Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties

Evaluatierapport Invoering Landelijk Telefoonnummer Politie
Een publicatie bij het onderwerp Alarmnummer 1-1-2 18 oktober 2001
In september 2000 is het nummer 0900-8844 als Landelijk Telefoonnummer Politie (LTP) ingevoerd. Eén landelijk telefoonnummer zou moeten zorgen voor een betere en eenvoudigere bereikbaarheid van de politie en voor een verbetering van de telefonische dienstverlening.
Doordat de politie beter en eenvoudiger bereikbaar is via 0900-8844 zou het oneigenlijke gebruik van het alarmnummer 1-1-2 minder moeten worden.
In dit evaluatierapport wordt onderzocht in hoeverre de doelstellingen in juli 2001 (10 maanden na de start) gerealiseerd waren.
Belangrijke conclusies uit het rapport zijn:


* Bereikbaarheid: de groei in het aantal oproepen is conform de verwachtingen. De publiciteitscampagne voor het nummer heeft geleid tot een stijgende bekendheid. Bij de meting in mei 2001 bleek de naamsbekendheid van het nummer onder de Nederlanders nog wel lager te liggen dan de 40% die als norm was gesteld.
* Telefonische dienstverlening: de door de korpsen zelf gestelde normen inzake het aantal keren doorverbinden (80% maximaal één keer doorverbinden) en kwaliteit van de beantwoording (kwalitatief voldoende) worden nog niet gehaald, hoewel in de kwaliteit een stijgende lijn is te onderkennen. Het nummer 0900-8844 roept het beeld op van één Nederlandse Politie, maar de kwaliteit van de telefonische dienstverlening verschilt aanzienlijk per korps.

De belangrijkste redenen voor het niet bereiken van de bereikbaarheids- en kwaliteitsnormen zijn de personele bezetting van de Teleservice Centra en de niet adequate afhandeling van de gesprekken in de backoffice. De problemen op het gebied van personeel betreffen moeilijkheden bij het verkrijgen, opleiden, belonen en behouden van voor de functie geschikt personeel en een gebrek aan mogelijkheden tot flexibele inzet die beperkingen in de openingstijden tot gevolg hebben

Voor het rapport is gebruik gemaakt van een aantal deelonderzoeken. Deze bijlagen komen ook als downloadbaar document beschikbaar.

Quick scan Teleservice Centra.
In de quick scan wordt de ontwikkeling getoetst van de organisatorische (organisatie en processen), de personele, en de technische inrichtingsaspecten van de Teleservice Centra en de gevolgen daarvan voor het LTP.

Teleservice Centra (Telan-rapportages 2000-1/2 en 2001/3) Telan beoordeelt de bereikbaarheid van de telefoonnummer. Hiervoor wordt gebruik gemaakt van de door Telan gestelde normen voor telefonische bereikbaarheid aangevuld met de specifieke normen die het projectteam LTP stelt. De behaalde resultaten zijn aan de hand van deze normering vertaald in rapportcijfers.

Bereikbaarheid LTP-nummer (KPN Inform rapportages) Hierin wordt onder andere aangegeven hoe vaak eenzelfde beller geprobeerd heeft het 0900-8844 nummer te bereiken en vanuit welke plaatsen in Nederland gebeld is.

Publieksonderzoek publiciteitscampagne (Rijksvoorlichtingsdienst - Campagne '1-1-2/LTP')
Dit onderzoek geeft een beeld van het feitelijke bereik van de campagne en de wijze waarop de opbouw van dit bereik wordt gerealiseerd.

Evaluatierapport Invoering Landelijk Telefoonnummer Politie


***Zie het originele bericht voor downloaden in PDF-formaat***