SGR

APS: SGR: wel faillissement NBBS

Rotterdam, 12 oktober 2001
Garantiefonds Reisgelden (SGR)

SGR: wel faillissement NBBS

Consumentenfonds wordt dupe van zogenaamde 'doorstart'

Met verbijstering neemt SGR kennis van de misleidende mededeling van NBBS dat NBBS zou 'doorstarten'.
Juist is dat de rechtspersoon NBBS failliet zal worden verklaard en dat vervolgens een 'nieuw' NBBS uit de failliete boedel zal herrijzen.

Het resultaat is dat door deze operatie circa f 60 miljoen aan oude schulden weggesaneerd wordt. Het nieuwe NBBS is niet aansprakelijk voor de schulden van het failliete oude NBBS. De oude schuldeisers worden aldus de dupe.
Die gedupeerde schuldeisers zijn voor het overgrote deel de klanten die reizen bij NBBS geboekt en vooruitbetaald hadden en die reizen als gevolg van het faillissement niet meer krijgen.

SGR stelt deze consumenten in het kader van haar garantieregeling schadeloos en zal circa f 35 miljoen aan of ten behoeve van deze consumenten uitkeren.
Dat enorme bedrag komt uit een fonds dat door middel van publieksheffingen door de consumenten zelf bijeengebracht is. Kortom: de grootste financiële tragedie in de geschiedenis van de Nederlandse reiswereld wordt op de consument zelf afgewenteld.

Voor de goede orde vermeldt SGR zeer nadrukkelijk dat het 'nieuwe' NBBS vooralsnog geen deelnemer aan de regeling van SGR is en dat consumenten die een reis bij deze organisatie boeken, geen SGR-garantie genieten.

Einde bericht

---

---

---