Belgacom

15 oktober 2001

Proximus behoudt een uitstekend aandeel actieve klanten

Brussel, 15 oktober 2001 - Voor het derde opeenvolgende kwartaal behoudt Proximus een uitstekend aandeel actieve klanten. Eigen analyse uitgevoerd in augustus toont aan dat 96% van de Proximus klanten actief zijn d.w.z. dat zij effectief gebeld hebben, opgebeld werden of een sms stuurden tijdens de laatste 3 maanden. Dat percentage is stabiel sinds het begin van dit jaar en wijst op de kwaliteit van het klantenbestand van Proximus. Bovendien sterkt dit resultaat Proximus ook in haar strategische keuze om zich te focussen op de ontwikkeling van haar bestaande klantenbestand. Op 30 september 2001 telde Proximus 4.056.000 SIM-kaarten: een groei van 213.000 SIM-kaarten voor het laatste kwartaal. Dat betekent concreet dat Proximus het uitstekende resultaat van 3.893.760 actieve klanten kan voorleggen.

Op de Belgische markt voor mobiele telefonie, die stilaan de maturiteitsfase bereikt, stelt Proximus de kwaliteit van haar klantenbestand voorop. Om deze reden introduceerde Proximus reeds in maart van dit jaar het begrip "actieve klant" waardoor een meer waarheidsgetrouwe analyse kan worden gemaakt van de prestaties van een operator.
Het succes van de voorafbetaalde kaart en vooral het feit dat tijdens promotieperiodes heel wat bestaande klanten een tweede voorafbetaalde kaart kopen met extra belkrediet, leiden tot een globale overschatting van de omvang van de markt voor mobilie telefonie. Het gevolg daarvan is dat de brutocijfers van het aantal kaarten weinig verhelderend zijn voor de prestaties van een operator.
Metingen in augustus tonen aan dat het totale percentage actieve Proximus-klanten 96% bedraagt (98% abonnees, 94% Pay&Go-klanten), hetzelfde percentage als in februari en mei '01 werd opgemeten. Dat cijfer ligt ruim boven het Europese gemiddelde. De verklaring hiervoor ligt in de kwaliteit van het klantenbestand en meer specifiek in het proportioneel kleiner aantal voorafbetaalde kaarten bij Proximus (2.285.000 klanten op 30 september 2001, hetzij 56% van het totaal). In absolute cijfers kende Proximus in het derde kwartaal 2001 een groei van 213.000 SIM-kaarten. In dezelfde periode steeg het aantal niet-actieve SIM-kaarten slechts met 9.000. In totaal worden 162.240 SIM-kaarten van Proximus niet gebruikt. Zoals men weet genereren niet-actieve kaarten geen inkomsten voor de operator. Het grote aandeel actieve Proximus-klanten weerspiegelt de hoge graad van tevredenheid van haar klanten. In het derde kwartaal 2001 was 93,6% van de klanten tevreden met de diensten van Proximus. Proximus zal zich in de toekomst blijven inspannen om de hoge kwaliteit van haar klantenbestand te handhaven en verder uit te bouwen. Ook klantentevredenheid blijft een prioriteit voor Proximus. Tegelijk wil de operator de opportuniteiten in de diensten met sterk groeipotentieel ten volle uitspelen en zal zij blijven investeren in de technologie waarmee zij deze diensten aan haar klanten kan aanbieden.