persbericht
Nummer:
143
Directie:
voorlichting
16-10-2001
Status:
informatie
Voorstellen onderwijsraad werkbare start voor veranderingen
Basisvorming.
Een verplicht basispakket (kerncurriculum) en een door scholen vrij in
te vullen deel, drie verschillende niveaus en een tijdsduur van twee
jaar. Dat zijn de belangrijkste punten uit het advies van de
Onderwijsraad over een vernieuwde basisvorming vanaf 2004. Een advies
dat aansluit bij eerdere bevindingen van de Inspectie en het Sociaal
en Cultureel Planbureau, zo stelt staatssecretaris Adelmund in haar
eerste reactie. De hoofdlijnen spreken aan. In de komende tijd vindt
overleg plaats met onderwijsorganisaties over het advies. In december
volgt een definitieve reactie. Dit schrijft Adelmund vandaag in een
brief aan de Tweede Kamer.
De inspectie van het onderwijs constateerde eerder in een evaluatie
dat de kwaliteit van het onderwijs in de basisvorming goed is, maar
dat het programma overladen en versnipperd is. Adelmund trof
vervolgens een aantal maatregelen voor de korte termijn (tot 2004) en
vroeg de Onderwijsraad een advies uit te brengen over een nieuw
programma vanaf 2004. De maatregelen voor de korte termijn sluiten aan
bij de gegroeide praktijk in de scholen en zijn dit schooljaar
ingegaan (meer ruimte voor scholen om met verschillen tussen
leerlingen om te gaan, vermindering van overladenheid). De
Onderwijsraad werd gevraagd een vernieuwd programma te ontwerpen dat
brede algemene vorming in de eerste jaren van het voortgezet onderwijs
combineert met een pakket dat meer mogelijkheden van maatwerk voor
leerlingen biedt. De doorstroming van leerlingen naar andere
onderwijsvormen - een belangrijke verworvenheid van de basisvorming -
was daarbij een essentieel uitgangspunt.
Advies
Een belangrijk element uit het advies is het onderscheid in een
verplicht en een optioneel deel. De inspectie pleit daar ook voor. Het
SCP merkt in het rapport 'Scholen onder druk' op dat een beperkt
curriculum met alleen basisvakken een begin is voor een stelsel van
een leven lang leren. De opsplitsing in het curriculum vermindert de
overladenheid van het programma en vergroot de keuzevrijheid van
scholen en leerlingen. In een eerste reactie zegt Adelmund in een
verplicht curriculum met een beperkt aantal kerndoelen ook
mogelijkheden te zien om overladenheid in het programma aan te pakken.
De staatssecretaris vindt het belangrijk dat bij verschillen in
programma's van leerlingen de doorstroommogelijkheden gehandhaafd
blijven.
De Raad stelt voor de kerndoelen van de basisvorming op drie niveaus
te formuleren en de duur van de basisvorming terug te brengen tot twee
jaar. Het advies bevat geen concreet voorstel voor uitwerking van de
verschillende niveaus. Adelmund vindt dat bij die uitwerking de
doorstroming van leerlingen naar andere onderwijsvormen voorop moet
staan. De staatssecretaris overlegt hierover komende weken met de
onderwijsorganisaties. Andere gesprekspunten zijn onder meer
introductie van een nieuw leergebied science, actualisering van de
kerndoelen en toetsmomenten.
Uitgangspunten
Binnenkort start staatssecretaris Adelmund het overleg met de
onderwijsorganisaties over het advies. In december volgt een
definitieve reactie. Uitgangspunten zijn: scholen hebben meer ruimte
in de programmering van de basisvorming, de overladenheid verdwijnt,
scholen zijn in staat maatwerk voor leerlingen te leveren, en een
aansprekend en motiverend programma voor alle leerlingen met de
mogelijkheid voor iedere leerling om door te stromen naar andere
onderwijsvormen. Het advies van de Onderwijsraad biedt daarvoor
interessante aanknopingspunten.
omhoog laatst bijgewerkt 16-10-2001
Ministerie van OCenW
Europaweg 4
Postbus 25000
2700 LZ Zoetermeer
T: 079 323 23 23
F: 079 323 23 20
E: info@minocw.nl
Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen