Universiteit Twente


Oratie prof. dr. Petran Kockelkoren

Op het snijvlak van kunst en technologie

Kunst en technologie staan minder ver van elkaar dan vaak wordt gedacht. Als technici beweren dat hun vindingen volgens strikt wetenschappelijke methoden en berekeningen tot stand komen, doen zij tekort aan het artistieke aspect dat in hun werk ook aanwezig is. "Technisch en kunstzinnig ontwerpen liggen nu eenmaal dicht bij elkaar", stelt prof. dr. Petran Kockelkoren. Donderdag 18 oktober aanvaardt Kockelkoren het ambt van bijzonder hoogleraar Kunst en Technologie aan de faculteit Wijsbegeerte en Maatschappijwetenschappen van de Universiteit Twente. De leerstoel die hij bezet, wil een brug slaan tussen de Universiteit Twente en de kunstacademie AKI op de campus van de universiteit.

Kockelkoren: "In de ontwikkeling van de cultuur en de menselijke verhoudingen is de rol die techniek speelt minstens zo belangrijk als wat wij de geschiedenis van onze ideeën noemen. Huishoudelijke apparaten, vervoermiddelen en communicatiemiddelen bepalen hoe onze onderlinge verhoudingen eruit zien. Ze reiken nieuwe beelden en metaforen aan waarmee we ons rekenschap geven van onze situatie. Aan deze technische bemiddeling (mediatie) zoals dat heet, wordt in het historisch en filosofisch onderzoek de laatste tijd serieus aandacht besteed. En terecht".

Virtual reality

De kersverse hoogleraar verwijst voor die technische `bemiddeling' naar Helmuth Plesser, een Duitse antropoloog volgens wie de mens nooit rechtstreeks toegang heeft tot de wereld, maar altijd via cultuur en techniek. "Anders dan het dier is de mens van nature aangelegd op kunstmatigheid. Net als Plesser denk ik niet dat techniek de mens van zijn natuurlijkheid vervreemdt. De mens is altijd al vervreemd, altijd al kunstmatig.
Neem virtual reality. Is dit de werkelijkheid geweld aandoen en een ontkenning van de orde van de wereld?
Experimenten met virtual reality tornen inderdaad aan de grenzen van onze vertrouwde werkelijkheidsbeleving, erkent Kockelkoren. "Een aantal stichtingen in Nederland die met zulke nieuwe media bezig zijn, zoeken bijvoorbeeld naar een manier om een virtuele werkelijkheid niet langer te hoeven aansturen met een toetsenbord, dat met zijn letter- en cijferknoppen een veredelde typemachine is. Tasten of bewegen zou wel eens beter kunnen passen bij zo'n virtuele wereld. In de ontwikkeling van een nieuw soort werkelijkheidsbeleving - of het nu de perspectivische kijk op de werkelijkheid is die we ons pas hebben eigen gemaakt sinds de Renaissance, of bijvoorbeeld virtual reality - zijn het steeds kunstenaars die het voortouw nemen. En dat maakt het onderwerp van mijn leerstoel, op het snijvlak van kunst en technologie, ook zo interessant."

Veel mensen staan nogal gereserveerd tegenover nieuwe ontsluitingen van de werkelijkheid. Begrijpelijk en legitiem, aldus Kockelkoren. "Maar deze nieuwe werkelijkheidservaringen lossen de oude niet af, ze komen erbij en vullen die aan. Per slot van rekening bestaat er niet zoiets als één oorspronkelijke werkelijkheidsbeleving. Er zijn uiteenlopende ervaringswijzen mogelijk, elk bemiddeld door de techniek."

Noot voor de pers:


- Contactpersoon Bureau Communicatie: drs. B. Meijering, 053- 489 4385, e-mail: b.meijering@cent.utwente.nl

- Ter gelegenheid van de oratie van prof. dr. Petran Kockelkoren organiseert de stichting TARt - waarvan Kockelkoren voorzitter is - op donderdag 18 oktober de manifestatie `Mediated Music'. Deze vindt, evenals de oratie, plaats in het Vrijhof Cultuurcentrum. Aan het einde van de middag geeft Jorrit Tamminga een concert op de Campus Beiaard met live-electronica. 's Avonds gaat om 20.15 u. de compositie `Noise~' van oud-UT-studente Rozalie Hirs in wereldpremière. Vervolgens voert Wilco Botermans op theremin de muziekperformance `Cause without a rebel' (2001) uit. En Michel Waisvisz, een van de belangrijkste pioniers van de hedendaagse elektronische muziek, houdt een `Concertante lezing'.
Verdere informatie over Mediated Music, fotomateriaal etc: John Heymans, coördinator TARt, 053-4894403.

© Universiteit Twente 1997-2000