SKYRADIO
Ministerie van financien grootste radio-adverteerder in 2001
PERSBERICHT
Naarden, 11 oktober 2001
Ministerie van Financiën grootste radio-adverteerder in 2001
In de ranglijst van adverteerders die in de eerste drie kwartalen van
2001 het meest op radio hebben besteed, staat het Ministerie van
Financiën op de eerste plaats. Dit jaar hebben zij voor ruim 9,2
miljoen gulden bruto aan radiozendtijd uitgegeven. Dat is 17% van hun
totale mediabestedingen tot nu toe. In dezelfde periode vorig jaar
lagen hun bruto radiobestedingen op zo'n 6,3 miljoen gulden. Hiermee
behaalden zij toen de derde plaats.
Op de tweede plaats staat KPN Telecom. Zij hebben in de eerste drie
kwartalen van 2001 iets meer dan 9 miljoen gulden aan radiozendtijd
uitgegeven (dit is 17% van hun totale mediabudget tot nu toe). De
derde plaats is voor Libertel, die 21% (bijna 8,9 miljoen gulden) van
hun mediabudget aan het uitzenden van radiocommercials heeft
besteed.
De Top 10 radio-adverteerders in 2001 (t/m derde kwartaal) ziet er als
volgt uit:
Adverteerder Bruto radiobestedingen
1.Ministerie van Financiën f.9.238.114,-
2.KPN Telecom f.9.014.968,-
3.Libertel Groep f.8.860.867,-
4.KPN Mobile f.5.569.123,-
5.BT Ignite (voorheen Telfort) f.4.936.126,-
6.Staatsloterij f.4.378.435,-
7.Lever Fabergé f.4.199.258,-
8.Randstad Uitzendbureau f.4.073.056,-
9.Shell f.4.067.559,-
10.Renault f.3.892.748,-
Bron: BBC De Media en Reclame Bank
Radiobestedingen per branche
De branche telecom/ICT heeft dit jaar het meest uitgegeven aan
radiozendtijd, bijna 86 miljoen gulden bruto. De retailers treffen we
aan op een tweede plaats met 54,5 miljoen gulden en op de derde plaats
staat de branche financiële dienstverlening. Door de laatste is zo'n
50 miljoen gulden bruto aan het medium radio besteed.
Informatie over de bruto radiobestedingen van adverteerders is terug
te vinden op dé internetsite op het gebied van radio: Radionieuws.nl.
Daarnaast kan per adverteerder gekeken worden hoeveel deze besteed
heeft aan televisie- en bioscoopcommercials, advertenties in dagbladen
en tijdschriften en aan buitenreclame.