beschouwd als het illegaal storten van afval dan wel onjuist
aanbieden van afval, hetgeen verboden is conform de A.P.V. art.
4.2.2.10. Mocht een dergelijke overtreding blijken, dan is gemeente
Zeist genoodzaakt hier op passende wijze tegen op te treden.
Het is lang niet altijd nodig om het blad dat in de tuin ligt te
verzamelen en te verwijderen. Met name in bostuinen kan het blad
gewoon blijven liggen en vormt het een goede voedingsbodem voor de
tuin door een natuurlijk composteringsproces. Ook kunt u het blad uit
uw tuin composteren, hiervoor zijn speciale composteertonnen voor in
de handel. Tenslotte kunt u het bladafval bij de gemeente aanbieden
via uw GFT-container. Mocht deze container ontoereikend zijn om het
blad naar uw oordeel voldoende snel af te voeren, dan bestaat de
mogelijkheid om tegen een vergoeding van f 75,-- per jaar een extra
groene container bij Reinigingsbedrijf RMN te bestellen. U kunt
hiervoor RMN telefonisch benaderen op tel. (035) 60 39 222. Tevens is
het mogelijk het blad als groenafval aan te bieden aan het
afvalstoffendepot aan de Kwikstaartlaan. Hierbij dient u zich
natuurlijk te kunnen legitimeren als inwoner van de gemeente Zeist en
uw afvalstrippenkaart mee te nemen.
Het afvalstoffendepot is geopend op maandag tot en met vrijdag van
9.30 uur tot 12.00 uur en van 13.00 uur tot 16.00 uur en op zaterdagen
van 9.30 uur tot 13.00 uur. Natuurlijk kunt u ook een hovenier
inschakelen die veelal bereid is dit materiaal tegen vergoeding van
arbeid en stortkosten voor u te verwijderen.
Actualisering 'Handleiding bestemmingsplannen buitengebied'
Gedeputeerde Staten van Utrecht hebben op 28 augustus 2001 de
geactualiseerde 'Handleiding bestemmingsplannen buitengebied'
vastgesteld. De tot nu toe geldende versie dateert uit 1996. In de
Handleiding staat het beleid zoals de provincie dat voert voor het
buitengebied. Dit beleid is een verfijning van het streekplanbeleid,
dat provinciale staten in 1994 vaststelden. Aanleiding voor de
actualisering zijn nieuwe ontwikkelingen.
Toepassing actieve afwijkingsbevoegdheid streekplan Utrecht 1994 voor
nieuwe functies
Omdat steeds meer agrarische bedrijven geheel of gedeeltelijk worden
beëindigd, biedt de nieuwe Handleiding meer ruimte voor neven- en
vervolgfuncties bij deze bedrijven. Het gaat bijvoorbeeld om vormen
van kleinschalige handel, ambachtelijke productie, opslagfuncties en
dienstverlening van beperkte omvang. Deze mogelijke neven- en
vervolgfuncties staan in hoofdstuk 8 van de nieuwe Handleiding. Een
deel van deze nieuwe functies is niet in overeenstemming met het
streekplan van 1994. Het streekplan kent echter een bevoegdheid voor
Gedeputeerde Staten (GS) om hiervan af te wijken. GS hebben het
voornemen om hiervan gebruik te maken. Door deze publicatie kunt u
kennis nemen van het nieuwe beleid.
Beleidsregels
Naast jurisprudentie en aanbevelingen, introduceert de nieuwe
Handleiding beleidsregels. Deze beleidsregels verwoorden het
ruimtelijk beleid zoals de provincie dat voert. Op grond van de
Algemene wet bestuursrecht (Awb) moeten deze beleidsregels worden
gepubliceerd. Daartoe dient deze bekendmaking. Overigens kunnen de
beleidsregels uit hoofdstuk 8 pas worden toegepast nadat de procedure
van de actieve afwijkingsbevoegdheid is afgerond.
U kunt de stukken inzien
De Handleiding met het nieuwe hoofdstuk 8, ligt met ingang van 10
oktober 2001 gedurende een periode van 4 weken tijdens werkuren voor
een ieder ter inzage in het provinciehuis (kamer H2.11) én bij de
balie Ruimte in de publiekshal van de gemeente Zeist aan de Slotlaan
20. De balie Ruimte is geopend maandag tot en met woensdag van 8.00
uur tot 15.00 uur, donderdag van 8.00 uur tot 20.00 uur en vrijdag van
8.00 uur tot 12.30 uur.
Zienswijzen
Gedurende de periode van terinzagelegging kunnen alleen met betrekking
tot hoofdstuk 8 van de Handleiding zienswijzen kenbaar worden gemaakt.
Zienswijzen moet u richten aan Gedeputeerde Staten van Utrecht,
Postbus 80300, 3508 TH Utrecht.
Nadrukkelijk wordt erop gewezen dat tegen de beleidsregels geen
zelfstandig bezwaar of beroep mogelijk is (artikel 8:2 Awb). Dat is
alleen mogelijk in het kader van individuele besluiten, die (mede)
gebaseerd zijn op één of meer beleidsregels uit de Handleiding.
Informatie
Nadere informatie over deze bekendmaking kunt u krijgen bij mr. W.G.
Takken van de Dienst Ruimte en Groen, telefoon (030) 2583784.
Invalidenparkeerkaart vervangen door Gehandicaptenparkeerkaart
Met ingang van 1 oktober jl. is de huidige invalidenparkeerkaart (IPK) vervangen door de gehandicaptenparkeerkaart (GPK).
Criteria gehandicaptenparkeerkaart herzien
De criteria om voor een gehandicaptenparkeerkaart in aanmerking te
komen, zijn in overleg met de diverse instanties grondig herzien.
Uitgangspunt hierbij is dat een gehandicaptenparkeerkaart niet wordt
verstrekt en/of verlengd, alvorens er een geneeskundig onderzoek van
de aanvrager heeft plaatsgevonden. Voor dit geneeskundig onderzoek
zijn twee recente goed gelijkende pasfoto's vereist, waarvan er één op
de gehandicaptenparkeerkaart wordt bevestigd.
Reeds afgegeven invalidenparkeerkaarten mogen worden gebruikt totdat
de geldigheidsduur is verlopen. Het risico bestaat echter dat het
"oude" model invalidenparkeerkaart in het buitenland niet meer wordt
geaccepteerd. Houders van een dergelijke kaart die in aanmerking
willen komen voor een nieuwe gehandicaptenparkeerkaart, moeten in
beginsel opnieuw worden gekeurd en voldoen aan de nieuwe criteria
tenzij er door de keurende instantie op basis van dossieronderzoek
wordt bepaald dat een keuring achterwege kan worden gelaten.
Wel wordt de mogelijkheid geboden de oude kaart om te zetten in de
nieuwe gehandicaptenparkeerkaart met behoud van de huidige
vervaldatum.
Aan de houders van een invalidenparkeerkaart wordt geadviseerd tijdig
vóór het verstrijken van de geldigheidsduur een nieuwe aanvraag
(inclusief twee pasfoto's) voor een gehandicaptenparkeerkaart in te
dienen. Bij de afdeling Publiekszaken van de gemeente Zeist zijn de
formulieren hiervoor verkrijgbaar.
Informatie
Voor nadere informatie kunt u zich wenden tot de heer Lugt van de
afdeling Vergunningen van de gemeente Zeist, tel. (030) 6987392 of via
e-mail: r.lugt@zeist.nl