15-10-2001
Porsche 911 Targa vanaf december
Vanaf 8 december staat de nieuwe 911 Targa bij de Porsche-dealers. Het
vernieuwde model heeft naast het bekende glazen dak nu ook een
opklapbare achterruit. De prijs is vastgesteld op 114.760,00 (
252.897, 76) incl. BTW/BPM.
Als het om open rijden gaat, overtreft de nieuwe Targa duidelijk de
Carrera Coupé waarop hij is gebaseerd. Wanneer het glazen Targa-dak
met behulp van twee elektromotoren bijna geluidloos naar achteren
wordt geschoven ontstaat een opening die bijna tweemaal zo groot is
als die van het schuifdak van de Coupé. Het glazen dak laat zich met
een druk op de knop zon halve meter elektrisch naar achteren schuiven,
waardoor een maximale dakopening van 0,45 m2 ontstaat. Een speciaal
ontwikkelde windgeleider verhindert onaangename luchtwervelingen in
het interieur, waardoor ook bij koud weer aangenaam open kan worden
gereden.
Eveneens automatisch kan een stoffen rolgordijn onder het glazen dak
worden uitgerold. Het gordijn bestaat uit een deels doorschijnende,
zwarte stof en beschermt allereerst tegen te sterke zonnestraling.
Daarnaast is het een goede isolatie bij koud weer.
Meer comfort met open te klappen achterruit
Naast het glazen dak is ook de open te klappen achterruit een van de
specifieke details van de nieuwe Porsche 911 Targa. Met behulp van
twee gasdrukveren, die zich onopvallend achter de zwartgelakte
ruitlijsten bevinden, laat de ruit zich naar boven openklappen. De
bagageruimte achterin, met een inhoud van maximaal 230 liter, is
daarmee gemakkelijker toegankelijk. De achterruit kan of via een
drukschakelaar op de dorpel naast de bestuurdersstoel of via de
radiografische afstandsbediening worden ontgrendeld. Bij het sluiten
van de achterruit wordt hij door een elektrische sluithulp
dichtgetrokken.
Kwaliteit en veiligheid
Net als in de Porsche 911 Carrera Cabriolet versterkt een buis uit
zeer sterk staal met een diameter van 30 mm de A-stijlen. Bij de Targa
loopt hij echter vervolgens in de dakstijl door van de voorkant van
het dak tot in de C-stijl. Via zogenoemde knooppunten is de stalen
buis in de A- en C-stijl aan de carrosserie vastgelast. Het derde
belangrijke steunpunt voor het dak is de B-stijl, die van de zijkant
van de carrosserie tot aan de dakstijl loopt en daaraan is vastgelast.
De grote stijfheid van de carrosserie heeft natuurlijk ook een
positieve invloed op de actieve veiligheid. In combinatie met een
speciale onderstelafstemming, die vooral de stabilisatorstangen
betreft, heeft de Targa dezelfde sportieve wendbaarheid en handling en
biedt hij evenveel rijplezier op bochtige wegen als de Carrera Coupé.
Het glazen dak is net als de voorruit gemaakt van voorgespannen en
gelaagd veiligheidsglas en voldoet aan alle eisen bij standaard
botsproeven. Daarmee wordt ruimschoots voldaan aan alle wereldwijd
geldende veiligheidsnormen.
De 3,6-liter boxermotor
Net als de andere 911-modellen wordt de Targa aangedreven door de
nieuwe zescilinder boxermotor met een cilinderinhoud van 3,6 liter.
Deze levert een vermogen van 235 kW (320 pk) bij 6.800 t t/min en
geeft de 911 Targa een topsnelheid van 285 km/h. Voor de acceleratie
van 0 naar 100 km/h heeft hij slechts 5,2 seconden nodig. Het maximum
koppel bedraagt 370 Nm en wordt al bij 4.250 t t/min bereikt.
Ondanks het enorme motorvermogen en het royale koppelverloop over het
gehele toerengebied bedraagt het gemiddelde brandstofverbruik slechts
11,1 liter per 100 kilometer. Dat geringe verbruik heeft de motor
vooral te danken aan de toepassing van VarioCam Plus, een systeem dat
Porsche begin 2000 voor het eerst in de 911 Turbo heeft gepresenteerd.
VarioCam Plus vult de inlaatnokkenasverstelling VarioCam aan met een
omschakelbare kleplichthoogte voor de inlaatkleppen. Dat laatste werkt
met schakelbare schotelstoters, die door een elektrohydraulische
3/2-wegklep worden bediend. Aangezien op de inlaatnokkenas
verschillende nokprofielen zijn aangebracht, zorgt het schakelen van
de stoters voor het activeren van de betreffende nok en daarmee van de
bijpassende kleplichtcurve.
Het interieur
Ook in het interieur verschilt de nieuwe 911 Targa duidelijk van de
Carrera Coupé-modellen. Door de hoger doorgetrokken, open te klappen
achterruit kon de bekleding vóór de achterste dwarsdrager verder naar
achteren doorlopen. Het volume van de bergruimte achterin is daarmee
bij neergeklapte achterbankleuningen met 30 liter toegenomen tot in
totaal 230 liter.
Een andere noviteit zijn de achterste gordelautomaten. Deze zitten in
de Targa direct onder de iets bredere dakstijlen, ter hoogte van de
spits toelopende achter-zijruiten, en hebben dus geen geleiding nodig,
zoals bij de Carrera-modellen. Daarnaast bieden het linker en rechter
gordelautomaathuis ieder nog voldoende ruimte voor een
interieurlampje. Bij het openen van de achterruit worden ze
automatisch ingeschakeld en bieden daarmee in het donker voldoende
licht bij in- en uitladen.
Verder komt de uitrusting van de nieuwe 911 Targa overeen met die van
de 911 Carrera Coupé. Zo beschikt hij standaard onder meer over een
gedeeltelijk lederen bekleding, driespaaks stuurwiel, automatische
airconditioning, warmtewerend glas, boordcomputer, cruise control,
radio-cassettespeler, elektrisch bedienbare ramen, elektrisch
verstelbare en verwarmbare buitenspiegels, centrale vergrendeling,
startblokkering en alarmsysteem met interieurbewaking.