Online couponing biedt fabrikanten en retailers veel mogelijkheden
12-10-2001 Internet wordt steeds meer onderdeel van de gehele
marketingmix en databasemarketeers testen offline promotietechnieken
daarom ook online.
Internet wordt steeds meer onderdeel van de gehele marketingmix en
databasemarketeers testen offline promotietechnieken daarom ook
online. Een voorbeeld is couponing, dat offline het terrein van de
mass marketeer is. Internet biedt diverse mogelijkheden om
kortingsbonnen te distribueren, namelijk via de eigen site, via e-mail
en via sites van derden. De voordelen van online couponing ten
opzichte van traditioneel couponing zijn de lage productiekosten, een
betere respons, betere tracking, de mogelijkheid voor lokale
aanbiedingen en de vele testmogelijkheden. Uit onderzoek van
onderzoekbureau Information Resources blijkt dat er een verschil
bestaat tussen hoe consumenten het internet gebruiken en wat de
retailers en fabrikanten aanbieden. Zo verwacht de consument op een
'merk website' coupons voor producten aan te treffen. In de praktijk
blijkt echter dat minder dan 20% van de fabrikanten daadwerkelijk
coupons aanbiedt. Ook blijken consumenten graag gebruik te willen
maken van onlinecoupons. Aangezien slechts 33% van de fabrikanten van
deze promotievorm gebruik maakt, zijn er voor de aanbieders nog volop
kansen. Voorbeelden van Nederlandse kortingssites zijn kortingsbon.nl
en save2smile.nl.
copyright FENIT 2001