12-10-2001
Pusher-as rekent af met deelladingproblematiek
Weeglussen maken het fenomeen van de overbelading actueler dan ooit.
Als antwoord op deze problematiek introduceert MAN de pusher-as voor
TG-A trekkers.
De Wet accepteert het dynamisch wegen niet, maar wie teveel kilos op
de weg brengt wordt naar een parkeerplaats gedirigeerd. Daar herhaalt
de RVI de controle met geijkte weegmatten. Wie dan te hoge asdrukken
laat zien, moet betalen en eventueel zelfs afladen.
De problemen ontstaan vaak door verschuiving van het zwaartepunt nadat
een deel van de lading gelost is, of doordat het ladinggewicht niet
optimaal verdeeld is. In de praktijk speelt het probleem vooral bij de
aangedreven as van 4x2 trekkers. De inzet van een drieasser ligt dan
het meest voor de hand.
MAN biedt de TG-A trekkers daarom aan met een pusher-as. Dit is een
niet-gestuurde, hefbare voorloopas met 22,5 banden en een
draagvermogen van 7.500 kg. Zolang de aangedreven as niet overbeladen
is, kan hij omhoog blijven. Wordt de maximale druk van 11.500 kilogram
op de aangedreven as overschreden, dan daalt de pusher-as automatisch.
Behalve extra draagvermogen garandeert de nieuwe pusher-as van MAN een
grote bodemvrijheid.
De pusher-as is af fabriek leverbaar op het complete 4x2
trekkerprogramma van de TG-A serie. Alle vijf cabine-uitvoeringen en
de complete motorserie (310 tot 510 pk) kunnen met de pusher-as worden
geleverd.