Doorstart kabelkrantbedrijf mislukt
De doorstart van Markit Media is mislukt. Een vertraagde levering van
telecommunicatieverbindingen kort na de start van het jonge bedrijf
veroorzaakte naar eigen zeggen een kettingreactie van fatale
gevolgen.
Dankzij de doorstart kon in juni de failliete HANMC-groep verdergaan
onder de naam Markit Media. De HANMC-groep, die werd gevormd uit
Holland Advertising Nieuwe Media (HANM) en Nieuwe Media Combinatie
(NMC), gaven zo'n vijftig kabelkranten uit in een groot deel van het
land, met een gezamenlijke dekking van 2,2 miljoen huishoudens. De
groep raakte in de problemen toen naast de traditionele kabelkrant
fors werd geïnvesteerd in nieuwe producten via televisie, teletekst en
internet.
De nieuwe uitgever Markit Media was pas in augustus in staat om haar
producten te leveren. In het doorstartbudget was weliswaar rekening
gehouden met een tijdelijke omzetterugval van 25 procent ten opzichte
van HANMC, maar omdat programma's door een gebrekkige
telecominfrastructuur niet beschikbaar waren, haakten zowel kijkers
als adverteerders af. Bovendien bleek een gecentraliseerd hoofdkantoor
niet goed te functioneren. 'Kabelkranten moet je heel lokaal
aansturen', reageert Yvonne Dankfort van de NVJ. Bij Markit Media
waren nog tien redacteuren in dienst. Na het faillissement worden de
arbeidsovereenkomsten ontbonden. De NVJ verleent juridische bijstand
aan haar leden.
Nederlandse Vereniging van journalisten