Koninklijke Ahold


16/10/01

Amerikanen eten steeds vaker buitenshuis

In de VS verwacht men dat de uitgaven aan het eten buitenshuis zullen toenemen van USD 375 miljard per jaar nu tot USD 550 miljard in 2007.

Het consumentengedrag ten aanzien van voeding is op vele plaatsen ter wereld aan verandering onderhevig, niet het minst in de Verenigde Staten. In de VS verwacht men dat de uitgaven aan het eten buitenshuis zullen toenemen van USD 375 miljard per jaar nu tot USD 550 miljard in 2007. Dit betekent dat Amerikanen meer geld gaan uitgeven voor eten buitenshuis dan voor voedsel dat thuis wordt bereid en genuttigd. In dezelfde periode zal de hoeveelheid geld die in totaal aan voeding wordt uitgegeven met circa 30% stijgen.

Het leven van de consument wordt steeds drukker, waardoor de vraag naar meer gemak bij voedselbereiding en consumptie toeneemt. Volgens het onderzoek van McKinsey getiteld Foodservice: 2010, groeit de vraag naar foodserviceproducten en diensten voornamelijk onder invloed van de volgende demografische factoren: toenemende participatie van vrouwen aan de arbeidsmarkt, stijgende inkomens en vergrijzing van de bevolking. Verder speelt de toenemende behoefte aan gemak en variatie een rol in de trend om meer geld uit te geven aan het eten buitenshuis. Als gevolg van deze ontwikkeling wordt foodservice een steeds belangrijker middel voor de foodretailer om zijn weg naar de klant te vinden. Foodservice biedt de foodretailer nieuwe, grote mogelijkheden.

Foodservice in Amerika

Het consolidatieproces in de Amerikaanse foodservice is nog maar nauwelijks begonnen en de concurrentie is hevig. De markt is zowel geografisch als qua aantal aanbieders bijzonder versnipperd. De meer dan 20.000 verschillende aanbieders die de Amerikaanse foodservicesector telt genereren gezamenlijk een jaarlijkse omzet van circa USD 163 miljard per jaar. Ahold is met een omzet van USD 19 miljard (na afronding van de overname van Alliant, verwacht begin 2002) relatief een grote speler, maar gezien de totale omzet in deze sector zijn er zeker mogelijkheden tot verdere groei.

Ahold, Alliant en U.S. Foodservice

Ahold, met U.S. Foodservice reeds één van Amerikas meest succesvolle foodservice-ondernemingen, maakt met de overname van Alliant een nieuwe, strategische stap voorwaarts.

We bereikten met onze bestaande foodservice-activiteiten natuurlijk al een groot deel van de Amerikaanse bevolking, maar waren toch voornamelijk geconcentreerd op de oostkust van de VS, zegt President van U.S. Foodservice Jim Miller. Vanwege het gefragmenteerde karakter van de markt zijn veel van de grote restaurant- en hotelketens gedwongen om met regionale of lokale aanbieders in zee te gaan. Of ze nu wilden, of niet, er was geen onderneming met voldoende landelijke dekking. Met de overname van Alliant breiden we ons werkgebied uit naar het westen en midwesten en bestrijken we vrijwel de hele VS. Hierdoor kunnen we beter tegemoetkomen aan de wensen en behoeften van deze landelijke ketens, terwijl tegelijkertijd onze logistieke en distributiekosten afnemen. Deze ontwikkeling biedt ons uitstekende groeikansen. De acquisitie van Alliant is dus ook geografisch gezien een goede zet; we bereiken nu bijna 95% van de Amerikaanse bevolking en ons werkgebied groeit met niet minder dan 15 staten en 17 grootstedelijke gebieden.

In de ontwikkeling van Aholds strategie ten aanzien van foodservice in de VS is de acquisitie van Alliant de meest recente ontwikkeling. Ook in Europa is de aanwezigheid van de onderneming in de foodservicesector in ontwikkeling. We zien de gewoonten en wensen van de consument continu veranderen, zegt Jim Miller. Onze foodservicestrategie stelt ons in staat flexibel te anticiperen en aan deze veranderende wensen tegemoet te komen.