Geachte heer, mevrouw,
Graag vragen de gezamenlijke organisaties Breed Platform Verzekerden
en Werk (BPV&W), Chronisch zieken en Gehandicapten Raad (CG-Raad),
Landelijke Vereniging van Arbeidsongeschikten (LVA), Cliëntenbond in
de geestelijke gezondheidszorg en Stichting LPR (Landelijke
Patiëntenraden) uw aandacht voor het volgende.
Bij de Helpdesk Gezondheid, Werk en Verzekeringen is de afgelopen
maanden een aantal meldingen binnengekomen van telefonisch uitgevoerde
WAO-keuringen. Ook de andere cliënten- en patiëntenorganisaties horen
via hun achterban over deze keuringen.
Het Breed Platform Verzekerden en Werk heeft het Lisv hierover per
brief om nadere toelichting gevraagd. Het Lisv gaf in haar antwoord te
kennen dat in een aantal situaties, bijvoorbeeld als de medische
situatie ongewijzigd is, op experimentele schaal sprake is van een
beperkte uitvoering van de 1e en 5e jaars herbeoordeling. De volledige
herbeoordeling wordt daarin vervangen door een vragenlijst die de
cliënt moet invullen of door telefonisch contact met de cliënt. Het
Lisv tekent daarbij aan dat de cliënt wel altijd de mogelijkheid van
een volledige herbeoordeling moet worden aangeboden.
De mensen die de Helpdesk Gezondheid, Werk en Verzekeringen hebben
gebeld, gaven aan de telefonische keuringen als overrompelend en
onzorgvuldig te ervaren. Om u hiervan een indruk te geven, hebben we
twee casussen eruit gelicht:
* "Wegens een hernia ben ik gekeurd. Het gesprek met de
arbeidsdeskundige vond alleen telefonisch plaats", vertelt een
wetenschappelijk medewerker van 32 jaar. "De functies die
aangegeven werden waren statistisch onderzoeker en artsenbezoeker.
Ik zie niet wat het verschil is tussen wetenschappelijk
onderzoeker en statistisch onderzoeker. En voor artsenbezoeker
moet je steeds in de auto zitten en met mijn rug kan ik absoluut
niet autorijden."
* Een voorlichter van 41 jaar is gekeurd voor de WAO en voor 14,9 %
arbeidsongeschikt bevonden. Hij is het daar niet mee eens en
tekent bezwaar aan. "Daarnaast vind ik dat de keuring incorrect is
verlopen. Ik ben op vrijdagmiddag laat door een keuringsarts
telefonisch gekeurd zonder een aankondiging vooraf. Het gevolg
daarvan was dat ik onvoorbereid was en dat er diverse zaken niet
aan bod zijn gekomen die ik wel relevant acht voor de
beoordeling".
Een telefonische keuring kan in enkele gevallen een goede uitkomst
zijn. Bijvoorbeeld wanneer een cliënt voltijds is opgenomen in een
psychiatrische instelling en op deze manier niet geconfronteerd hoeft
te worden met een, in die situatie belastend, bezoek aan de
uitvoeringsinstelling.
Onderstaande organisaties vragen u om meer duidelijkheid te genereren
over het telefonisch uitvoeren van WAO-herbeoordelingen en zouden
graag een antwoord zien op de volgende vragen:
* In welke mate komt het voor?
* Wat is de reden dat de uitvoeringsinstellingen
WAO-herbeoordelingen telefonisch uitvoeren?
* Welke voorwaarden zijn er aan verbonden?
* In hoeverre heeft dit consequenties voor de zorgvuldigheid en
volledigheid?
* Hoe weet de cliënt dat hij ook om een volledige herbeoordeling kan
verzoeken?
* Zal dit beleid ook in de toekomst voortgezet worden?
Wij hopen dat u aandacht wilt besteden aan bovenstaand thema. Het is
voor de individuele cliënt die een WAO-herbeoordeling moet ondergaan
van groot belang om helderheid hierover te verkrijgen.
Met vriendelijke groeten,
Kerst Zwart
Directeur Breed Platform Verzekerden en Werk
mede namens de volgende organisaties:
* Chronisch zieken en Gehandicapten Raad (CG-Raad)
* Landelijke Vereniging van Arbeidsongeschikten (LVA)
* Cliëntenbond in de geestelijke gezondheidszorg
* Stichting LPR (Landelijke Patiëntenraden)
---
©2001 BPV&W
webmaster@bpv.nl menubalk