Persberichten
Prima startjaar van het Brugse Ommeland
Brugge, 16/10/2001
Het jaar 2001 is voor het Brugse
Ommeland een startjaar. In januari was de streekpocket "Onthaasten in
het Brugse
Ommeland" beschikbaar en in maart rolde ook de logiesgids van de
persen. De
beide brochures werden een schot in de roos.
2001 was voor het Brugse Ommeland
het begin van de samenwerking met de gemeenten. Het Brugse Ommeland is
gestart
met 16 gemeenten. De samenwerking kwam tot uiting in het regelmatige,
ongeveer
tweemaandelijkse overleg van de gemeenteambtenaren uit de toeristische
en
recreatieve sector. Bovendien werd een tweedaagse vormingssessie
opgezet. Een
tweedaagse rondrit stond in het teken van de kennis van het Brugse
Ommeland. Dat
heeft de gemeenteambtenaren geholpen om het Brugse Ommeland te kunnen
vertegenwoordigen op het vakantiesalon op de Heizel. Einde 2001 komen
voor de
eerste keer gemeentebestuurders bijeen in het regionaal beleidscomité
van het
Brugse Ommeland. Samenwerking is ook het motto ten aanzien van de
logiesverstrekkers. Het Brugse Ommeland intensifieert de contacten met
de
logiesverstrekkers. Het zijn gepriviligieerde partners voor
evenementen en het
Brugse Ommeland stuurt hen hierover regelmatig folders en
e-mailberichten. Er
hadden ook twee bijeenkomsten plaats, één voor de presentatie van de
logiesgids, een tweede om de mogelijkheid te bieden aan te sluiten bij
het
logiesreservatiesysteem van de stad Brugge.
Promotie en logo
De 100.000 Nederlandstalige
exemplaren van de streekpocket waren eind mei uitgeput, zodat er werd
beslist om
40.000 exemplaren bij te drukken. Met de 10.000 exemplaren van de
Franstalige
brochure erbij, betekent dit dat 150.000 exemplaren van de
streekpocket zijn
verspreid. Eind augustus waren ook alle 20.000 logiesgidsen de deur
uit. Aan
deze publicaties is via televisieuitzendingen aandacht besteed. Het
Brugse
Ommeland kwam aan bod in "Vlaanderen Vakantieland", in "Télétourisme"
en op de
West-Vlaamse regionale zenders. De interesse voor het Brugse Ommeland
bleek
bijzonder groot. Tussen de brochure-finders in kranten en magazines
scoorde deze
nieuweling haast even hoog als de gevestigde waarden zoals de
Westhoek. De
pocket is gericht verspreid bij verblijfstoeristen aan de kust en via
evenementen bij dagrecreanten. Zo gaf de Dienst voor Toerisme Damme
bij de
zomerzoektocht van het Davidsfonds aan elke deelnemer een exemplaar
van de
streekpocket mee. Op die manier zijn 10.000 ex bij actieve recreanten
verspreid.
Het Brugse Ommeland kreeg ook een eigen logo. Het wordt gebruikt in
brochures,
in publicaties van gemeenten en door toeristische bedrijven uit de
betrokken
regio.
Productontwikkeling
Het Brugse Ommeland geeft ook
advies aan steden en gemeenten voor de verbetering van het toeristisch
produkt.
Het Brugse Ommeland ondersteunt de stad Tielt om in het huis Mulle de
Terschueren te komen tot een streekbezoekerscentrum. Het spant zich in
bij de
stad Brugge om de toeristische trekpleister Lissewege uit te bouwen
tot een
toeristisch knooppunt tussen de Zwinstreek en de Oudlandpolders.
Samengevat: het
Brugse Ommeland is in 2001 van start gegaan. De regio raakt op de
kaart gezet
via een aantal promotie-instrumenten. Die strategie wordt ook in de
toekomst
verder gezet. De regio maakt eveneens werk van de ontwikkeling van het
toeristisch produkt, want het Brugse Ommeland beschikt heel wat
troeven die voor
recreatie in een groene omgeving interessant zijn.