15 oktober 2001
Proximus behoudt een uitstekend aandeel actieve klanten
Brussel, 15 oktober 2001 - Voor het derde opeenvolgende kwartaal behoudt Proximus een uitstekend aandeel actieve klanten. Eigen analyse uitgevoerd in augustus toont aan dat 96% van de Proximus klanten actief zijn d.w.z. dat zij effectief gebeld hebben, opgebeld werden of een sms stuurden tijdens de laatste 3 maanden. Dat percentage is stabiel sinds het begin van dit jaar en wijst op de kwaliteit van het klantenbestand van Proximus. Bovendien sterkt dit resultaat Proximus ook in haar strategische keuze om zich te focussen op de ontwikkeling van haar bestaande klantenbestand. Op 30 september 2001 telde Proximus 4.056.000 SIM-kaarten: een groei van 213.000 SIM-kaarten voor het laatste kwartaal. Dat betekent concreet dat Proximus het uitstekende resultaat van 3.893.760 actieve klanten kan voorleggen.
Op de Belgische markt voor mobiele telefonie, die stilaan de
maturiteitsfase bereikt, stelt Proximus de kwaliteit van haar
klantenbestand voorop. Om deze reden introduceerde Proximus reeds in
maart van dit jaar het begrip "actieve klant" waardoor een meer
waarheidsgetrouwe analyse kan worden gemaakt van de prestaties van een
operator.
Het succes van de voorafbetaalde kaart en vooral het feit dat tijdens
promotieperiodes heel wat bestaande klanten een tweede voorafbetaalde
kaart kopen met extra belkrediet, leiden tot een globale overschatting
van de omvang van de markt voor mobilie telefonie. Het gevolg daarvan
is dat de brutocijfers van het aantal kaarten weinig verhelderend zijn
voor de prestaties van een operator.
Metingen in augustus tonen aan dat het totale percentage actieve
Proximus-klanten 96% bedraagt (98% abonnees, 94% Pay&Go-klanten),
hetzelfde percentage als in februari en mei '01 werd opgemeten. Dat
cijfer ligt ruim boven het Europese gemiddelde. De verklaring hiervoor
ligt in de kwaliteit van het klantenbestand en meer specifiek in het
proportioneel kleiner aantal voorafbetaalde kaarten bij Proximus
(2.285.000 klanten op 30 september 2001, hetzij 56% van het totaal).
In absolute cijfers kende Proximus in het derde kwartaal 2001 een
groei van 213.000 SIM-kaarten. In dezelfde periode steeg het aantal
niet-actieve SIM-kaarten slechts met 9.000. In totaal worden 162.240
SIM-kaarten van Proximus niet gebruikt. Zoals men weet genereren
niet-actieve kaarten geen inkomsten voor de operator.
Het grote aandeel actieve Proximus-klanten weerspiegelt de hoge graad
van tevredenheid van haar klanten. In het derde kwartaal 2001 was
93,6% van de klanten tevreden met de diensten van Proximus.
Proximus zal zich in de toekomst blijven inspannen om de hoge
kwaliteit van haar klantenbestand te handhaven en verder uit te
bouwen. Ook klantentevredenheid blijft een prioriteit voor Proximus.
Tegelijk wil de operator de opportuniteiten in de diensten met sterk
groeipotentieel ten volle uitspelen en zal zij blijven investeren in
de technologie waarmee zij deze diensten aan haar klanten kan
aanbieden.