Onderwijsdag over creativiteit en kunstzinnige vorming
Aan creatieve en kunstzinnige vorming wordt in alle onderwijstypen serieus aandacht geschonken. Maar er woeden allerlei discussies over dit onderwerp. Wat is beter? Moeten we alles wat met kunst en creativiteit te maken heeft verwijzen naar die officiële vakgebieden, of moet dat het gehele onderwijs doordesemen? Moet de school diepgaand aandacht vragen voor kunst en cultuur, of kan dat beter worden overgelaten aan echte deskundigen? Vinden we het echt belangrijk, of is het een leukigheidje, een ornament in het schoolbestaan? Dat zijn vragen die met het schoolbeleid te maken hebben.
In het ochtendprogramma van de tiende Groninger Onderwijsdag worden de
stellingen 'Kunst en Cultuur als eigenstandige waarden' en 'de
noodzaak van K en C in de breedte van het onderwijs' kort en krachtig
neergezet, waarna een panel van (ervarings)deskundigen afkomstig uit
de cultuur- en uit de onderwijssector gaat debatteren over de vraag of
creativiteit en kunstzinnige vorming in het onderwijs luxe of juist
van levensbelang zijn. Het overige programma bestaat uit workshops,
lezingen, activiteiten en demonstraties. Deelnemers aan de
Onderwijsdag kunnen ook zelf aan het werk, zelf ondervinden wat
gebeurt bij een bepaalde activiteit; om te voelen wat leerlingen
ondergaan.
Datum en tijd
woensdag 17 oktober 2001, 9.30 - 16.00 uur
Thema
Luxe of levensbelang? Creativiteit en kunstzinnige vorming in het
onderwijs. Tiende Groninger Onderwijsdag
Plaats
Academiegebouw, Broerstraat 5, Groningen
Organisatie
Stuurgroep Groninger Onderwijsdag
Informatie
Coen de Jonge, tel. (050)367 61 18
Alie van Arragon, tel. (050)363 66 43
Film