Rijksuniversiteit Groningen

Onderwijsdag over creativiteit en kunstzinnige vorming

Aan creatieve en kunstzinnige vorming wordt in alle onderwijstypen serieus aandacht geschonken. Maar er woeden allerlei discussies over dit onderwerp. Wat is beter? Moeten we alles wat met kunst en creativiteit te maken heeft verwijzen naar die officiële vakgebieden, of moet dat het gehele onderwijs doordesemen? Moet de school diepgaand aandacht vragen voor kunst en cultuur, of kan dat beter worden overgelaten aan echte deskundigen? Vinden we het echt belangrijk, of is het een leukigheidje, een ornament in het schoolbestaan? Dat zijn vragen die met het schoolbeleid te maken hebben.

In het ochtendprogramma van de tiende Groninger Onderwijsdag worden de stellingen 'Kunst en Cultuur als eigenstandige waarden' en 'de noodzaak van K en C in de breedte van het onderwijs' kort en krachtig neergezet, waarna een panel van (ervarings)deskundigen afkomstig uit de cultuur- en uit de onderwijssector gaat debatteren over de vraag of creativiteit en kunstzinnige vorming in het onderwijs luxe of juist van levensbelang zijn. Het overige programma bestaat uit workshops, lezingen, activiteiten en demonstraties. Deelnemers aan de Onderwijsdag kunnen ook zelf aan het werk, zelf ondervinden wat gebeurt bij een bepaalde activiteit; om te voelen wat leerlingen ondergaan.

Datum en tijd

woensdag 17 oktober 2001, 9.30 - 16.00 uur

Thema

Luxe of levensbelang? Creativiteit en kunstzinnige vorming in het onderwijs. Tiende Groninger Onderwijsdag

Plaats

Academiegebouw, Broerstraat 5, Groningen

Organisatie

Stuurgroep Groninger Onderwijsdag

Informatie

Coen de Jonge, tel. (050)367 61 18

Alie van Arragon, tel. (050)363 66 43

Film