persbericht
Nummer:
139
Directie:
voorlichting
09-10-2001
Status:
informatie
Pionieren met meer ruimte op school
Ruim 30 initiatiefrijke scholen in het primair en voortgezet onderwijs
gaan komend schooljaar aan de slag met meer ruimte en minder
regelgeving. De scholen hebben zelf projecten ontwikkeld om de
kwaliteit van het onderwijs te verbeteren. Het gaat om tien praktische
voorstellen op terreinen als: lumpsumfinanciering in het primair
onderwijs, de overgang van primair naar voortgezet onderwijs en
flexibele examinering. Dat hebben minister Hermans en staatssecretaris
Adelmund vandaag in een brief aan de Tweede Kamer laten weten.
In november 2000 gaven Hermans en Adelmund in de onderwijsbeleidsbrief
'Onderwijs in stelling' aan dat ze wilden komen tot sterke
professionele scholen die in interactie met hun omgeving invulling
geven aan goed onderwijs. Meer ruimte voor scholen leidt tot meer
variëteit. Daardoor zijn scholen beter in staat hun leerlingen de kans
te bieden zich optimaal te ontwikkelen. In de notitie 'Kwaliteit aan
de basis' hebben de bewindslieden vervolgens concrete voorstellen
gedaan voor meer vrijheid op het gebied van de inhoud van het
onderwijs, de financiën en het personeel. De 33 initiatiefrijke
scholen (een dwarsdoorsnede van de scholen in primair en voortgezet
onderwijs) nemen hierbij het voortouw.
In de afgelopen maanden hebben zij hun ideeën voor
kwaliteitsverbetering en gewenste beleidsruimte in kaart gebracht. Die
ideeën zijn ondergebracht in tien pionierprojecten, die vanmiddag
tijdens de conferentie 'Ruimte voor initiatief; aanzetten voor de
toekomst van het onderwijs' in Den Haag zijn gepresenteerd. De scholen
hebben de opdracht om bij de uitvoering van de projecten vast te
stellen hoe ze hun ervaringen kunnen overdragen aan andere scholen.
Een voorbeeld is de zogenoemde Junior Highschool voor leerlingen van
10 tot 14 jaar die het Openbaar Onderwijs Almere op poten wil zetten.
In dit project moet de overgang van basisschool naar voortgezet
onderwijs gemakkelijker worden. In de huidige situatie is het voor
leerlingen soms wennen als ze na de basisschool met hun vaste
groepsleerkrachten te maken krijgen met 15 verschillende vakdocenten.
In de Junior Highschool wordt dit ondervangen door met een kernteam
van vijf tot zes docenten te werken.
Een ander idee komt van het Protestants Christelijk Primair Onderwijs
Rotterdam-Alexander. Dit schoolbestuur wil een organisatie opzetten
waar kinderen van 0 tot 12 jaar worden opgevangen. Kinderopvang,
peuterspeelzaal, basisschool en buitenschoolse activiteiten komen naar
Zweeds voorbeeld bij elkaar onder één dak.
Zie ook:
http://www.onderwijsdebat.nl
brief aan de Tweede Kamer
omhoog laatst bijgewerkt 09-10-2001
Ministerie van OCenW
Europaweg 4
Postbus 25000
2700 LZ Zoetermeer
T: 079 323 23 23
F: 079 323 23 20
E: info@minocw.nl