18-10-2001
Kabinet krijgt uniek totaalpakket voor Midden-Delfland
Na 35 jaar discussie krijgt het kabinet nu een unieke kans een besluit
te nemen over de herinrichting van Midden-Delfland en het stedelijk
gebied van Vlaardingen en Schiedam. Met die woorden overhandigde
gedeputeerde J.M. Norder van Zuid-Holland donderdag het rapport Kansen
benutten, impasses doorbreken aan minister Netelenbos van Verkeer en
Waterstaat. Norder deed dat namens de stuurgroep Integrale
Ontwikkeling tussen Delft en Schiedam.
Het rapport beschrijft een integraal pakket van maatregelen gericht op
een verbetering van de natuur en het landschap, de landbouw, het
waterbeheer, betere bereikbaarheid en herstructurering van het
stedelijk gebied, gekoppeld aan de eventuele aanleg van de A4 tussen
Delft en Schiedam .
Het is een enorme kwaliteitsimpuls voor het gebied, benadrukte Norder
donderdag op een persconferentie. Het is tevens een als-dan voorstel
en beslist geen eindresultaat. De stuurgroep is onverkort van mening
dat indien tot aanleg van de A4 wordt besloten het rapport kansen
benutten, impasses doorbreken maatgevend voor de uitvoering dient te
zijn. De stuurgroep heeft gefunctioneerd als verkenner. Nu zijn het
kabinet en de Tweede Kamer weer aan zet, zei Norder.
Een jaar geleden kwam minister Netelenbos met het verzoek aan gedeputeerde Norder om een oplossing te schetsen voor de inpassing van de A4 die kan rekenen op draagvlak bij de betrokken besturen en belangenorganisaties. Norder formeerde een stuurgroep die bestaat uit bestuurders van de gemeenten Delft, Schiedam, Vlaardingen, Maasland, Pijnacker, Maassluis, Schipluiden, De Lier, Stadsgewest Haaglanden, Stadsregio Rotterdam, het Hoogheemraadschap van Delfland, de Provincie Zuid-Holland en de vertegenwoordiger van Rijkswaterstaat.
De afgelopen weken hebben gemeenteraden en -commissies hun steun
uitgesproken voor het rapport, met uitzondering van de raadscommissie
van de gemeente Schiedam. Niettemin heeft Schiedam kenbaar gemaakt bij
het proces betrokken te willen blijven en heeft om die reden de
aanbiedingsbrief bij het rapport ondertekend.
Gedurende het negen maanden durende proces is intensief overlegd met
de Vereniging Natuurmonumenten, de Zuid-Hollandse Milieufederatie, de
ANWB, de Westelijke Land- en Tuinbouworganisatie, de gezamenlijke
woningbouwcorporaties van Vlaardingen en Schiedam, VNO-NCW West en
AVBB.
De stuurgroep is blij met de maatschappelijk brede instemming met het
programma. Norder: Het gaat om een totaalpakket. Verbetering van het
landelijk gebied, verbetering van het stedelijk gebied en verbetering
van de bereikbaarheid. Het is drie keer een kwaliteitsslag maken of
het is drie keer niks.
Het rapport 'Kansen benutten, impasses doorbreken' maakt duidelijk hoe
de A4 tussen Delft en Schiedam in het gebied kan worden ingepast. In
Vlaardingen en Schiedam wordt de weg ondertunneld en daarboven
ingericht met sportvelden en een wijkpark. Door afname van de zware
verkeersdruk op de A13 zal de kwaliteit van de lucht in Overschie
aanzienlijk verbeteren.
Midden-Delfland wordt in de toekomst een provinciaal landschap,
beschermd door een groene grens. De grond wordt bestemd voor natuur,
waterbeheer, recreatie of melkveehouderij. Een grondbank houdt de
grondprijzen laag. Ongeveer 2250 hectare grond komt in aanmerking voor
agrarisch natuurbeheer.
Nieuwe recreatieve en ecologische verbindingen knopen de natuur van
Midden-Delfland aan elkaar. Deze komen over de A4 bij de Zuidkade en
de Woudweg en onder de A13. Bij de Zweth en de Slinksloot komen
ecopassages van 100 meter
breed. In een zogenaamd groenblauw lint, bestaande uit een mozaïek van
landschappen, komt 100 hectare nieuwe natuur tussen de Vlietlanden en
de
Ackerdijkse Plassen.
Voor onder meer het behoud van cultuurhistorische kenmerken komt geld
beschikbaar uit een nieuw op te richten vitaliteitsfonds. Een
pilotproject Groen
Ondernemen vormt de basis voor duurzame veehouderij.
Enkele punten moeten nog worden onderzocht en uitgewerkt. Vlaardingen
en Schiedam zullen samen met Rijkswaterstaat onderzoek doen naar de
precieze inpassing en completering van het Kethelplein. Ook de
aansluitingen op de Kruithuisweg, een aandachtspunt van de gemeente
Delft, wordt nader uitgewerkt, met de volle betrokkenheid van de
gemeente. Bovendien zal een (aanvullende) Milieu Effect Rapportage
moeten worden opgesteld waarin het gedane voorstel wordt getoetst aan
het programma van eisen en wordt afgewogen tegen andere
alternatieven.
De totale kosten worden geraamd op ongeveer 1,1 miljard gulden. Op dit
moment is 860 miljoen beschikbaar. Het ontbrekende bedrag van 225
miljoen moet worden gevonden in aanvullende fondsen.