16/10/01
Amerikanen eten steeds vaker buitenshuis
In de VS verwacht men dat de uitgaven aan het eten buitenshuis zullen toenemen van USD 375 miljard per jaar nu tot USD 550 miljard in 2007.
Het consumentengedrag ten aanzien van voeding is op vele plaatsen ter
wereld aan verandering onderhevig, niet het minst in de Verenigde
Staten. In de VS verwacht men dat de uitgaven aan het eten buitenshuis
zullen toenemen van USD 375 miljard per jaar nu tot USD 550 miljard in
2007. Dit betekent dat Amerikanen meer geld gaan uitgeven voor eten
buitenshuis dan voor voedsel dat thuis wordt bereid en genuttigd. In
dezelfde periode zal de hoeveelheid geld die in totaal aan voeding
wordt uitgegeven met circa 30% stijgen.
Het leven van de consument wordt steeds drukker, waardoor de vraag
naar meer gemak bij voedselbereiding en consumptie toeneemt. Volgens
het onderzoek van McKinsey getiteld Foodservice: 2010, groeit de vraag
naar foodserviceproducten en diensten voornamelijk onder invloed van
de volgende demografische factoren: toenemende participatie van
vrouwen aan de arbeidsmarkt, stijgende inkomens en vergrijzing van de
bevolking. Verder speelt de toenemende behoefte aan gemak en variatie
een rol in de trend om meer geld uit te geven aan het eten
buitenshuis. Als gevolg van deze ontwikkeling wordt foodservice een
steeds belangrijker middel voor de foodretailer om zijn weg naar de
klant te vinden. Foodservice biedt de foodretailer nieuwe, grote
mogelijkheden.
Foodservice in Amerika
Het consolidatieproces in de Amerikaanse foodservice is nog maar
nauwelijks begonnen en de concurrentie is hevig. De markt is zowel
geografisch als qua aantal aanbieders bijzonder versnipperd. De meer
dan 20.000 verschillende aanbieders die de Amerikaanse
foodservicesector telt genereren gezamenlijk een jaarlijkse omzet van
circa USD 163 miljard per jaar. Ahold is met een omzet van USD 19
miljard (na afronding van de overname van Alliant, verwacht begin
2002) relatief een grote speler, maar gezien de totale omzet in deze
sector zijn er zeker mogelijkheden tot verdere groei.
Ahold, Alliant en U.S. Foodservice
Ahold, met U.S. Foodservice reeds één van Amerikas meest succesvolle
foodservice-ondernemingen, maakt met de overname van Alliant een
nieuwe, strategische stap voorwaarts.
We bereikten met onze bestaande foodservice-activiteiten natuurlijk al
een groot deel van de Amerikaanse bevolking, maar waren toch
voornamelijk geconcentreerd op de oostkust van de VS, zegt President
van U.S. Foodservice Jim Miller. Vanwege het gefragmenteerde karakter
van de markt zijn veel van de grote restaurant- en hotelketens
gedwongen om met regionale of lokale aanbieders in zee te gaan. Of ze
nu wilden, of niet, er was geen onderneming met voldoende landelijke
dekking. Met de overname van Alliant breiden we ons werkgebied uit
naar het westen en midwesten en bestrijken we vrijwel de hele VS.
Hierdoor kunnen we beter tegemoetkomen aan de wensen en behoeften van
deze landelijke ketens, terwijl tegelijkertijd onze logistieke en
distributiekosten afnemen. Deze ontwikkeling biedt ons uitstekende
groeikansen. De acquisitie van Alliant is dus ook geografisch gezien
een goede zet; we bereiken nu bijna 95% van de Amerikaanse bevolking
en ons werkgebied groeit met niet minder dan 15 staten en 17
grootstedelijke gebieden.
In de ontwikkeling van Aholds strategie ten aanzien van foodservice in
de VS is de acquisitie van Alliant de meest recente ontwikkeling. Ook
in Europa is de aanwezigheid van de onderneming in de
foodservicesector in ontwikkeling. We zien de gewoonten en wensen van
de consument continu veranderen, zegt Jim Miller. Onze
foodservicestrategie stelt ons in staat flexibel te anticiperen en aan
deze veranderende wensen tegemoet te komen.