Dodehoekspiegel: N-VA wetsvoorstel wacht op goedkeuring
(18/10/01)
Deze week vielen er weer twee doden te betreuren door het ontbreken
van een dodehoek- of Dobli-spiegel bij vrachtwagens. En weer reageert
minister van Mobiliteit en Vervoer Durant met de aankondiging dat er
werk wordt gemaakt om tegen uiterlijk 2003 alle vrachtwagens verplicht
te voorzien van een dodehoekspiegel. Voor de N-VA kan er niet langer
getalmd worden, levens staan op het spel. Reeds in maart van dit jaar
diende Kamerfractievoorzitter Frieda Brepoels een wetsvoorstel in dat
voorziet in een wijziging van het technisch reglement zodat autobussen
en vrachtwagens voortaan verplicht uitgerust dienen te zijn met de
dobli-spiegel en dit vanaf 1 januari 2002. Bij wijze van
overgangsmaatregel kan, naar Nederlands model, een subsidieregeling
worden ingevoerd. Het wetsvoorstel kreeg reeds een positief advies van
de Vlaamse regering mee en staat geagendeerd voor bespreking in de
Commissie voor Infrastructuur en Verkeer. De N-VA vraagt minister
Durant en de meerderheidspartijen om de dodehoekspiegel niet het
voorwerp te laten zijn van het spel van oppositie en meerderheid en zo
snel mogelijk de constructieve bespreking van het N-VA wetsvoorstel
aan te vatten.
Jaarlijks sterven ongeveer 15 mensen omdat vrachtwagenchauffeurs
andere weggebruikers niet zien wanneer deze zich naast hun voertuig
bevinden bij het afslaan naar rechts. Ondertussen loopt het dodental
nog op. De chauffeurs zelf erkennen dit probleem en smeken om een
oplossing. Deze is voorhanden in de vorm van de zogenaamde
dobli-spiegel, een kleine bolle spiegel vergelijkbaar met de spiegels
aan gevaarlijke haarspeldbochten.
Toch blijft minister van Mobiliteit Durant zich verschuilen achter
allerhande drogredenen. In Nederland bestaat reeds een goed werkend
subsidiesysteem voor de installatie van de dobli-spiegel. Zonder
opgave van reden, beweerde de minister reeds eerder niet veel te
voelen voor de invoering van dit systeem in ons land. Daarnaast roept
ze de Europese concurrentieregels in om het verplicht maken van de
dobli-spiegel voor zich uit te schuiven.
Op Europees niveau zijn de lidstaten het eens geworden over de
noodzaak de Europese richtlijn 71/127/EEG in die zin aan te passen.
Brepoels wenst echter niet te wachten op Europa - een wijziging van de
richtlijn zal wellicht nog minstens een jaar op zich laten wachten -
en diende daarom een wetsvoorstel in om het gebruik van de
Dobli-spiegel in ons land verplicht te maken. De bijkomende kosten
voor de transportsector zijn makkelijk te dragen. Indien investeringen
die het comfort van de vrachtwagen verhogen mogelijk zijn, mag men de
ogen niet langer sluiten voor eenvoudige oplossingen die veel
verkeersslachtoffers kunnen vermijden.
Auteur:
Nieuw-Vlaamse Alliantie
Frieda Brepoels, N-VA kamerlid, fractievoorzitter
Meer informatie:
Contactpersoon: Ben Weyts, woordvoerder
Telefoon: 02/219.49.30
Fax: 02/217.35.10
E-post: ben.weyts@n-va.be
Url: www.n-va.be