Persbericht
1003183200
Ambulancezorg in Utrecht krijgt impuls via projecten en
vervolgonderzoek
Dit is een gezamenlijk bericht van de CPA (Centrale Post
Ambulancevervoer), de Utrechtse ambulancediensten (RAVU, Rijn en
Venen en Broeder de Vries Veenendaal), regiovertegenwoordiging
Zorgverzekeraars Nederland, Anova Zorgverzekeringen en Provincie
Utrecht.
De ambulancehulpverlening in het CPA-gebied Utrecht (globaal de
provincie Utrecht) krijgt een impuls met de uitvoering van in
totaal elf projecten en onderzoeken. De verschillende deelnemers
aan het Platform Ambulancehulpverlening Utrecht (zie hierboven)
zijn dit gisteren overeengekomen. Ook over verantwoordelijkheden
voor de verschillende projecten zijn afspraken gemaakt. Met deze
plannen wil het Platform de knelpunten aanpakken, die gesignaleerd
zijn in een eerder dit jaar verschenen onderzoek naar de
aanrijtijden van ambulances. Toen bleek dat het in het algemeen met
het ambulancevervoer in het CPA-gebied Utrecht redelijk is gesteld,
maar dat in een aantal Utrechtse gemeenten de aanrijtijd van 15
minuten nogal eens niet werd gehaald en er een aantal verbeteringen
mogelijk is.
Projecten
Eén van de projecten heet 'Besteld Vervoer' (het vervoer van
patiënten zonder dat er spoed is, bijvoorbeeld van een ziekenhuis
naar een verpleeghuis). Dit project richt zich op het maken van een
plan waarbij bestelde vervoerritten beter in planningen passen,
zodat daarmee een bijdrage geleverd wordt aan de reductie van
overschrijding van aanrijtijden. Een project van geheel andere orde
is het meer gebruik maken van busbanen. Gemeenten en provincies
moeten hun regelgeving aanpassen om dit ook bij het
niet-spoedeisende ambulancevervoer mogelijk te maken; dit kan
behoorlijke tijdwinst opleveren. Verder komt er onder andere ook
een project dat zich richt op het verbeteren van
managementinformatie; meer eenduidige rapportages en analyses geven
immers beter en sneller inzicht in mogelijke verbeterpunten voor
het ambulancevervoer.
Onderzoek
Bij het onderzoek naar de aanrijtijden werd al geconstateerd dat de
spreiding van de ambulances over het CPA-gebied Utrecht verbeterd
moet worden. Ook hiervoor worden nu tegelijk verschillende plannen
uitgevoerd. Zo wordt er momenteel gewerkt aan een nieuw
spreidingsplan van de ambulances over het gebied. Omdat deze
structurele oplossing op z'n vroegst medio 2002 te verwachten is,
werkt men tussenoplossingen uit. Daarom wordt nu eerst in beeld
gebracht waar zogenaamde 'witte vlekken' ontstaan; door vertrek van
een ambulance uit plaats A, kan bijvoorbeeld plaats B wellicht niet
binnen de normtijd bereikt worden. Oplossingen voor deze 'witte
vlekken' en het huidige capaciteitsprobleem werkt het platform nu
uit door de mogelijkheid van tijdelijke uitrukpunten (plekken waar
vandaan ambulances vertrekken) te onderzoeken en de inzetbaarheid
van hulpambulances te bekijken. Voordat hiertoe wordt overgegaan,
wil het platform eerst antwoord op vragen als waar zo'n
hulpambulance precies inzetbaar is en wat de financiële
consequenties zijn. Verder zijn de Centrale Post Ambulancevervoer
(CPA) en de ambulancediensten RAVU, Rijn en Venen en Broeder de
Vries met elkaar in overleg om op korte termijn te komen tot een
verdergaande vorm van samenwerking in één Regionale
Ambulancevoorziening.
Resultaten begin volgend jaar
Het platform heeft een strikte planning gemaakt bij de onderzoeken
en projecten. In de eerste helft van het volgend jaar verwacht men
al een aantal verbeteringen echt in praktijk te kunnen brengen.
Voor meer informatie over dit bericht kunt u zich wenden tot Sari
Klatter, 030 - 258 2042 of per e-mail:
Sari.klatter@provincie-utrecht.nl .