SKYRADIO

Ministerie van financien grootste radio-adverteerder in 2001

PERSBERICHT

Naarden, 11 oktober 2001

Ministerie van Financiën grootste radio-adverteerder in 2001

In de ranglijst van adverteerders die in de eerste drie kwartalen van 2001 het meest op radio hebben besteed, staat het Ministerie van Financiën op de eerste plaats. Dit jaar hebben zij voor ruim 9,2 miljoen gulden bruto aan radiozendtijd uitgegeven. Dat is 17% van hun totale mediabestedingen tot nu toe. In dezelfde periode vorig jaar lagen hun bruto radiobestedingen op zo'n 6,3 miljoen gulden. Hiermee behaalden zij toen de derde plaats.

Op de tweede plaats staat KPN Telecom. Zij hebben in de eerste drie kwartalen van 2001 iets meer dan 9 miljoen gulden aan radiozendtijd uitgegeven (dit is 17% van hun totale mediabudget tot nu toe). De derde plaats is voor Libertel, die 21% (bijna 8,9 miljoen gulden) van hun mediabudget aan het uitzenden van radiocommercials heeft besteed.

De Top 10 radio-adverteerders in 2001 (t/m derde kwartaal) ziet er als volgt uit:

Adverteerder Bruto radiobestedingen
1.Ministerie van Financiën f.9.238.114,-
2.KPN Telecom f.9.014.968,-
3.Libertel Groep f.8.860.867,-
4.KPN Mobile f.5.569.123,-
5.BT Ignite (voorheen Telfort) f.4.936.126,-
6.Staatsloterij f.4.378.435,-
7.Lever Fabergé f.4.199.258,-
8.Randstad Uitzendbureau f.4.073.056,-
9.Shell f.4.067.559,-
10.Renault f.3.892.748,- Bron: BBC De Media en Reclame Bank

Radiobestedingen per branche
De branche telecom/ICT heeft dit jaar het meest uitgegeven aan radiozendtijd, bijna 86 miljoen gulden bruto. De retailers treffen we aan op een tweede plaats met 54,5 miljoen gulden en op de derde plaats staat de branche financiële dienstverlening. Door de laatste is zo'n 50 miljoen gulden bruto aan het medium radio besteed.

Informatie over de bruto radiobestedingen van adverteerders is terug te vinden op dé internetsite op het gebied van radio: Radionieuws.nl. Daarnaast kan per adverteerder gekeken worden hoeveel deze besteed heeft aan televisie- en bioscoopcommercials, advertenties in dagbladen en tijdschriften en aan buitenreclame.