VERENIGING VLOEIBAAR GAS NED.
TNO-rapport spreekt Pronk tegen over LPG
Persbericht
TNO-rapport bevestigt veiligheid LPG-stations:
Plannen Pronk op niets gebaseerd
NIEUWDORP, donderdag 16 oktober 2001 - De Vereniging Vloeibaar Gas
(VVG) is woedend op Jan Pronk. De minister van VROM bestempelt LPG als
'onveilig' en wil laten onderzoeken of het mogelijk is om het gebruik
van LPG als motorbrandstof over 10 à 15 jaar uit te faseren. De VVG is
van mening dat dit voornemen grenst aan onbehoorlijk bestuur. Juist
Pronks eigen ministerie heeft op 8 oktober een TNO-rapport
gepubliceerd waaruit blijkt dat bij nagenoeg geen enkel LPG-station
sprake is van noemenswaardig risico. De VVG eist dat Pronk zijn
aantijgingen, die zonder ook maar enig overleg gedaan worden,
terugneemt.
De branche vindt dat eerst eens serieus naar de praktijk gekeken had
moeten worden, want haar rapportage wijst uit dat er geen
noemenswaardige incidenten met LPG gebeuren. De LPG-branche voelt zich
door de mededeling van Pronk volstrekt overvallen. Noch in het NMP4,
dat medio juni verscheen, noch in de begroting die op Prinsjesdag werd
gepresenteerd, werd er met een woord over gerept. Bovendien heeft
minister Pronk geen enkel advies bij de LPG-industrie ingewonnen. En
dat, terwijl de LPG-industrie en de overheid al vele jaren nauw
samenwerken bij het opstellen van regels voor opslag en vervoer van
deze brandstof. Het veiligheidsniveau van de volledige LPG
verzorgingsketen (tankauto's, vervoer, bevoorrading, opslag) is in
Nederland uitzonderlijk hoog en is maatgevend in de wereld.
Intussen wordt de minister tegengesproken door zijn eigen ministerie.
Op 8 oktober publiceerde het Ministerie van VROM een rapport van TNO,
'Kwantitatieve risicoanalyse generiek voor LPG-tankstations'. Het
rapport concludeert dat bij meer dan 97 procent van de LPG-stations
geen sprake is van enig noemenswaardig risico. Voor slechts zo'n 2
procent moet een aantal aanpassingen worden gedaan om ze volledig aan
het vereiste hogere veiligheidsniveau te laten voldoen. Tijdens het
onderzoek dat TNO voor VROM heeft uitgevoerd, zijn de laatste
inzichten op het gebied van risicobepaling gehanteerd.
Fiscale stimulering
De regering heeft dit jaar opnieuw in de miljoenennota aangegeven dat
gebruik van autogas fiscaal blijft gestimuleerd vanwege het positieve
effect voor het milieu. Concreet wordt in de loop van 2002 de accijns
op autogas met drie cent per liter teruggebracht. De accijns voor
benzine en diesel zullen daarentegen per 1 januari aanstaande worden
verhoogd. De aangekondigde accijnsverlaging geldt voor die
brandstoffen die nu al voldoen aan de eisen die gaan gelden per 2005.
Autogas voldoet reeds aan die normering!
Dit sluit aan bij de reeds bestaande fiscale stimulering: de
G3-regeling (sinds mei 2000). Deze geldt voor auto's waarin een
moderne autogasinstallatie is gemonteerd. Bezitters van deze
voertuigen krijgen jaarlijks Fl. 700,00 korting op de
Houderschapsbelasting.
Nederland staat met dit beleid bepaald niet alleen. De Europese
Commissie ontwikkelt vanuit Brussel beleid om te komen tot
harmonisatie van de regelgeving in de hele Europese Gemeenschap op het
gebied van autogas. Doelstelling hierbij is het laten ontstaan van een
Europese markt voor autogas. De Nederlandse autogasindustrie speelt al
jaren een leidende rol in deze ontwikkelingen. Mede dankzij dit beleid
vanuit Brussel zien de autofabrikanten in Europa autogas als een zeer
volwassen brandstof. Steeds meer automerken brengen modellen uit die
standaard, af-fabriek, zijn uitgerust met een gasinstallatie.
Altijd beschikbaar
Het voornemen van minister Pronk is in strijd met het Europese beleid
om verschillende vormen van autobrandstoffen beschikbaar te hebben.
Deze diversificatie van motorbrandstoffen geeft in een periode van
krapte het voordeel dat verschillende bronnen beschikbaar zijn voor
het wagenpark. Autogas wordt veel gewonnen uit de aardgasvelden in
West-Europa zelf. Daarmee zal deze brandstof onafhankelijk van
politieke ontwikkelingen altijd beschikbaar zijn voor de Europese
markt.
Daarnaast wordt door de Europese Commissie autogas gezien als een
belangrijke 'overgangsbrandstof'. Zeer theoretisch zijn over vijftien
jaar milieuvriendelijke automotoren commercieel beschikbaar (waterstof
/ brandstofcel). Vervanging van het totale wagenpark door auto's met
deze aandrijftechniek duurt echter op zijn minst nog eens vijftien
jaar. Gedurende al deze tijd is autogas beschikbaar als schone,
veilige, betrouwbare en daarom goedkope brandstof.
Affakkelen?
De VVG wijst er tenslotte op dat de grondstoffen voor autogas (propaan
en butaan) onafhankelijk van het feit of er wel of geen gebruik van
wordt gemaakt altijd zullen worden geproduceerd. Zowel bij het winnen
van aardgas als het raffinage proces van ruwe olie komen propaan en
butaan automatisch vrij. Daardoor zal er altijd LPG beschikbaar zijn.
Als dat niet kan worden gebruikt als motorbrandstof moet het worden
afgefakkeld. Dit is echter volstrekt in tegenspraak met het beleid van
de Europese Commissie.
Op basis van grote investeringen is de LPG-sector er in geslaagd een
pioniersfunctie te vervullen en is veel werkgelegenheid gecreëerd. De
LPG-industrie is er trots op een bijdrage te kunnen leveren aan een
schone toekomst voor de huidige en toekomstige generaties.
Noot voor de redactie,