16-10-2001
Dit is een gezamenlijk bericht van de provincie Zuid-Holland,
Rijkswaterstaat, directie Zuid-Holland, Waterschap De Groote waard en
de gemeenten Binnenmaas en Oud-Beijerland
Bestuurlijke overeenstemming over verkennende studie N217
De verkennende studie naar de verkeersproblematiek op de provinciale
weg N217 tussen Nieuw Beijerland en 's-Gravendeel geeft aan dat op het
oostelijk deel van deze route vooral de verkeersveiligheid een
probleem vormt. Op het westelijk gedeelte, tussen Oud-Beijerland en de
A29, is vooral de doorstroming een probleem en wordt de kwaliteit van
de leefomgeving van de Stougjesdijk aangetast. Door het grote
verkeersaanbod op de N217 en de te verwachten groei hier, is de
verkeersafwikkeling op de aansluiting A29/N217 een apart punt van
zorg. Deze situatie kan in de toekomst eventueel verslechteren door de
komst van een
(boven-) regionaal bedrijventerrein in de Hoeksche Waard. Die komst is
afhankelijk van de besluitvorming in het kader van de 5e nota
Ruimtelijke Ordening.
Bestuurlijke instemming
Begin oktober is de studie door bestuurders van de provincie
Zuid-Holland, de gemeenten in de Hoekse Waard, het Waterschap De
Groote Waard en Rijkswaterstaat directie Zuid-Holland besproken. De
gemeenten en het waterschap hebben hun waardering uitgesproken voor de
studie waarin door adviesbureau Royal Haskoning lijnen worden uitgezet
naar oplossingen voor de problematiek. Zowel door de gemeenten, het
waterschap de provincie en het rijk wordt groot belang gehecht aan de
realisatie van de busbaan met daarbij behorende werken tussen
Oud-Beijerland en de A29, met aanpassing van de huidige aansluiting op
die A29. Door de regio wordt vervolgens prioriteit gelegd bij het
verder verbeteren van de aansluiting van de N217 op de A29 met op- en
afritten aan de noordzijde van de provinciale weg en bij het oplossen
van de problematiek rondom de Stougjesdijk. Een eventuele derde
aansluiting in de Hoekse Waard op de A29 in de omgeving van
Oud-Beijerland wordt opnieuw bezien bij een eventuele realisatie van
een (boven-)regionaal bedrijventerrein.
Het oplossen van deze knelpunten dient verder te worden onderzocht en
uitgewerkt, terwijl voorts moet worden onderzocht of en zo ja hoe de
hiervoor benodigde financiële middelen kunnen worden gevonden.
Doorstromingsmaatregelen
Nog in de loop van dit jaar start de aanleg van een extra rijstrook in
de lus van de aansluiting van de N217 met de A29 (vanuit
Oud-Beijerland richting Heinenoordtunnel). Hiermee wordt een
belangrijke rijksbijdrage ter bevordering van het openbaar vervoer
(EIISS regeling) veilig gesteld.
De maatregelen bestaan verder nog uit een in twee richtingen te
berijden afzonderlijke busbaan met een aftakking naar het bedrijf PKF,
een rotonde bij Tienvoet, een rotonde bij de Jan van der
Heijdenstraat, een doorgaande parallelweg aan de noordzijde van de
N217 en aan de zuidzijde niet doorgaande stukken parallelweg voor
ontsluiting van de landbouwpercelen en aanwezige bebouwing, een
ongelijkvloerse kruising bij de Westdijk en een herinrichting van de
bestaande hoofdrijbaan volgens de uitgangspunten van Duurzaam Veilig
Verkeer. Het monument De Moeder blijft onaangetast en de bomenrij aan
de noordzijde van de provinciale weg blijft grotendeels gespaard. De
carpoolplaats wordt verplaatst. Bij de aan te leggen rotonde Jan van
der Heijdenstraat wordt rekening gehouden met een toekomstige
omlegging van de Stougjesdijk. Het is de bedoeling dat deze verdere
werken uiterlijk in 2004 zijn gerealiseerd.
Bestuurlijk worden deze maatregelen gedragen vanwege het feit dat de
verkeersveiligheid wordt verbeterd en de doorstroming van met name het
openbaar vervoer wordt bevorderd.