Wijziging televisiefrequenties Hilversum
UPC NEDERLAND WIJZIGT TELEVISIEFREQUENTIES IN HILVERSUM
Schiphol-Rijk, 2 oktober 2001 - Op 15 oktober, om 8.00 uur, voert UPC
Nederland in Hilversum nieuwe televisiefrequenties in. Dit betekent
dat vanaf deze datum de televisiezenders op andere frequenties worden
doorgegeven. Om het kabelnet geschikt te maken voor nieuwe digitale
diensten moet UPC Nederland enkele technische aanpassingen doen,
waardoor abonnees hun tv-toestel en eventueel hun videorecorder
opnieuw moeten instellen.
De frequentiewijzigingen zijn nodig in verband met de invoering van
nieuwe diensten en het harmoniseren van het gehele UPC-netwerk.
Hierdoor komen nagenoeg alle tv-zenders in het gehele
UPC-verzorgingsgebied op dezelfde frequentie, waardoor de
beheersbaarheid van het kabelnet vergroot wordt en eventuele storingen
sneller en gemakkelijker kunnen worden verholpen.
S-band
De mogelijkheid bestaat dat, als gevolg van de invoering van de nieuwe
televisiefrequenties, sommige huishoudens met een oud televisietoestel
een aantal televisiezenders niet meer kunnen ontvangen. Deze zenders,
RTL 5, Yorin, Lokale Omroep Hilversum, TV Noord-Holland, Net5/
KinderNet5, SBS6 en TMF, worden namelijk op de zogenaamde S-band
geplaatst. De S-band is door sommige televisietoestellen, van circa
acht tot twaalf jaar oud, niet te ontvangen. Televisietoestellen
waarop een videorecorder is aangesloten, kunnen de S-band over het
algemeen wel ontvangen. Klanten die de S-band zenders niet kunnen
ontvangen, kunnen bij UPC gratis een S-band tuner bestellen. Hiervoor
wordt een borg van 75,- gevraagd.
Informatie inwoners
UPC Nederland informeert haar klanten op verschillende manieren:
Twee weken voor de frequentiewijzigingen krijgen de klanten
een brief. Bovendien krijgt iedereen een handig frequentie-overzicht
waarop de nieuwe zendertabel met bijbehorende frequenties vermeld
staat.
Daarnaast brengt UPC Nederland haar klanten via advertenties
in huis-aan-huisbladen op de hoogte van de wijzigingen.
Op het UPC Infokanaal en op de teletekstpagina 109 achter het
UPC Infokanaal staat meer informatie over de frequentiewijzigingen.
Voor vragen kunnen klanten terecht bij een speciaal, gratis
informatienummer:
0800 023 12 54.
Ook kunnen klanten gebruik maken van speciale UPC serviceteams die worden ingezet wanneer zij aangeven hulp nodig te hebben bij het instellen van de televisie. Er komt dan iemand langs die de apparatuur opnieuw instelt. Hiervoor wordt een vergoeding van 35,- per eerste tv-toestel gevraagd en f 20,- per elk volgend toestel.
Klanten met een ACI-geschikt tv-toestel kunnen automatisch de
zenderindeling installeren. ACI is een extra service die op
tv-toestellen geboden wordt om automatisch de zenders in de
frequentievolgorde van de kabelmaatschappij op de televisie te
installeren.
UPC Nederland
UPC Nederland is onderdeel van het beursgenoteerde United Pan-Europe
Communications (AEX en NASDAQ) en is met zo'n 2,2 miljoen klanten de
toonaangevende aanbieder op het gebied van geavanceerde media- en
telecommunicatiediensten in Nederland. Op de consumentenmarkt voert
UPC Nederland diensten op het gebied van internet (chello), telefonie
(Priority Telecom) en radio & tv. Hiervoor beschikt UPC Nederland in
Noord-Holland, Zuid-Holland, Friesland, Gelderland, Flevoland en
Noord-Brabant over hoogwaardige breedbandnetwerken. Voor meer
informatie: http://www.upc.nl.
www.upc.nl persberichten upc nederland
wijzigt televisiefrequenties in hilversum
Laatste wijziging sinds: 16.11.2001
© UPC 2001