22 oktober 2001, 10:30 uur
Promotie: Met sprongen vooruit. Een productief oefenprogramma voor
zwakke rekenaars in het getallengebied tot 100, een
onderwijsexperiment.
Mw.drs. J.J.M. Menne, Wiskunde en Informatica 10:30 uur
Promotor: prof.dr. A. Treffers
Marokkaanse en Turkse kinderen in groep 4 van de basisschool kunnen
hun achterstand in rekenen gemakkelijk inlopen. Na intensief oefenen
met een speciaal lesprogramma zijn ze zelfs beter in rekenen dan de
meeste leeftijdsgenootjes, allochtoon of autochtoon. Dit blijkt uit
het onderzoek van onderwijskundige Julie Menne, verbonden aan het
Freudenthal Instituut. Aan het onderwijsexperiment, dat een schooljaar
duurde, werd deelgenomen door acht groepen 4 van Utrechtse
basisscholen. Na afloop van het experiment maakten de testgroepen een
standaardopgave van het Cito voor leerlingen aan het eind van groep 4.
Landelijk gezien geeft 53 procent van de leerlingen het juiste
antwoord. De scholieren uit het onderzoek haalden echter een score van
66 procent, en 59 procent als de groep wordt beperkt tot alleen
Marokkaanse en Turkse kinderen. Daarbij moet worden aangetekend dat de
meeste allochtone leerlingen aan het begin van het schooljaar slechts
zeer zwak tot matig konden rekenen.
Gewijzigd:Friday, September 28, 2001
Johan Vlasblom