P E R S B E R I C H T
Seminar 'De digitale gemeente: plannen en praktijkervaringen'
Diemen, 8 oktober 2001 Op donderdag 11 oktober a.s. organiseren de divisies E-business Midden- en Noordoost en Software Control Midden een seminar met als thema 'De digitale gemeente: plannen en praktijkervaringen'. Naast een drietal sprekers die vanuit verschillende invalshoeken de totstandkoming van de digitale gemeente toelichten, is het mogelijk om ter plaatse toepassingen te zien en te bedienen. Het seminar vindt plaats in het Ecodrome te Zwolle en begint om 10.15 uur.
Van productgericht tot vraaggestuurd
Ook bij lokale overheden volgen de ontwikkelingen op ICT-vlak elkaar snel op. Steeds meer gemeenten openen op het internet loketten om zo de burgers meer service te bieden. Minister Van Boxtel en ook de 'eigen' gemeentelijke politiek hechten steeds meer belang aan het benutten van de mogelijkheden die de beschikbare technologie biedt in de communicatie met burgers en bedrijven. De implementatie van het digitale loket wordt zelfs als hefboom gebruikt om de kwaliteit van de gemeentelijke organisatie op een hoger peil te brengen. De organisatie die passief aanvragen behandelt, maakt plaats voor één die initiatief onderneemt richting burgers door bijvoorbeeld het attenderen op de noodzaak paspoort of rijbewijs te verlengen.
Uitwisselen van ervaringen middels platform
De mate waarin de digitalisering is doorgevoerd, verschilt per gemeente. Er zijn gemeenten die voorop lopen en als pilot fungeren. Voorop lopen heeft veel voordelen en wordt bovendien als spannend ervaren. Volgen lijkt minder spectaculair, maar heeft als pré dat de leereffecten van anderen kunnen worden benut. Met het seminar 'De digitale gemeente: plannen en praktijkervaringen' wil IQUIP Informatica B.V. gemeenten een platform bieden om waardevolle ervaringen uit te wisselen en vroegtijdig inzicht te krijgen in mogelijke valkuilen.
Over 'De digitale gemeente: plannen en praktijkervaringen' Fred Rijken, sectorhoofd publieksdiensten van de gemeente Enschede, licht de leereffecten toe die tot nu toe zijn opgedaan bij de overgang naar de digitale dienstverlening. Aansluitend geeft Angelieke Huisman, projectleider bij de gemeente Olst-Wijhe, een toelichting op het vernieuwende project 'Klant.kom'. De gemeente onderzoekt in samenwerking met allerlei (belangen)organisaties op het terrein van welzijn, zorg, cultuur en zakelijke dienstverlening in hoeverre de kwaliteit van de dienstverlening binnen Olst-Wijhe kan worden gewaarborgd en verbeterd.
Na een korte pauze stelt Jaap van der Wel, Vakgroepmanager Informatiebeveiliging bij IQUIP, de noodzaak tot verbetering van de kwaliteit van het ambtelijk apparaat aan de orde. De servicegerichtheid van gemeenten kan volgens Van der Wel alleen dan optimaal worden als de informatiestromen professioneel zijn ingericht.
Tijdens het lunchbuffet kunnen deelnemers proefopstellingen van de gemeente Enschede bezoeken. Hierna bestaat de mogelijkheid om plenair over het onderwerp en de door sprekers ingebrachte stellingen verder te discussiëren, onder leiding van Jan van Beckhoven, adviseur bij IQUIP en tevens gemeenteraadslid in Apeldoorn.
Over IQUIP Informatica B.V.
Met ruim 1.600 medewerkers draagt IQUIP Informatica B.V. nadrukkelijk bij aan het concurrerend vermogen van haar klanten door het vernieuwend inzetten van en het inspireren over informatie- en communicatietechnologie. De dienstverlening van IQUIP is ondergebracht in zeven divisies die regionaal opereren. De divisie E-business Midden- en Noordoost richt zich op de combinatie van front-office en back-office systemen. De divisie Software Control houdt zich bezig met Testen (de complete testzorg binnen de informatievoorziening) en Kwaliteitszorg (de beoordeling van systemen en adviezen die daaruit voortvloeien). Naast de zeven divisies beschikt IQUIP over het Verkenningsinstituut Nieuwe Technologie, ViNT. Meer informatie is te vinden op www.iquip.nl.