UPC N.V.
Wijziging televisiefrequenties Hilversum

UPC NEDERLAND WIJZIGT TELEVISIEFREQUENTIES IN HILVERSUM

Schiphol-Rijk, 2 oktober 2001 - Op 15 oktober, om 8.00 uur, voert UPC Nederland in Hilversum nieuwe televisiefrequenties in. Dit betekent dat vanaf deze datum de televisiezenders op andere frequenties worden doorgegeven. Om het kabelnet geschikt te maken voor nieuwe digitale diensten moet UPC Nederland enkele technische aanpassingen doen, waardoor abonnees hun tv-toestel en eventueel hun videorecorder opnieuw moeten instellen.

De frequentiewijzigingen zijn nodig in verband met de invoering van nieuwe diensten en het harmoniseren van het gehele UPC-netwerk. Hierdoor komen nagenoeg alle tv-zenders in het gehele UPC-verzorgingsgebied op dezelfde frequentie, waardoor de beheersbaarheid van het kabelnet vergroot wordt en eventuele storingen sneller en gemakkelijker kunnen worden verholpen.

S-band
De mogelijkheid bestaat dat, als gevolg van de invoering van de nieuwe televisiefrequenties, sommige huishoudens met een oud televisietoestel een aantal televisiezenders niet meer kunnen ontvangen. Deze zenders, RTL 5, Yorin, Lokale Omroep Hilversum, TV Noord-Holland, Net5/ KinderNet5, SBS6 en TMF, worden namelijk op de zogenaamde S-band geplaatst. De S-band is door sommige televisietoestellen, van circa acht tot twaalf jaar oud, niet te ontvangen. Televisietoestellen waarop een videorecorder is aangesloten, kunnen de S-band over het algemeen wel ontvangen. Klanten die de S-band zenders niet kunnen ontvangen, kunnen bij UPC gratis een S-band tuner bestellen. Hiervoor wordt een borg van 75,- gevraagd.

Informatie inwoners
UPC Nederland informeert haar klanten op verschillende manieren: Twee weken voor de frequentiewijzigingen krijgen de klanten een brief. Bovendien krijgt iedereen een handig frequentie-overzicht waarop de nieuwe zendertabel met bijbehorende frequenties vermeld staat.

Daarnaast brengt UPC Nederland haar klanten via advertenties in huis-aan-huisbladen op de hoogte van de wijzigingen. Op het UPC Infokanaal en op de teletekstpagina 109 achter het UPC Infokanaal staat meer informatie over de frequentiewijzigingen. Voor vragen kunnen klanten terecht bij een speciaal, gratis informatienummer:
0800 023 12 54.

Ook kunnen klanten gebruik maken van speciale UPC serviceteams die worden ingezet wanneer zij aangeven hulp nodig te hebben bij het instellen van de televisie. Er komt dan iemand langs die de apparatuur opnieuw instelt. Hiervoor wordt een vergoeding van 35,- per eerste tv-toestel gevraagd en f 20,- per elk volgend toestel.

Klanten met een ACI-geschikt tv-toestel kunnen automatisch de zenderindeling installeren. ACI is een extra service die op tv-toestellen geboden wordt om automatisch de zenders in de frequentievolgorde van de kabelmaatschappij op de televisie te installeren.

UPC Nederland
UPC Nederland is onderdeel van het beursgenoteerde United Pan-Europe Communications (AEX en NASDAQ) en is met zo'n 2,2 miljoen klanten de toonaangevende aanbieder op het gebied van geavanceerde media- en telecommunicatiediensten in Nederland. Op de consumentenmarkt voert UPC Nederland diensten op het gebied van internet (chello), telefonie (Priority Telecom) en radio & tv. Hiervoor beschikt UPC Nederland in Noord-Holland, Zuid-Holland, Friesland, Gelderland, Flevoland en Noord-Brabant over hoogwaardige breedbandnetwerken. Voor meer informatie: http://www.upc.nl.

www.upc.nl persberichten upc nederland wijzigt televisiefrequenties in hilversum
Laatste wijziging sinds: 16.11.2001

© UPC 2001