Minister De Vries wil betere telefonische bereikbaarheid politie
Een persbericht bij het onderwerp Alarmnummer 1-1-2
18 oktober 2001
Minister De Vries van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties
(BZK) vindt het noodzakelijk dat de telefonische bereikbaarheid
van de regionale politiekorpsen wordt vergroot. Om dat te
realiseren dient naar zijn oordeel - naast het Landelijk
Telefoonnummer Politie, 0900-8844 - een rechtstreeks nummer (één
nummer per regio) in het leven te worden geroepen dat tegen lokaal
tarief rechtstreeks toegang geeft tot het regionale
teleservicentrum. De bewindsman concludeert dit op grond van de
resultaten van het Evaluatieonderzoek Landelijk Telefoonnummer
Politie (LTP) dat hij vandaag naar de Tweede Kamer heeft gestuurd.
Uit het evaluatieonderzoek is gebleken dat de bereikbaarheid van
het in september 2000 in gebruik genomen LTP-nummer en de geboden
kwaliteit in de regionale servicecentra niet voldoen aan de normen
die bij aanvang van het project door de korpsen zelf zijn
vastgesteld.
De invoering van een tweede telefoonnummer voor de politie naast
0900-8844 komt volgens de minister tevens tegemoet aan het verzoek
van veel burgers en instellingen om een uitzondering te kunnen
maken op het 0900-tarief van 30 cent/minuut wanneer zij bellen
voor het verstrekken van politieinformatie en
buurtpreventieinformatie.
Uit het evaluatieonderzoek dat in juni, juli en augustus 2001 door
PriceWaterhouseCoopers werd uitgevoerd, is verder naar voren
gekomen dat de kwaliteit van de dienstverlening per korps grote
verschillen laat zien. Een viertal korpsen (Drenthe, IJsselland,
Zeeland en Limburg-Noord) steekt in positieve zin af, terwijl een
even groot aantal (Amsterdam-Amstelland, Noord- en
Oost-Gelderland, Gooi en vechtstreek en Hollands Midden) in
negatieve zin opvalt. De overige korpsen zitten hier tussen in.
Volgens De Vries bevestigt de evaluatie in belangrijke mate de
kritische reacties van burgers over het functioneren van het
landelijk telefoonnummer die hem hebben bereikt. Hij onderstreept
dan ook dat het merendeel van de korpsen nog veel moet verbeteren
om de bereikbaarheid van het LTP-nummer en een adequate
behandeling van LTP-gesprekken in de regionale servicecentra zeker
te stellen. De korpsbeheerders hebben laten weten dat met de
versterking van de personele en organisatorische bezetting van de
regionale teleservicecentra inmiddels is begonnen.
De verantwoordelijkheid voor de invoering van het LTP en het
adequaat functioneren van de regionale servicecentra berust bij de
korpsbeheerders. Het ministerie van BZK heeft voor een bedrag van
2 miljoen gulden bijgedragen in de publiekscampagne waarbij het
LTP in samenhang met het alarmnummer 1-1-2 werd gepresenteerd.
De werking van het LTP-nummer zal in maart 2002 wederom aan een
meting worden onderworpen.
Relevante links:
Evaluatierapport Invoering Landelijk Telefoonnummer Politie