NIPO

Klanten dreigen massaal hun internetprovider te verlaten (Uitkomst uit het multi-client onderzoek: NIPO Interactive E-Monitor)

De markt van internetproviders is volop in beweging. Naast de strijd om nieuwe klanten door de continue toename van het aantal aansluitingen op internet, lijken momenteel veel klanten van ISP (Internet Service Provider) te gaan veranderen. Maar liefst tweederde (66%) van alle huishoudens en bijna drievijfde (57%) van alle bedrijven dreigen over te stappen naar een andere internetprovider.

Wanneer gezocht wordt naar mogelijke verklaringen voor deze lage klantenbinding dan blijken een aantal aspecten een belangrijke rol te spelen.

Weinig onderscheidend vermogen internetproviders
Veel ISP's worden gezien als "één van de vele". Bij de internetproviders met een meer onderscheidend vermogen (uitgebreider dienstenpakket) valt op dat hun gebruikers meer tevreden zijn. Naast de hoge tevredenheid blijken ISP's met onderscheidend vermogen over het algemeen een sterkere binding met hun klanten te hebben.

Op de consumentenmarkt komt dit sterk naar voren bij Planet Internet en HCC Net. Op de bedrijvenmarkt is Demon Internet de provider met een onderscheidend vermogen dat zich uit in hoge tevredenheid en sterke klantenbinding.

Helpdesk laat te wensen over, snelheid internetten belangrijkste verbeterpunt
Zowel huishoudens als bedrijven die internet gebruiken zijn het minst tevreden over de helpdesk van hun internetprovider(s). De bereikbaarheid, snelheid en kwaliteit worden relatief slecht beoordeeld (zie grafiek).

Het belangrijkste verbeterpunt voor internetproviders vormt de snelheid van het gebruik van internet. Uit de grafiek komt naar voren dat na de helpdesk, deze snelheidsaspecten als "snelheid van surfen", "capaciteit/bandbreedte" en "snelheid toegang" relatief slecht scoren. Deze snelheidsaspecten blijken bovendien in hoge mate van invloed te zijn op de totale tevredenheid over internetproviders.
1 | Tevredenheid over internetproviders (gemiddelde score op een schaal van 1 tot en met 10)
> Bron: NIPO Interactive, 2001

Dit alles blijkt uit multi-client onderzoek NIPO Interactive E-monitor, module internetproviders. In deze module internetproviders is met behulp van het gevalideerde onderzoeksproduct Conversion Model(tm) de klantenbinding van consumenten en bedrijven met hun internetprovider in kaart gebracht.

Het veldwerk heeft plaatsgevonden in het voorjaar van 2001. Voor de module internetproviders op consumentenniveau zijn 1.004 personen binnen huishoudens met internet ondervraagd die betrokken waren bij de keuze van de internetprovider. Onderzoek heeft via NIPO CAPI@HOME plaatsgevonden.

Voor de module internetproviders op bedrijfsniveau zijn 629 functionarissen ondervraagd die betrokken waren bij de keuze van de internetprovider. Onderzoek heeft telefonisch plaatsgevonden.

Bij publicatie of verspreiding gelieve de bron: NIPO Interactive, vermelden. Voor eventuele vragen kunt u contact opnemen met Anco van 't Hof (tel: 020-5225 755) of Menno Urbanus (tel: 020-5225 458).