Carros

Twee nieuwe BMW motorfietsen

De BMW F 650 CS en de BMW R 1150 RS

(09 oktober 2001)

Nog nooit tevoren bracht BMW in een tijdsbestek van 12 maanden zo veel nieuwe modellen op de markt. In maart 2001 werden de modellen R 1150 R, R 1150 RT en K 1200 RS geïntroduceerd en voor het modeljaar 2002 presenteert BMW nu het nieuwe, opvallende eencilindermodel F 650 CS (City Scarver) en de nieuwe Sport-Tourer.

Een City Bike met garantie voor veel rijpiezier De F 650 CS is in de stedelijke gebieden geheel in zijn element en als City Bike prima geschikt voor het drukke stadsverkeer. Door de moderne vormgeving van het bodywork zijn er tal van opbergmogelijkheden voor gereedschap en klein materiaal. Door de geringe zithoogte van slechts 780 mm, en op verzoek zelfs 750 mm, is deze motorfiets ook voor kleine berijders prima geschikt. Maar ook op de buitenweg toont de F 650 CS zijn kwaliteiten en sportieve talenten dankzij het prima weggedrag en de koppelsterke krachtbron die tot hoge toerentallen in staat is. De nieuwe CS ligt goed in de bochten en biedt veel rijplezier. De F 650 CS valt ook op door zijn uitgekiende accessoiremogelijkheid van een Softbag bagagesysteem, waardoor de voor BMW zo kenmerkende koffers niet nodig zijn.

Hoogtoerige motor met katalysator
De eencilinder motor en de vijfversnellingsbak werden overgenomen uit de F 650 GS. Net als alle BMW modellen beschikt de F 650 CS over digitale motorelektronica en een geregelde katalysator. De watergekoelde vierkleps motor is tot hoge toerentallen in staat en draait soepel rond. Door de veranderingen aan de airbox en de nieuwe uitlaat moest het mengsel opnieuw worden afgesteld, waardoor het motorvermogen iets is gewijzigd. Het maximum motorvermogen van 37 kW (50 pk) wordt nu bij 6.800 toeren bereikt (F 650 bij 6.500 toeren), terwijl het van 60 tot 62 Nm toegenomen koppel bij 5.500 (6.000) vrijkomt.
Tussen 3.500 en 7.000 toeren bedraagt het koppel continue meer dan 50 Nm. In de ECE versie is de F 650 voor beginnende motorrijders ook leverbaar met een in kracht gereduceerde 25 kW (34 pk) motor.

Oliereservoir in het motorfietsframe
Teneinde het conceptidee van een geïntegreerd opbergvak voor de rijder uit te kunnen voeren, moest er een plek gevonden worden voor de olievoorraad. Dit is net als bij het eerste F 650 model in het frame van de motor in plaats van in een apart oliereservoir.

Nieuw uitlaatsysteem als blikvanger
Het uitlaatsysteem werd volledig nieuw ontworpen en is ook optisch een blikvanger. In de geluiddemper van hoogwaardig gepolijst staal zijn de lambdasonde en de drieweg katalysator ruimtebesparend geïntegreerd. Daardoor was een voorste geluiddemper niet nodig en kon de kromming van de uitlaatpijp naar de demper in een vloeiende lijn worden uitgevoerd. De gedeelde uitlaatpijpen zijn dof gestraald en tekenen zich daardoor duidelijk van de demper af.

Wereldprimeur: enkelzijdige achterbrug met tandriemaandrijving Direct bij de eerste blik op de rechterkant van het achterwiel vallen de twee opmerkelijke innovaties op van de F 650 CS, de enkelzijdige achterbrug met tandriemaandrijving, in deze combinatie een absoluut unicum. Met de premiére van tandriemaandrijving schrijft BMW op het gebied van de aandrijving van het achterwiel een nieuw hoofdstuk in haar 78-jarige geschiedenis. Van 1923 tot 1993 maakte BMW uitsluitend gebruik van cardanaandrijving. In 1993 werd bij de E 650 voor het eerst kettingaandrijving toegepast.

Tandriemaandrijving: geluidarm, schoon, onderhoudsvriendelijk en duurzaam
Voor motorfietsen, die uitsluitend op de openbare, verharde weg rijden, is tandriemaandrijving een zinvol alternatief. Tandriemaandrijving is geluidarm, heeft geen smering nodig, is daardoor schoon en onderhoudsvriendelijk en gaat in vergelijking met een ketting twee keer zo lang mee. De tandriem van de F 650 CS is 26 mm breed, heeft een speciale doorsnede (11 mm) en een apart profiel. Het achterste tandwiel is vervaardigd van roestvrij staal, het voorste tandwiel bij de versnellingsbak is gemaakt van hoogwaardig sintermetaal.

Enkelzijdige achterbrug
Met de enkelzijdige achterbrug van de E 650 CS zet BMW zijn traditie voort van innovatieve wielophangingen voort. Deze ophanging werd in 1980 ingevoerd en vond in de periode erna diverse toepassingen bij verschillende modellen. De fraai vormgegeven enkelzijdige achterbrug van de E 650 CS is vervaardigd van aluminium en draagt door zijn torsiestijfheid bij aan de stabiliteit. Net zoals bij de F 650 GS heeft de CS een centrale veer met upside-down schokdemper. Die zorgt voor een progressieve werking. De afstelling is zodanig (met onder andere een veerweg van 120 mm) dat een verstelbare veerpoot niet nodig is. De ruggengraat van de F 650 CS wordt gevormd door een brugframe van rechthoekige staalprofielen. Omdat in het frame ook plaats wordt geboden aan het oliereservoir, is de doorsnede vergroot, wat ook weer de torsiestijfheid ten goede komt. De kappen aan de zijkant dienen niet alleen optisch doel, maar zorgen ook voor extra bescherming tegen de stralingshitte van de motorolie. De voorwielophanging heeft een telescoopvork die een speciale afstelling heeft en een korte veerweg van slechts 125 mm.

Elegante aluminium wielen
Helemaal nieuw zijn ook de aluminium, zilvergelakte 17 inch driespaakswielen. Het achterwiel is apart vorm gegeven om plaats te bieden aan rem- en tandriemschijf aan de rechterkant. Voor is een enkele remschijf gemonteerd (met een doorsnee van 300 mm) voorzien van een zwevende remklauw met 2 zuigers en remvoeringen van sintermetaal. Achter is er ook een enkele remschijf (240 mm) met een enkele zwevende remklauw.

Op verzoek ABS
Natuurlijk is ook voor de F 650 CS als extra ABS leverbaar, dat speciaal voor de BMW eencilinder reeks is ontwikkeld. Meer dan 55 % van de kopers kiest voor ABS, dat BMW als enige producent ter wereld voor al haar types aanbiedt.

Kleuren
Voor de F 650 CS zijn drie aantrekkelijke kleuren beschikbaar: azuurblauw metallic, goudoranje metallic en beluga blauw.

De nieuwe BMW R 1150 RS Sport Tourer nog dynamischer; comfortabeler en wendbaarder
In het modeljaar 2002 wordt de Sport Tourer R 1100 RS opgevold door de nieuwe R 1150 RS. Dit type beschikt nu ook over een grotere en sterkere motor met geregelde katalysator en een zesversnellingsbak. Door het grotere vermogen was het nodig de remmen aan te passen en het systeem beschikt nu over de nieuwe EVO remmen voor. Tevens is optioneel leverbaar het BMW gedeeltelijk integraal ABS. De wielen zijn vernieuwd en er is een groter windscherm toegepast. De nieuwe R 1150 RS is nog dynamischer en wendbaarder geworden, en is mede door het hoge niveau aan comfort en veiligheid een ideale Sport Tourer.

Meer motorinhoud, vermogen en koppel
De motor en de uitlaat zijn direct overgenomen van de R 1150 RT, waardoor ook de prestaties identiek zijn. Het maximum motorvermogen van 70 kW (95 pk) komt vrij bij 7250 toeren per minuut, en het maximum koppel bedraagt 95 Nm bij 5500 toeren per minuut. Tussen de 3000 en 6500 toeren per minuut is voor nog betere tussentijdse acceleratie een voortdurende trekkracht van 90 Nm beschikbaar,.

Nieuwe versnellingsbak met de zesde versnelling als overdrive Ook bij de nieuwe R 1150 RT is de nieuwe zesbak afgestemd op comfortabel toeren, waarbij de zesde overgang 'lang' is en als overdrive functioneert. Daardoor nemen het toerental, het geluid, vibraties en het brandstofgebruik af.

Verbeterd stuurgedrag
Het rijwielgedeelte en de afstelling daarvan zijn in principe onveranderd gebleven. De unieke Telelever voorwielophanging van BMW en de Paralever, de twee betrouwbare, onafhankelijke draagarmen en de cardanaandrijving van het achterwiel. De Telelever is grotendeels afkomstig van de R 1100 RS en de veerweg van 120 mm is onveranderd gebleven, terwijl het veerbeen instelbaar is. Door de montage van de zesversnellingsbak en het gemodificeerde ophangpunt van de Paralever in het vergrote versnellingsbakhuis is de veeruitslag verkort van 520 tot 506 mm. Het achterste veerbeen stamt van de R 1150 RT en de veerweg is 135 mm. Ook de veerpoot is instelbaar, zowel hydraulisch als met een schroef.

Nieuwe wielen zorgen voor een beter weggedrag
De R 1150 RS is nu voorzien van lichte aluminium vijfspaakswielen, met een verlaagd onafgeveerd gewicht. De maatvoering van de voorband is onveranderd gebleven, terwijl de achterband kleiner en breder is geworden met de afmetingen 500 x 17. Hierdoor is de nieuwste generatie banden ook geschikt voor deze motorfiets.

Nieuwe EVO remmen voor met BMW integraal ABS
De R 1150 RS beschikt voor over de nieuwe EVO remmen, waarvan het remvermogen met 20% is verbeterd. De achterrem stamt van de R 1150 RT, op verzoek ook leverbaar met gedeeltelijk integraal ABS. Dat wil zeggen dat de met de hand bediende rem op beide wielen werkt en de voetrem alleen op het achterwiel.

Aan de buitenzijde zijn er weinig veranderingen op te merken; het windscherm is vergroot en is uiteraard met de hand traploos te verstellen. Ook beschikt de R 1150 RS over het vernieuwde bedieningsapparatuur aan het stuur alsmede witte knipperlichten voor, en zijn er drie kleuren beschikbaar. Tot de optionele meeruitrusting behoren: Het gedeeltelijk integrale BMW ABS, te verwarmen handvatten en een kofferhouder met bagagerek. Als accessoire zijn onder andere een koffer, een topcase, een tanktas, cilinderbescherming en een anti-diefstal installatie leverbaar.

Op de fotos de nieuwe BMW R 1150 RS