SGR
APS: SGR: wel faillissement NBBS
Rotterdam, 12 oktober 2001
Garantiefonds Reisgelden (SGR)
SGR: wel faillissement NBBS
Consumentenfonds wordt dupe van zogenaamde 'doorstart'
Met verbijstering neemt SGR kennis van de misleidende mededeling van
NBBS dat NBBS zou 'doorstarten'.
Juist is dat de rechtspersoon NBBS failliet zal worden verklaard en
dat vervolgens een 'nieuw' NBBS uit de failliete boedel zal
herrijzen.
Het resultaat is dat door deze operatie circa f 60 miljoen aan oude
schulden weggesaneerd wordt. Het nieuwe NBBS is niet aansprakelijk
voor de schulden van het failliete oude NBBS. De oude schuldeisers
worden aldus de dupe.
Die gedupeerde schuldeisers zijn voor het overgrote deel de klanten
die reizen bij NBBS geboekt en vooruitbetaald hadden en die reizen als
gevolg van het faillissement niet meer krijgen.
SGR stelt deze consumenten in het kader van haar garantieregeling
schadeloos en zal circa f 35 miljoen aan of ten behoeve van deze
consumenten uitkeren.
Dat enorme bedrag komt uit een fonds dat door middel van
publieksheffingen door de consumenten zelf bijeengebracht is.
Kortom: de grootste financiële tragedie in de geschiedenis van de
Nederlandse reiswereld wordt op de consument zelf afgewenteld.
Voor de goede orde vermeldt SGR zeer nadrukkelijk dat het 'nieuwe'
NBBS vooralsnog geen deelnemer aan de regeling van SGR is en dat
consumenten die een reis bij deze organisatie boeken, geen
SGR-garantie genieten.
Einde bericht
---
---
---