Dit persbericht verschijnt onder verantwoordelijkheid van de Inspectie
voor de Gezondheidszorg
Bij thuiszorginstellingen die tot de AWBZ zijn toegelaten, zijn de voorwaarden voor verantwoorde zorg aanwezig. Dat concludeert de Inspectie voor de Gezondheidszorg in haar rapportage van het algemeen toezicht op de thuiszorg in de periode mei 2000 tot juli 2001. Derhalve zijn de financiele problemen die in een aantal thuiszorgorganisaties zijn ontstaan niet betrokken in dit onderzoek. De rapportage richt zich met name op de vraag of in een vroeg stadium gesignaleerd kan worden dat de continuïteit van de organisatie - en dus de kwaliteit van zorg - in gevaar komt.
Uit het rapport blijkt dat de thuiszorginstellingen veel inspanningen
verrichten om het huidige peil van de kwaliteit van de zorg te handhaven,
ondanks de krapte op de arbeidsmarkt. De sector en individuele
instellingen hebben veel maatregelen genomen om de kwaliteit verder te
verbeteren en werken aan interne kwaliteitsystemen. In het algemeen
beschikken de instellingen over een goed uitgewerkt en gerealiseerd
kwaliteitsbeleid, vindt er vergelijkend onderzoek plaats en doen veel
instellingen aan (externe) toetsing en certificering. De medewerkers van
de thuiszorg kenmerken zich door een goede motivatie, veel inzet en een
groot verantwoordelijkheidsgevoel.
In de rapportage wordt ook duidelijk welke factoren in de bedrijfsvoering
de continuïteit van de organisaties en de kwaliteit van de zorg kunnen
bedreigen. De fusies en reorganisaties die de laatste jaren binnen de
thuiszorginstellingen hebben plaatsgevonden, kunnen nadelige gevolgen
hebben voor de kwaliteit van zorg en de inrichting van de organisatie.
Registratiesystemen die niet voldoende op elkaar zijn afgestemd kunnen
leiden tot onverwachte problemen in de bedrijfsvoering. Personele tekorten
en de fysieke en mentale belasting van de werkzaamheden kunnen negatieve
effecten hebben op de beschikbaarheid van de medewerkers. Een (te)
arbeidsintensieve registratie van feitelijke werkzaamheden stelt hoge
eisen aan de inrichting van administratieve processen en verhoogt de
werkdruk van de thuiszorgmedewerkers. Thuiszorginstellingen die werken in
meerdere gemeenten of regio's en afhankelijk zijn van meerdere Regionale
Indicatie Organen en meerdere zorgkantoren, hebben te maken met
verschillende (externe) werkwijzen. Hierdoor is de aansturing van het
zorgproces onnodig ingewikkeld.
Dit persbericht is verschenen onder verantwoordelijkheid van de Inspectie
voor de Gezondheidszorg