Project D1-Toptechnieken van Volkswagen
Nieuw topklasse-model met nieuwe motoren Progressief ontwerp combineert
comfort en vermogen
(16 oktober 2001)
Een steeds groter wordende groep automobilisten stelt hoge eisen aan
zijn automobiliteit en is tevens bereid de financiële consequenties
van zijn keuze te dragen. Deze consumenten verwachten van hun auto dat
deze de inzittenden op het gebied van comfort, techniek, veiligheid en
vermogen het maximaal haalbare biedt. Niet zozeer in de vorm van
uiterlijk vertoon, maar meer als ingetogen vormgegeven limousine die
onder- en bovenhuids de allerhoogste graad van perfectie
vertegenwoordigt. De tijd dat Volkswagen een dergelijke vervoermiddel
niet in haar leveringsprogramma had is binnenkort voorbij. Medio 2002
introduceert Volkswagen haar D1 en hiermee maakt het populaire merk
ook haar entree in het hoogste segment.
Het potentieel van het 5.055 millimeter lange en 1.903 millimeter
brede model blijkt uit het hele technische concept. Een goed voorbeeld
zijn de motoren. Deze zeer sterke krachtbronnen met de allermodernste
benzine- en dieseltechnologie bieden alle een uitstekende
koppelontwikkeling. Bij de introductie, medio 2002 zijn er direct twee
motoren beschikbaar: een 3,2-liter V6 benzinemotor met 177 kW/241 pk
en 315 Nm en een 6,0-liter W12 benzinemotor met 309 kW/420 pk en 550
Nm.
Als derde, van in totaal vijf motoren, volgt s werelds allersterkste
personenwagendiesel: een gecultiveerde 5,0-liter V10 TDI met een
vermogen van 230 kW/313 pk en een maximum koppel van 750 Nm. In de V10
TDI introduceert Volkswagen een compleet nieuwe zestraps automatische
transmissie.
Een ander voorbeeld is de onderstel- en aandrijffilosofie. Alle
uitvoeringen van de nieuwe topklasse-sedan beschikken over een
geavanceerde 4-system luchtvering, met een traploos werkende,
elektronische en referentieveldgestuurde demperregeling. Standaard
(W12, V10 TDI) of later ook als optie voor bepaalde uitvoeringen,
wordt de luchtvering altijd gecombineerd met 4MOTION
vierwielaandrijving.
Alle stalen delen van de carrosserie zijn volledig verzinkt.
Portieren, motorkap en kofferdeksel zijn gemaakt van aluminium. De
portieren zijn een technisch hoogstandje op zich. Ze zijn gemaakt uit
met laser gelast aluminium persgietwerk en zijn aanzienlijk stijver
dan alle tot op heden gerealiseerde constructies.
In het interieur introduceert Volkswagens nieuwe model een volledig
nieuwe manier van klimaatregeling: de 4-Corner-Climatronic. Via
automatisch openende en sluitende ventilatieroosters komt de indirect
gestuurde lucht voor het eerst absoluut tochtvrij in de gedefinieerde
zones. Volkswagen heeft echter vermeden om de bestuurder te
overbelasten met teveel bedieningselementen. Voor díe systemen
waarover bestuurder of passagiers direct moeten kunnen beschikken,
blijft de techniek logisch, duidelijk en begrijpelijk. Techniek ten
dienste van de klant was de belangrijkste doelstelling bij het
interieurontwerp.
Zo biedt het nieuwe, standaard Infotainmentcenter met een 7-inch 16:9
breedbeeld-kleurendisplay in de middenconsole, duidelijke en
eenduidige functies. Deze omvatten al naar gelang de uitrusting van de
auto audiosysteem in concertzaalkwaliteit inclusief 6 CD-wisselaar,
navigatiesysteem, TV, boordcomputer, telefoon en automatische
airconditioning. Standaard wordt een hoog niveau van passieve
veiligheid gegarandeerd. Zo omvat de standaarduitrusting onder meer
Xenon-koplampen met volledig nieuw ontwikkelde koplampsproeiers,
front-airbags, zij-airbags vóór en achter, window-airbags, en een
Coming-Home-functie met verlichting rondom de auto via koplampen,
achterlichten en twee extra lampen in de buitenspiegels.
De definitieve naam van Volkswagens nieuwe topmodel zal aan het eind
van het jaar, tegelijk met de opening van de Glazen fabriek in
Dresden, bekend worden gemaakt.