AutoRai

15-10-2001

Porsche 911 Targa vanaf december

Vanaf 8 december staat de nieuwe 911 Targa bij de Porsche-dealers. Het vernieuwde model heeft naast het bekende glazen dak nu ook een opklapbare achterruit. De prijs is vastgesteld op 114.760,00 ( 252.897, 76) incl. BTW/BPM.

Als het om open rijden gaat, overtreft de nieuwe Targa duidelijk de Carrera Coupé waarop hij is gebaseerd. Wanneer het glazen Targa-dak met behulp van twee elektromotoren bijna geluidloos naar achteren wordt geschoven ontstaat een opening die bijna tweemaal zo groot is als die van het schuifdak van de Coupé. Het glazen dak laat zich met een druk op de knop zon halve meter elektrisch naar achteren schuiven, waardoor een maximale dakopening van 0,45 m2 ontstaat. Een speciaal ontwikkelde windgeleider verhindert onaangename luchtwervelingen in het interieur, waardoor ook bij koud weer aangenaam open kan worden gereden.

Eveneens automatisch kan een stoffen rolgordijn onder het glazen dak worden uitgerold. Het gordijn bestaat uit een deels doorschijnende, zwarte stof en beschermt allereerst tegen te sterke zonnestraling. Daarnaast is het een goede isolatie bij koud weer.

Meer comfort met open te klappen achterruit
Naast het glazen dak is ook de open te klappen achterruit een van de specifieke details van de nieuwe Porsche 911 Targa. Met behulp van twee gasdrukveren, die zich onopvallend achter de zwartgelakte ruitlijsten bevinden, laat de ruit zich naar boven openklappen. De bagageruimte achterin, met een inhoud van maximaal 230 liter, is daarmee gemakkelijker toegankelijk. De achterruit kan of via een drukschakelaar op de dorpel naast de bestuurdersstoel of via de radiografische afstandsbediening worden ontgrendeld. Bij het sluiten van de achterruit wordt hij door een elektrische sluithulp dichtgetrokken.

Kwaliteit en veiligheid
Net als in de Porsche 911 Carrera Cabriolet versterkt een buis uit zeer sterk staal met een diameter van 30 mm de A-stijlen. Bij de Targa loopt hij echter vervolgens in de dakstijl door van de voorkant van het dak tot in de C-stijl. Via zogenoemde knooppunten is de stalen buis in de A- en C-stijl aan de carrosserie vastgelast. Het derde belangrijke steunpunt voor het dak is de B-stijl, die van de zijkant van de carrosserie tot aan de dakstijl loopt en daaraan is vastgelast. De grote stijfheid van de carrosserie heeft natuurlijk ook een positieve invloed op de actieve veiligheid. In combinatie met een speciale onderstelafstemming, die vooral de stabilisatorstangen betreft, heeft de Targa dezelfde sportieve wendbaarheid en handling en biedt hij evenveel rijplezier op bochtige wegen als de Carrera Coupé.

Het glazen dak is net als de voorruit gemaakt van voorgespannen en gelaagd veiligheidsglas en voldoet aan alle eisen bij standaard botsproeven. Daarmee wordt ruimschoots voldaan aan alle wereldwijd geldende veiligheidsnormen.

De 3,6-liter boxermotor
Net als de andere 911-modellen wordt de Targa aangedreven door de nieuwe zescilinder boxermotor met een cilinderinhoud van 3,6 liter. Deze levert een vermogen van 235 kW (320 pk) bij 6.800 t t/min en geeft de 911 Targa een topsnelheid van 285 km/h. Voor de acceleratie van 0 naar 100 km/h heeft hij slechts 5,2 seconden nodig. Het maximum koppel bedraagt 370 Nm en wordt al bij 4.250 t t/min bereikt.

Ondanks het enorme motorvermogen en het royale koppelverloop over het gehele toerengebied bedraagt het gemiddelde brandstofverbruik slechts 11,1 liter per 100 kilometer. Dat geringe verbruik heeft de motor vooral te danken aan de toepassing van VarioCam Plus, een systeem dat Porsche begin 2000 voor het eerst in de 911 Turbo heeft gepresenteerd. VarioCam Plus vult de inlaatnokkenasverstelling VarioCam aan met een omschakelbare kleplichthoogte voor de inlaatkleppen. Dat laatste werkt met schakelbare schotelstoters, die door een elektrohydraulische 3/2-wegklep worden bediend. Aangezien op de inlaatnokkenas verschillende nokprofielen zijn aangebracht, zorgt het schakelen van de stoters voor het activeren van de betreffende nok en daarmee van de bijpassende kleplichtcurve.

Het interieur
Ook in het interieur verschilt de nieuwe 911 Targa duidelijk van de Carrera Coupé-modellen. Door de hoger doorgetrokken, open te klappen achterruit kon de bekleding vóór de achterste dwarsdrager verder naar achteren doorlopen. Het volume van de bergruimte achterin is daarmee bij neergeklapte achterbankleuningen met 30 liter toegenomen tot in totaal 230 liter.

Een andere noviteit zijn de achterste gordelautomaten. Deze zitten in de Targa direct onder de iets bredere dakstijlen, ter hoogte van de spits toelopende achter-zijruiten, en hebben dus geen geleiding nodig, zoals bij de Carrera-modellen. Daarnaast bieden het linker en rechter gordelautomaathuis ieder nog voldoende ruimte voor een interieurlampje. Bij het openen van de achterruit worden ze automatisch ingeschakeld en bieden daarmee in het donker voldoende licht bij in- en uitladen.

Verder komt de uitrusting van de nieuwe 911 Targa overeen met die van de 911 Carrera Coupé. Zo beschikt hij standaard onder meer over een gedeeltelijk lederen bekleding, driespaaks stuurwiel, automatische airconditioning, warmtewerend glas, boordcomputer, cruise control, radio-cassettespeler, elektrisch bedienbare ramen, elektrisch verstelbare en verwarmbare buitenspiegels, centrale vergrendeling, startblokkering en alarmsysteem met interieurbewaking.