persbericht
Nummer:
138
Directie:
voorlichting
09-10-2001
Status:
informatie
Vijf winnende ontwerpen voor het onderwijs van de toekomst
Iedere leerling een eigen coach, franchise-scholen, een
ontdekkingsreis op een schateiland met veel muziek en ict, een spel
voor scholen om aan de slag te gaan met autonomie en een reeks
'expertsites' waarop mensen over hun beroep, reizen, of hobby's
schrijven. Dat zijn de vijf winnende ontwerpen in de wedstrijd die
minister Hermans en staatssecretaris Adelmund begin dit jaar
uitschreven. Twee ontwerpen van leerlingen met hun wensen voor het
onderwijs van de toekomst kregen van de onafhankelijke jury onder
voorzitterschap van oud-minister Winsemius een eervolle vermelding. De
winnaars presenteren zich vanmiddag op de conferentie 'Ruimte voor
initiatief; aanzetten voor de toekomst van het onderwijs' in de Haagse
Hogeschool. De ontwerpen van de prijswinnaars worden vervolgens het
komende jaar met financiële steun van het ministerie verder
uitgewerkt.
De wedstrijd heeft zich in twee ronden afgespeeld. Uit de 433
inzendingen in de eerste ronde selecteerde de jury 20 ideeën. Die
inzenders hebben met financiële steun van OCenW hun idee verder
uitgewerkt. De jury was onder de indruk van het aantal inzendingen en
de inzet die daarbij is getoond. Het is dan ook de bedoeling dat
zoveel mogelijk van de geleverde ideeën op een of andere manier een
vervolg krijgen. Belangrijke criteria voor de jury waren het
innovatieve gehalte en het maatschappelijk draagvlak. De 20 boden
oplossingen voor bijvoorbeeld de hoge werkdruk of de budgettaire
tekorten en deden voorstellen die goed overdraagbaar zijn aan andere
scholen. De vijf uiteindelijke winnaars zijn gekozen omdat ze op een
creatieve en realistische wijze vertaling geven aan bestaande
ontwikkelingen in het onderwijs. De beide eervolle vermeldingen zijn
toegekend omdat de jury waardering had voor de manier waarop
leerlingen hierbij zijn ingeschakeld.
Op de website www.onderwijsdebat.nl is een overzicht van de
inzendingen te vinden.
De ontwerpwedstrijd was een uitnodiging van Hermans en Adelmund aan
iedereen die zich bij onderwijs betrokken voelt om ideeën in te sturen
over hoe de school tegemoet kan komen aan de eisen die de samenleving
van de 21ste eeuw stelt. Zij gaven hiermee een vervolg op hun
beleidsbrief 'Onderwijs in stelling' (november 2000) waarin zij hun
visie formuleerden op het onderwijs van de toekomst. Daarnaast heeft
een groep van 33 scholen uit het primair en voortgezet onderwijs (de
initiatiefrijke scholen) nieuwe mogelijkheden voor
kwaliteitsverbetering en beleidsruimte in kaart gebracht. Ook deze
ideeën worden vanmiddag op de conferentie gepresenteerd.
Zie ook:
winnaars en eervolle vermeldingen
omhoog laatst bijgewerkt 09-10-2001
Ministerie van OCenW
Europaweg 4
Postbus 25000
2700 LZ Zoetermeer
T: 079 323 23 23
F: 079 323 23 20
E: info@minocw.nl