NEDERLANDS-DUITSE KVK
Kansen voor samenwerking met Duitse bedrijven
Persmededeling Nederlands-Duitse Kamer van Koophandel
Pressemitteilung Deutsch-Niederländische Handelskammer
---
Korte en (b) lange versie
---
(a) korte versie:
De Nederlands-Duitse Kamer van Koophandel (DNHK) organiseert op
18 oktober in Houten (NL) een informatiebijeenkomst getiteld
Samen een markttoegang realiseren: dynamische regio als springplank.
Sprekers zijn o.a. Bert Tigchelaar (Duitsland-correspondent
NOS-Journaal), Georg Boll (vice voorzitter Industrie- und
Handelskammer Osnabrück-Emsland) en Axel Gerberding (Directeur DNHK,
Den Haag/Düsseldorf). Deze bijeenkomst vindt plaats tijdens de BKD
Business Dagen (BedrijvenKontaktDagen). Voor meer informatie en
kosteloze uitnodigingen: DNHK, Xavier van Beekum, tel. 070-3114133 of
x.vbeekum@dnhk.nl
---
(b) lange versie:
Kansen voor samenwerking met Duitse bedrijven:
De regio Osnabrück als springplank
Duitsland is nog altijd het land waar Nederlandse ondernemers met
internationaliseringsplannen zich voornamelijk op richten. Het is
Nederlands grootste afzetmarkt, terwijl Nederland voor Duitsland met
DM 39,5 mrd. bovendien de op 4 na grootste afzetmarkt is en Nederland
voor Duitsland met DM 46,7 mrd. de op 2 na grootste 'toeleverancier'.
De groei van export van Nederland naar Duitsland steeg gedurende 2000
met 32,8%, en in dezelfde periode groeide de export van Duitsland naar
Nederland met 12 procent (bron: Statistisches Bundesamt, 10 september
2001).
De sterke oriëntatie op Duitsland is niet verwonderlijk, aangezien
Duitsland Europas grootste economie heeft. Bovendien zijn bijvoorbeeld
Frankrijk, Italië of Spanje niet alleen voor het gevoel een stapje
verder, maar ook praktisch. Immers, Duitsland is niet alleen slechts
maximaal ongeveer 2 uur rijden vanuit het verste punt in Nederland,
ook de taal ligt over het algemeen binnen het bereik van Nederlandse
ondernemers. Dienaangaande dienen echter een paar kanttekeningen te
worden gemaakt, die tegelijkertijd fungeren om richting te geven aan
Nederlandse ondernemers met plannen om hun producten in Duitsland te
verkopen.
Nog steeds richten Nederlanders zich hoofdzakelijk op
Nordrhein-Westfalen, het qua inwonertal grootste Bundesland.
Nordrhein-Westfalen blijft een interessante afzetmarkt, doch moet
worden gesteld dat Nederlandse ondernemers daar inmiddels vele
Nederlandse bedrijven tegenkomen met dezelfde plannen en de Duitse
concurrentie aldaar ook zeer sterk is. Door Met deze strategie laten
bedrijven de andere Bundesländer ongemoeid, en laten daarmee kansen
liggen. De nieuwe Bundesländer, zoals Brandenburg,
Mecklenburg-Vorpommern, Sachsen, en Sachsen-Anhalt zijn in dit opzicht
hoogst aantrekkelijk. Het is bijvoorbeeld zelfs zo, dat in de laatste
5 jaar alle nieuwe fabrieken van Original Equipment Manufacturers
(OEM) in Duitsland naar - het voormalige - Oost-Duitsland vloeiden, en
44 van de 100 grootste automobieltoeleveranciers aldaar
productiefaciliteiten hebben. Deze ontwikkeling illustreert een
bredere beweging in oostelijke richting van economische activiteiten
en logistieke stromen in allerlei branches, en brengt ons bij het
volgende.
In oostelijke richting houdt Duitsland op bij de Poolse grens.
Daarachter bevinden zich economieën die zich sterk aan het ontwikkelen
zijn, en van de economische crisis zoals we deze in West-Europa al
gedeeltelijk ondervinden en zeer waarschijnlijk nog sterker zullen
gaan beleven, minder merken en soms zelfs gedeeltelijk gespaard zullen
blijven. Deze markten bieden kansen voor Nederlandse ondernemers,
speciaal voor hen die het voordeel van een vroege aanwezigheid aldaar
onderkennen. Om in de wereldwijde markten daadwerkelijk met succes te
kunnen opereren, is het haast ondoenlijk alleen alles te moeten
ontdekken en te doorzien. Het toegang zoeken tot de Oost-Europese
markten vraagt per definitie om kennis van marktvraag en van
concurrentievraagstukken die samenhangen met de overgang van geleide
plan- naar markteconomieën. Een samenwerkingspartner is dan
onontbeerlijk.
Actueel gezien het opvolgerprobleem in de vele traditionele
familiebedrijven die Duitsland telt, is het bovendien mogelijk voor
Nederlandse bedrijven met voldoende financiële armslag om Duitse
ondernemingen te kopen. De structuur daargelaten, kan met de kennis
van Duitse bedrijven - die immers over het algemeen al zaken doen met
de naburige landen aan hun oostzijde en aldus ervaringen en kennis
hebben opgebouwd - eerder en meer succes worden geboekt dan wanneer de
Duitse markt en voornoemde andere markten op eigen houtje worden
benaderd.
Om ook de Duitse markt niet uit het oog te verliezen biedt zich de
regio Osnabrück aan als vestigingsplaats; liggend in het Bundesland
Niedersachsen is het een springplank naar de noordelijke, zuidelijke
en oostelijke Bundesländer, en maakt tegelijkertijd de afstand naar
Polen, Hongarije, Tsjechië, Slowakije, Letland, Estland en Litouwen
overbrugbaar.
De financiële en praktische inspanningen die bedrijven moeten doen om
daar vaste grond onder de voeten te krijgen wordt verlicht door
subsidies van de Nederlandse overheid. Het Programma Starters
Buitenlandse Markten (PSB) biedt voor beginnende Nederlandse
exporteurs velerlei ondersteuning. Over de mogelijkheden voor uw
bedrijf kunt u contact opnemen met de Nederlands-Duitse Kamer van
Koophandel, kantoor Düsseldorf, dhr. Balt, tel. 0049-211-498 7229 of
e-mail: m.balt@ndkvk.de
Bent u geïnteresseerd in de kansen die samenwerking met Duitse
ondernemingen biedt voor uw plannen voor uitbreiding in oostelijke en
Oost-Europese richting, en de specifieke eigenschappen die het
mogelijk maken voor de regio Osnabrück om als springplank te dienen?
Deze worden door dhr. Bert Tigchelaar (Duitsland-correspondent van
o.a. het NOS-Journaal) en dhr. Georg Boll (vice-voorzitter van de
Kamer van Koophandel Osnabrück-Emsland) op 18 oktober 2001
gepresenteerd in het Euretco Expo Center te Houten. Kosteloze
uitnodigingen voor deze bijeenkomst, die plaatsvindt tijdens de BKD
Business Dagen die aldaar op 17 en 18 oktober worden gehouden, zijn
verkrijgbaar bij de Nederlands-Duitse Kamer van Koophandel, kantoor
Den Haag, dhr. Van Beekum, tel. 070-3114133 of x.vbeekum@dnhk.nl
---
Xavier van Beekum
Manager Public Relations /
Klanten- & Ledenmarketing
Nederlands-Duitse Kamer van Koophandel
Nassauplein 30
NL-2585 EC Den Haag
Postbus 80533
NL-2508 GM Den Haag
Tel.: +31-(0)70-3114133
Fax: +31-(0)70-3632218
E-mail: x.vbeekum@dnhk.nl
Web: www.dnhk.nl
04 okt 01 12:21