SISWO/Instituut voor Maatschappijwetenschappen

Congres: De Leraar

Op vrijdag 12 oktober 2001

organiseert de vereniging OOMO in samenwerking met SISWO een congres over

de leraar



Plaats:

SISWO\Instituut voor Maatschappijwetenschappen

Plantage Muidergracht 4, Amsterdam

Inlichtingen: Drs. H. Kleijer

e-mail: kleijer@siswo.uva.nl

tel. 020-5270647



De maatschappelijke positie van leraren in het voortgezet onderwijs is de afgelopen jaren sterk onder druk komen te staan. Het lijkt erop dat er weinig aandacht meer is voor de belangrijke rol die de leraar van oudsher heeft gespeeld in de overdracht van kennis en de vorming van toekomstige generaties.

Toch vormen ze nog altijd een zeer belangrijke beroepsgroep, die generaties jongeren voorbereiden op hun toekomst. Juist om die reden is het antwoord op de vraag "Wie staat er voor de klas?" belangrijk. Wat zijn hun normen en waarden? Wat zijn hun ideeën over de zin van het leven? Wat is hun mening over de politiek? Kortom wat dragen ze over naast vakinhoudelijke kennis? Ook is het belangrijk om te weten hoe de arbeidssatisfactie van docenten zich ontwikkelt en hoe arbeidssatisfactie kan worden verklaard.

Het beroep van leraar is de afgelopen jaren enorm in beweging. Ook is hun rol minder duidelijk geworden De rol van de docent als belangrijkste overdrager van kennis en cultuur is veranderd. Immers de moderne samenleving heeft zoveel andere mogelijkheden gekregen om kennis te verwerven. dat de leraar steeds meer de rol van lijkt te krijgen van pedagoog, begeleider.

Ook de arbeidsmarkt van docenten is aan sterke schommelingen onderhevig. Was er enige tijd geleden nog sprake van grote werkloosheid, nu zijn er nauwelijks mensen te vinden die dit beroep willen uitoefenen en wordt met kunst en vliegwerk gepoogd mensen aan te trekken. Of deze nieuwe instroom wel goed gekwalificeerd is voor dit beroep valt soms te betwijfelen.

Waarom is er geen belangstelling meer voor dit beroep? Waarom kiezen zo weinig studenten voor een lerarenopleiding? Komt dat vanwege de gedaalde status of het relatief gedaalde inkomen? Verminderen de verhalen over werkdruk en burnout de aantrekkelijkheid van dit beroep? Of speelt de sterke toename van het aantal zeer grote scholen een grote rol? Voelt de leraar zich nog wel een vertegenwoordiger van een professie of semi-professie, of denkt hij dat zijn positie inmiddels vergelijkbaar is geworden met die van een gewone werknemer in een grote onderneming? Dit soort vragen treffen we aan in Onderwijs als roeping van Henk Kleijer & Gerrit Vrieze en in Wie staat er voor de klas? van Mart-Jan de Jong & Jeroen van de Kamp

De vragen zullen op dit congres worden bediscussieerd.



Programma

09.30 Inschrijving

10.00 Opening door de dagvoorzitter

10.15-11.15 Introductie: Wie staat er voor de klas Arbeidsatisfactie van docenten.
Normen en waarden van docenten, politieke en religieuze opvattingen van de docent. Dr. M.-J. de Jong & Dr. J. Braster (Coreferent)

11.15 Koffie

11.30- 12.00 De Pedagogische rol van de docent. Dr. C. A. C. Klaassen & Prof. Dr. H. Leune (Coreferent)

12.00-12.30 Discussie

12.30-13.45 Lunch

13.45-14.45 Onderwijzen als roeping
De veranderende condities van professionaliteit + discussie
Drs. H. Kleijer en drs. G. Vrieze & Prof. dr. A. Mok (Coreferent)

14.45-15.45 Tussen zelfstandigheid en controle + discussie Dr. W. Veugelers en dr. S. Karsten

15.45 Thee

16.00-17.00 Discussie en afsluiting
Prof.dr. A. van Wieringen: Perspectieven voor de toekomst

17.00 Informele afsluiting met een drankje.



Terug naar Agenda