Politiebericht Venlo 19-10-2001
Mediabericht 19 oktober (14.00 uur)
VENLO - Bereikbaarheid Politie Limburg-Noord voldoende, maar kan nog
beter
VENLO - In het evaluatie-onderzoek van het landelijke telefoonnummer
politie (0900-8844), dat een jaar geleden werd ingevoerd, valt de
regio Limburg-Noord in positieve zin op. Het korps is in staat 98% van
de bellers te helpen. 90% van de bellers wordt direkt geholpen en 8%
wordt één keer doorverbonden. 82% van de bellers krijgt meteen te
horen welke actie er wordt ondernomen en wie de actie gaat uitvoeren.
Volgens het onderzoeksbureau wordt 98% vakbekwaam en hulpvaardig
afgehandeld. In het onderzoeksrapport krijgt de Regio Limburg-Noord
daarom een voldoende.
Net als bij de andere korpsen in Nederland zijn er ook bij de Politie
Regio Limburg-Noord punten waarop men zich kan verbeteren. 98% wordt
weliswaar goed geholpen, maar de tijdige beantwoording binnen 15
seconden wordt maar in 55% van de gevallen gehaald. De Politie
Limburg-Noord is nog niet in staat de landelijk norm van 95% te halen.
Grotendeels is dit een capaciteitsprobleem. Het Servicecentrum is
bezet van 7 uur s ochtends tot 3 uur s nachts. Om gemiddeld drie a
vier telefonistes paraat te hebben, zijn er dan zon 30 medewerkers
nodig die fulltime in dienst zijn. Op dit moment zijn er dat 25, aan
het eind van het jaar zullen dat er 27 zijn. Toen het onderzoek werd
uitgevoerd waren er 20 medewerkers in dienst. Op piekmomenten was het
Servicecentrum daardoor niet altijd in staat de beller meteen te woord
staan.
Een ander kritiekpunt is dat de medewerkers van het Servicecentrum wel
kunnen aangeven wat er gaat gebeuren, maar niet altijd op welk moment
dat plaatsvindt. Dat heeft met de interne afstemming te maken met de
verschillende basiseenheden. Hulpvragen moeten daar ingepland en
afgehandeld worden. Ook op dat punt hoopt het korps door een
verbeterde planning en informatievoorziening de komende maanden een
verbeterslag te maken. Net als andere korpsen heeft Limburg-Noord
inmiddels een actieprogramma opgesteld, dat de bereikbaarheid en de
dienstverlening moet verbeteren.
Zo zal de bereikbaarheid verbeteren als het Servicecentrum op de
voorgenomen sterkte is. Bovendien zal het bezettingsrooster worden
aangepast op de piekmomenten van de dag. Verder zal er geïnvesteerd
worden in opleidingen, werkprocessen en protocollen. Ten slotte zal er
veel aandacht zijn voor de organisatie van de backoffice, de
operationele eenheden, waardoor met één keer doorverbinden de vraag of
het verzoek bij de juiste man of vrouw terecht komt en voor iedereen
meteen duidelijk is welke actie verwacht mag worden.
Een jaar geleden werd het landelijk telefoonnummer politie (0900-8444)
ingevoerd. De bedoeling van dit nummer is, dat overal in Nederland
hetzelfde nummer gedraaid kan worden om de plaatselijke politie te
bereiken voor zaken waarvoor niet direct spoed vereist is. Voor
spoedmeldingen blijft daarnaast het nummer 112 beschikbaar. Het
0900-nummer verving alle lokale politienummers. Het nummer kost 30
cent per minuut. Alle korpsen in Nederland hebben het afgelopen jaar
Servicecentra ingericht waar de 0900-beller wordt beantwoord, en
hebben hun werkprocessen daar op aangepast.
Het evaluatie-onderzoek is in het voorjaar gedaan op verzoek van het
Ministerie van Binnenlandse Zaken, door Price
Waterhouse&Coopers/Global Risk Management Solutions. Naast een
kwalitatief onderzoek, hebben de onderzoekers 87 keer gebeld met het
Servicecentrum van de Politie Regio Limburg-Noord met allerlei
verschillende verzoeken, om de servicegraad te kunnen bepalen.