Breed Platform Verzekerden en Werk

Geachte heer, mevrouw,

Graag vragen de gezamenlijke organisaties Breed Platform Verzekerden en Werk (BPV&W), Chronisch zieken en Gehandicapten Raad (CG-Raad), Landelijke Vereniging van Arbeidsongeschikten (LVA), Cliëntenbond in de geestelijke gezondheidszorg en Stichting LPR (Landelijke Patiëntenraden) uw aandacht voor het volgende.

Bij de Helpdesk Gezondheid, Werk en Verzekeringen is de afgelopen maanden een aantal meldingen binnengekomen van telefonisch uitgevoerde WAO-keuringen. Ook de andere cliënten- en patiëntenorganisaties horen via hun achterban over deze keuringen.

Het Breed Platform Verzekerden en Werk heeft het Lisv hierover per brief om nadere toelichting gevraagd. Het Lisv gaf in haar antwoord te kennen dat in een aantal situaties, bijvoorbeeld als de medische situatie ongewijzigd is, op experimentele schaal sprake is van een beperkte uitvoering van de 1e en 5e jaars herbeoordeling. De volledige herbeoordeling wordt daarin vervangen door een vragenlijst die de cliënt moet invullen of door telefonisch contact met de cliënt. Het Lisv tekent daarbij aan dat de cliënt wel altijd de mogelijkheid van een volledige herbeoordeling moet worden aangeboden.

De mensen die de Helpdesk Gezondheid, Werk en Verzekeringen hebben gebeld, gaven aan de telefonische keuringen als overrompelend en onzorgvuldig te ervaren. Om u hiervan een indruk te geven, hebben we twee casussen eruit gelicht:

* "Wegens een hernia ben ik gekeurd. Het gesprek met de arbeidsdeskundige vond alleen telefonisch plaats", vertelt een wetenschappelijk medewerker van 32 jaar. "De functies die aangegeven werden waren statistisch onderzoeker en artsenbezoeker. Ik zie niet wat het verschil is tussen wetenschappelijk onderzoeker en statistisch onderzoeker. En voor artsenbezoeker moet je steeds in de auto zitten en met mijn rug kan ik absoluut niet autorijden."


* Een voorlichter van 41 jaar is gekeurd voor de WAO en voor 14,9 % arbeidsongeschikt bevonden. Hij is het daar niet mee eens en tekent bezwaar aan. "Daarnaast vind ik dat de keuring incorrect is verlopen. Ik ben op vrijdagmiddag laat door een keuringsarts telefonisch gekeurd zonder een aankondiging vooraf. Het gevolg daarvan was dat ik onvoorbereid was en dat er diverse zaken niet aan bod zijn gekomen die ik wel relevant acht voor de beoordeling".

Een telefonische keuring kan in enkele gevallen een goede uitkomst zijn. Bijvoorbeeld wanneer een cliënt voltijds is opgenomen in een psychiatrische instelling en op deze manier niet geconfronteerd hoeft te worden met een, in die situatie belastend, bezoek aan de uitvoeringsinstelling.

Onderstaande organisaties vragen u om meer duidelijkheid te genereren over het telefonisch uitvoeren van WAO-herbeoordelingen en zouden graag een antwoord zien op de volgende vragen:

* In welke mate komt het voor?

* Wat is de reden dat de uitvoeringsinstellingen WAO-herbeoordelingen telefonisch uitvoeren?
* Welke voorwaarden zijn er aan verbonden?
* In hoeverre heeft dit consequenties voor de zorgvuldigheid en volledigheid?

* Hoe weet de cliënt dat hij ook om een volledige herbeoordeling kan verzoeken?

* Zal dit beleid ook in de toekomst voortgezet worden?
Wij hopen dat u aandacht wilt besteden aan bovenstaand thema. Het is voor de individuele cliënt die een WAO-herbeoordeling moet ondergaan van groot belang om helderheid hierover te verkrijgen.

Met vriendelijke groeten,

Kerst Zwart
Directeur Breed Platform Verzekerden en Werk

mede namens de volgende organisaties:

* Chronisch zieken en Gehandicapten Raad (CG-Raad)
* Landelijke Vereniging van Arbeidsongeschikten (LVA)
* Cliëntenbond in de geestelijke gezondheidszorg
* Stichting LPR (Landelijke Patiëntenraden)

---

©2001 BPV&W
webmaster@bpv.nl menubalk