Zes Peugeots bij de eerste elf
Uitbreiding van het 307-gamma
Roetfilter Peugeot 607 meest effectief
Peugeot 106 GTI
Peugeot 307 wint AMbitie-prijs 2001
Peugeot Boxer af fabriek op aardgas
Nieuwe Peugeot Partners
Peugeot 406 Coupé HDi
Peugeot 307, een evolutionaire gezinsauto
Designcompetitie succesvol verlopen
Boxer met groot HDi-hart
Zes Peugeots bij de eerste elf
Gilles en Hervé Panizzi wonnen voor de tweede keer op rij de Rally van
Italië, voorheen beter bekend onder de naam San Remo Rally. Van de
eerste elf autos aan de finish van deze klassieker was meer dan de
helft een Peugeot 206! Daaronder bevonden zich ook de fabriekswagens
van Didier Auriol (derde) en Marcus Grönholm (zevende), waarmee
Peugeot een prachtig resultaat boekte voor het fabrikantenklassement.
De Italiaanse ronde van het wereldkampioenschap stond vooral in het
teken van de broederstrijd tussen Peugeot en Citroën. De andere merken
kwamen nauwelijks in het stuk voor.
De asfaltwedstrijd ging over 1426 km in het sterk geaccidenteerde
achterland van de Italiaanse Rivièra, waarbij het maximale
hoogteverschil 1505 m bedroeg. Zestien klassementsproeven stonden op
het programma: drie ervan moesten vier keer worden gereden, waarvan
tweemaal in tegenovergestelde richting. Twee proeven werden twee keer
afgelegd, beide keren in dezelfde richting.
Van meet af aan ging het tussen de Peugeots en de Citroëns, een
gelijkopgaande strijd, getuige de top-6 nadat KP 6 aan het eind van de
dag voor de tweede keer was verreden: Xsara-206-Xsara-206-Xsara-206!
De snelste Citroën-rijders Jesus Puras en Philippe Bugalski zouden
echter de volgende dag problemen krijgen en opgeven. Dat de gebroeders
Panizzi voorin zaten, op slechts anderhalve seconde van koploper
Puras, was niet zo verwonderlijk na hun winst van vorig jaar. Gilles
Panizzi: Op sommige bergtrajecten zijn we vanwege opkomende mist niet
voluit gegaan.
Wel opmerkelijk was de prestatie van Marcus Grönholm. Hij is immers
geen asfaltspecialist. Tegen lunchtijd stond ik derde. Ik hing nog
iets te veel met de linkervoet tegen het rempedaal, waardoor ik aan
het eind van KP 2 bijna geen remmen meer had. Maar allengs groeide het
vertrouwen. Helaas kreeg ik s middags een transmissieprobleem. Ik kon
niet meer aan het stuur terugschakelen, moest daarvoor de pook
gebruiken, en die schakelde rauw.
Didier Auriol had met het oog op extra betrouwbaarheid in zijn 206
geopteerd voor een vijfversnellingsbak in plaats van de zesbak. Ik
denk achteraf dat de 6-bak me toch een beter gevoel had gegeven, maar
het belangrijkste is dat we erbij zitten. Ik probeer mn rijstijl aan
te passen aan de 5-bak en dat lukt al aardig.
Met de Xsaras uit de weg alleen Sebastien Loeb in de derde Citroën zat
nog voorin, maar die was niet aangemeld voor constructeurspunten kon
het Peugeot-team zich de tweede dag richten op betrouwbaarheid. De
Fords, Subarus en Mitsubishis konden het tempo immers nauwelijks
volgen. Alleen Marcus Grönholm ging flink in de aanval; hij klom van
de zesde naar de vierde positie, maar verloor op de tweede proef van
de dag 25 seconden: Ik beschadigde de achterwielophanging tegen een
rotsblok. Toen dat probleem was verholpen, kon ik weer enkele
top-3-tijden op de klokken zetten.
De condities op de derde en laatste dag waren verraderlijk. Regenbuien
hadden de met herfstblad bedekte bergweggetjes spekglad gemaakt. Het
was oppassen. Gilles Panizzi concentreerde zich op de verrichtingen
van Citroën-rijder Loeb, die hij keurig op afstand hield. Auriol liet
de Xsara gaan en zorgde ervoor dat hij Peugeot extra punten kon
bezorgen voor de fabrikantenrangschikking. Het gladde wegoppervlak had
een kolfje naar de hand van Grönholm moeten zijn, maar de Fin, die dit
seizoen werkelijk niets bespaard blijft, moest het in de finale
stellen zonder stuurbekrachtiging. Zijn vierde positie ging dan ook
verloren en hij eindigde als zevende, maar droeg toch bij aan Peugeots
fraaie puntentotaal voor het fabrikantenklassement. Want behalve
Sebastien Loeb kreeg ook de als vijfde gefinishte lokale held Renato
Travaglia met een Italiaanse 206 geen punten voor dat WK. Als tiende
en elfde kwamen Simon Jean-Joseph en Harri Rovanperä op het
finishpodium in San Remo, waarmee de 206 WRC dus zeer sterk was
vertegenwoordigd in de top van het klassement van de elfde WRC-rally.
Bovendien vierde de Belg Larry Cols in San Remo met zijn 206 de derde
plaats in het FIA Super 1600-klassement.
Nog voor het einde van de maand hoopt Peugeot na Catalonië en San Remo
de derde asfaltzege in de wacht te slepen op het eiland Corsica. Mocht
het Franse team ook in de Tour de Corse zo dominant zijn vorig jaar
zegevierde Gilles Panizzi -, dan krijgt het wereldkampioenschap voor
fabrikanten wat Peugeot betreft nog een spannende slotfase.
Uitslag (San Remo) Rally van Italië:
1. Panizzi/Panizzi (F/F), Peugeot 206
2. Loeb/Elena (F/MC), Citroën Xsara
3. Auriol/Giraudet (F/F), Peugeot 206
4. Sainz/Moya (E/E), Ford Focus
5. Travaglia/Zanella (I/I), Peugeot 206
6. Delecour/Grataloup (F/F), Ford Focus
7. Grönholm/Rautiainen (SF/SF), Peugeot 206
10. Jean-Joseph/Boyère (F/F), Peugeot 206
11. Rovanperä/Pietilainen (SF/SF), Peugeot 206
Stand wereldkampioenschap rijders:
1. Tommi Mäkinen 40
2. Colin McRae 40
3. Carlos Sainz 33
4. Richard Burns 31
5. Harri Rovanperä 27
6. Marcus Grönholm 16
7. Gilles Panizzi 16
8. Didier Auriol 15
Stand wereldkampioenschap fabrikanten:
1. Ford 83
2. Mitsubishi 67
3. Peugeot 60
4. Subaru 48
5. Skoda 15
6. Hyundai 10
Volgende wedstrijd: Rally van Frankrijk (Tour de Corse), 18-21 oktober
2001
Utrecht, 8 oktober 2001
Uitbreiding van het 307-gamma
Afgelopen voorjaar heeft het publiek voor het eerst kennis kunnen
maken met de nieuwe Peugeot 307. Bij de introductie was de meeste
aandacht gericht op de XS en de XT, synoniemen voor comfort en
dynamiek, aangedreven door een 1.6 (80 kW) of 2.0 (100 kW)
benzinemotor of een 2.0 (66 kW) HDi-turbodiesel. Nu worden daar een
aantal nieuwe uitvoeringen aan toegevoegd zodat het 307-gamma
completer en veelzijdiger wordt.
De 307 2.0 HDi 79kW/110pk
De 307 heeft nu naast de DW10TD-motor met een cilinderinhoud van 1998
cm3 (66 kW, 205 Nm bij 1900 omw/min) de beschikking over de
DW10ATED-motor met dezelfde cilinderinhoud, die een vermogen levert
van 79 kW (110pk) en een maximum koppel van 250 Nm bij 1750 omw/min
heeft. De 2.0 HDi 110 pk-motor is voorzien van een roetfilter dat de
roetdeeltjes in de uitlaatgassen tegenhoudt en ze vervolgens met
behulp van de stof Eolys verbrandt via een speciaal proces dat alleen
bij "Common rail"-motoren mogelijk is. Het roetfilter reinigt zichzelf
ongeveer elke 700 kilometer volledig automatisch. Elke 80.000 km moet
het filter vervangen worden, tegelijkertijd moet dan ook de
additieftank opnieuw met Eolys gevuld worden.
ESP (Dynamische stabiliteitscontrole)
De komende tijd zal de dynamische stabiliteitscontrole (ESP)
geleidelijk op de 307 geïntroduceerd worden. De 307 is de eerste
Franse auto waarbij gebruik gemaakt wordt van het Bosch 5.7-systeem
met proportionele elektrokleppen. Dit systeem beschikt over vier
verschillende functies.
De elektronische remkrachtverdeling is een nieuwe functie die zorgt
voor een groter remeffect, meer stabiliteit en meer comfort door
rekening te houden met "gemeten" informatie en niet meer met "door de
computer ingeschatte" gegevens.
Het ABS (ABS 5.7) zorgt onder alle omstandigheden voor een korte
remweg en het behoud van de stabiliteit en de bestuurbaarheid van de
auto tijdens het remmen.
De antislipregeling (ASR) controleert de grip van de aangedreven
wielen en zorgt voor een optimale aandrijving door een vermindering
van het motorkoppel en het afremmen van het wiel dat doorslipt.
De dynamische stabiliteitscontrole (ESP) zorgt voor het behoud van de
koersstabiliteit binnen de fysieke grenzen. Het systeem vergelijkt de
opdrachten van de bestuurder met de werkelijke situatie. De functies
ASR en ESP kunnen met een druktoets uitgeschakeld worden.
Het ESP is standaard op alle 307-modellen met de DW10ATED-motor met
roetfilter (2.0 79 kW). Het systeem is op dit moment ook als optie
leverbaar op de uitvoeringen met de 1.6 80 kW benzinemotor (met
handgeschakelde versnellingsbak) en zal geleidelijk aan ook leverbaar
worden op de 2.0 benzineversies en de 2.0 HDi 66 kW.
De 307 benzine met automatische versnellingsbak
Door zijn veelzijdigheid is de 307 een auto die aan alle eisen van de
automobilist kan voldoen. Nu kunnen ook de liefhebbers van een
automatische versnellingsbak bediend worden, door de introductie van
de 307 met de autoadaptieve AL4-versnellingsbak in combinatie met de
1.6 80 kW of de 2.0 100 kW-motor.
Deze "autoadaptieve" 4-traps automaat met sequentiële bediening wordt
elektronisch geregeld met zgn. "fuzzy logic"-technologie en beschikt
over diverse schakelprogramma's. De elektronische eenheid analyseert
het rijgedrag van de bestuurder en kiest het schakelpatroon dat het
meeste past bij de rijstijl van de bestuurder en de rijomstandigheden.
De automaatversies gebruiken slechts fractioneel meer brandstof.
De 307 1.4 benzine
Deze TU3JP-motor met een cilinderinhoud van 1360 cm3 heeft een
vermogen van 55 kW bij 5500 omw/min en heeft een maximum koppel van
120 Nm bij 2800 omw/min.
De versnellingsbak, bandenmaat en standaarduitrusting zijn gelijk aan
die van de modellen met een 1.6 motor. De 307 1.4 is niet alleen
aantrekkelijk geprijsd, maar ook zuinig in het gebruik met een
gecombineerd verbruik van 6,7 l / 100 km dat buiten de bebouwde kom
zelfs terugloopt tot 5,5 l. De maximum snelheid bedraagt 167 km/h en
de acceleratie van
0 - 100 km/h vergt 15,7 seconden.
Dankzij deze uitbreiding van het gamma heeft de 307 nog meer
overtuigingskracht op het gebied van rijeigenschappen en comfort
gekregen. De auto heeft veel oog voor het milieu en biedt de
inzittenden een veilig en vertrouwenwekkend gevoel in onverwachte
situaties. Dankzij de vele keuzemogelijkheden en zijn omvangrijke
veiligheidsuitrusting is de auto nu voor een nog grotere groep
interessant geworden.
De Peugeot 307 is leverbaar vanaf EUR 15.587,35/ NLG 34.350,-, de 2.0
HDi 110 pk is leverbaar vanaf EUR 22.870,52/ NLG 50.400,- en er is al
een 307 automaat vanaf EUR 18.446,17/ NLG 40.650,-.
Utrecht, september 2001
Roetfilter Peugeot 607 meest effectief
De technologie van het roetfilter zoals die wordt toegepast op de
Peugeot 607 is momenteel het meest effectieve wapen in de strijd tegen
de uitstoot van roet door dieselmotoren. Dat gaat niet alleen op als
de auto nieuw is, maar ook als deze in de dagelijkse praktijk onder
zware omstandigheden moeten functioneren.
Dit is het resultaat van een duurtest over 80.000 km die de Duitse
automobielclub ADAC uitvoerde in samenwerking met het Duitse
Ministerie van Milieu. Elke 20.000 km werden tussentijdse metingen
gedaan, waaruit bleek dat de uitstoot van roetdeeltjes op hetzelfde,
lage niveau bleef. Het roetdeeltjesfilter heeft gedurende het verloop
van de test nauwelijks aan effect ingeboet.
Uit de test blijkt het belang van het roetfilter met het oog op het
milieu. De HDi-motor stoot praktisch geen roetdeeltjes uit, gemiddeld
heeft men slechts 0,001 g/km kunnen meten. Daarmee blijft men nu al
ruimschoots onder de grens van 0,025 g/km, zoals die in de nieuwe
Europese norm van 2005 is vastgelegd. Ook het aantal ultrafijne
roetdeeltjes is nauwelijks meetbaar. Gemiddeld is de uitstoot van de
Peugeot-motor met roetfilter 10.000 keer kleiner dan die van een
willekeurige andere, moderne common rail-dieselmotor zonder
roetfilter.
Het filter regenereert zichzelf automatisch na ongeveer 500 km en
verbrandt de opgeslagen roetdeeltjes zonder dat men daarvan iets
merkt. Ook qua onderhoud verandert er weinig: na 80.000 km wordt het
filter vervangen door een gereconditioneerd exemplaar.
In de eerste 8 maanden van 2001 zijn er in Nederland bijna 1400
exemplaren van de Peugeot 607 verkocht, ruim 550 daarvan zijn voorzien
van een dieselmotor en roetfilter.
Utrecht, 31 augustus 2001
Peugeot 106 GTI
Het gamma van de Peugeot 106 wordt deze zomer uitgebreid met een zeer
sportieve 106 GTI. Deze extra snelle versie zal met ingang van het
nieuwe modeljaar de plaats aan de top van het 106-gamma gaan bekleden.
De Peugeot 106 GTI wordt leverbaar met een 1.6 16V motor met een inhoud van 1587 cc. Deze motor heeft een maximaal vermogen van 120 pk (87kW) en levert bij 5200 tpm een koppel van 145 Nm. Met deze krachtige motor is de 106 GTI in staat om een topsnelheid te halen van 205 km/u en accelereert de auto in slechts 8,7 seconden naar 100km/u.
De 106 GTI heeft standaard o.a. schijfremmen voor en achter en een
airbag voor zowel bestuurder als passagier. ABS is evenals zij-airbags
als optie leverbaar. Naast een aantal veiligheidsverhogende
voorzieningen beschikt de 106 GTI standaard over comfortverhogende
zaken als elektrische ramen, centrale vergrendeling met
afstandbediening en stuurbekrachtiging. In het interieur treft men
fraaie kuipstoelen aan en als optie is bekleding in Alcantara en leer
leverbaar. De 106 GTi heeft sportieve witte wijzerplaten in het
dashboard.
De buitenkant van de auto is extra opvallend door de sportieve bumpers
met verstralers, de zijskirts en de achterspoiler. Tevens staat de 106
GTi op lichtmetalen velgen van het type Alizé met extra brede 185/55
R14- banden.
De 106 GTi wordt na de zomer leverbaar in Nederland voor EUR
13.568,03/
NLG 29.900,-inclusief BTW.
Utrecht, juli 2001
Peugeot 307 wint AMbitie-prijs 2001
Op 22 juni is tijdens de verkiezing Zakenauto van het Jaar 2001 aan
Peugeot Nederland de AMbitie-prijs 2001 uitgereikt. AMbitie is de
eerst prijs die de 307 heeft ontvangen en is een nieuw initiatief van
het blad Automobiel Management. De prijs zal vanaf heden jaarlijks
worden toegekend aan een autoimporteur die een nieuw model op
ambitieuze wijze in de markt wil plaatsen en die met dat nieuwe model
een stevige stap voorwaarts wil maken.
Volgens de jury is de Peugeot 307 de winnaar van AMbitie omdat: Het
een pottenbreker zal worden in het volumesegment. Of het daarmee ook
een Golf-killer gaat worden zal de tijd leren, maar van alle auto's
die in de historie van de Golf daartoe in staat werden geacht of door
autofabrikanten daartoe werden uitgeroepen, heeft de 307 de grootste
kansen. Zeker is dat Volkswagen - marktleider in dit segment - deze
winnaar nauwlettend in de gaten gaat houden. Je mag de 307 een Franse
Golf noemen, maar het is geen Golf-kloon. Op tal van punten is de 307
typisch Peugeot; hij heeft een eigen karakter en een 'stoer' gezicht.
De 307 is, zoals één van de juryleden het noemde "een lekker ding".
Peugeot noemt de 307 in een folder "een exponent van deze tijd" en ook
daar kan de jury zich wel in vinden. De leasemaatschappijen hebben
veel vertrouwen in een lage afschrijving van de 307 en verwachten
vanaf een jaar of drie afscheid te kunnen nemen van supercourante
auto's, dankzij een hoge restwaarde. De jury is onder de indruk van
het brede programma, de mooie techniek en de degelijke uitstraling,
waarmee de 307 - die meer is dan een opvolger van de 306 - als
smaakmaker van het Peugeot-concern dienst doet.
Utrecht, 22 juni 2001
Peugeot Boxer af fabriek op aardgas
Peugeot introduceert de Boxer CNG, de eerste bestelauto die af fabriek
is voorzien van een aardgasinstallatie. Het Franse merk bevestigt
hiermee haar pioniersrol in aardgasautos, want al in de jaren tachtig
was het mogelijk om de Peugeot J5 van een aardgasinstallatie te
voorzien.
De Peugeot Boxer CNG rijdt zowel op benzine als op aardgas. De basis
voor de Boxer CNG is de tweeliter benzine-uitvoering. Op het dashboard
zit een groene schakelaar voor het rijden op aardgas of benzine en een
drukmeter die de gasvoorraad aangeeft. De tank bevindt zich in een
speciale kist achter de metalen scheidingswand. Omdat aardgas bij
normale temperaturen niet vloeibaar kan worden gemaakt, wordt het
onder een druk van 200 bar samengeperst. De tank heeft een inhoud van
155 liter en is toereikend voor een gemiddelde actieradius van 350
kilometer.
Goed voor het milieu
Aardgas is een bijzonder schone brandstof, want de uitlaatgassen van
een aardgasauto bevatten veel minder CO2, koolmonoxide en
stikstofoxiden dan de uitlaatgassen van een benzine- of dieselmotor.
Aardgas wordt als gasvormige brandstof altijd optimaal gemengd met de
inlaatlucht. De verbranding verloopt hierdoor vollediger dan bij
benzine- of dieselmotoren.
Deze schonere verbranding is niet alleen gunstig voor de motor, vooral
het milieu is er bijzonder bij gebaat. Het aandeel onverbrande of
gedeeltelijk verbrande koolwaterstoffen is vrijwel nul. Daarnaast
bevat aardgas relatief minder koolstof waardoor de uitstoot van het
broeikasgas CO2 25 procent lager is dan bij een vergelijkbare auto op
benzine.
Vooral voor bedrijven met meerdere autos is het rijden op aardgas
bijzonder aantrekkelijk. De kosten van een eigen tankinstallatie
kunnen dan gemakkelijk worden terugverdiend door de lagere
brandstofkosten. De prijs van aardgas bedraagt minder dan een vijfde
van de prijs van een liter benzine. De interesse in aardgas als
brandstof is voor bepaalde bedrijven dan ook mede door de sterk
gestegen prijzen voor benzine en diesel gegroeid.
De Expert en Partner zijn vooralsnog uitsluitend met achteraf
ingebouwde aardgasinstallatie leverbaar. De verwachting is echter dat
ook de Partner binnen afzienbare tijd af fabriek met een
aardgasinstallatie aangeschaft kan worden. De garantievoorwaarden
blijven bij een auto met een af fabriek of achteraf ingebouwde
installatie ongewijzigd.
De Boxer 320 LH CNG is er vanaf NLG 48.700/EUR 22.099,10 (excl. BTW)
Zijn grotere broer, de 350 LH kost NLG 1.500 / EUR 680,67 (excl. BTW)
meer.
Utrecht, 21 juni 2001
Nieuwe Peugeot Partners
In de eerste maanden van 2001 is de reeks modellen van de Peugeot
Partner aanzienlijk uitgebreid. Zo wordt de Peugeot Partner nu ook met
de 2.0 HDi motor geleverd en is er een uiterst sportieve VTC-versie
van deze Peugeot op de markt gekomen. Bovendien is de bestaande
Partner Combispace vanaf heden leverbaar met een uiterst fraai en
multifunctioneel dak.
De Peugeot Partner 2.0 HDi is een welkome toevoeging aan het
bestelwagengamma. De 90pk viercilinder HDi-motor maakt van de
efficiënte Peugeot bedrijfswagen een uiterst soepele en zuinige auto.
De motor heeft een inhoud van 1997 cc en is reeds bekend uit diverse
andere Peugeots. Het vermogen van de motor bedraagt 90pk bij 4000 tpm
en het koppel van bedraagt 205 Nm bij 1900 tpm. De Partner 2.0 HDi
wordt leverbaar als gesloten bestelwagen en als Plancher. De prijzen
van de Partner 2.0 HDi beginnen bij NLG 22.580,-/ EUR 10.246,36
exclusief 19% BTW.
De Peugeot Partner VTC is een uiterst sportieve vrijetijdsauto en kan
worden uitgerust met een 110 pk 1.6 16V benzinemotor en eveneens met
de 2.0 HDi motor. De Véhicule Tous Chemins uit het Partner-gamma is
uitgerust met een versterkte wielophanging en een verhoogde
bodemvrijheid. Samen met de 15 inch wielen zorgt dit ervoor dat de
Peugeot Partner VTC zich op elk terrein thuis voelt. Tevens is deze
Partner VTC uitgerust met extra beschermingsplaten onder de technische
componenten en met koplamproosters.
Samen met zn stoere uiterlijk en de verhoogde zitpositie draagt het
grote comfort bij aan de meervoudige gebruiksmogelijkheden van de
auto. Standaard heeft de VTC onder andere stuurbekrachtiging,
verwarmbare buitenspiegels, centrale vergrendeling met
afstandbediening, twee schuifdeuren en een bergvak in het cabinedak.
Als optie zijn onder andere leverbaar: lichtmetalen velgen, airbags
voor de bestuurder en voor de passagier, airconditioning en een
radio/cd-speler. De Partner VTC is leverbaar vanaf NLG 35.250,-/ EUR
15.995,75
De Partner Combispace is vanaf heden uit te rusten met een zeer
aantrekkelijke optie: het multifunctionele dak. Het dak bestaat uit
een aantal vensters die extra licht in het interieur brengen.
Daartussen is aan de binnenzijde plaats gemaakt voor handige
opbergvakken en diverse 12V-aansluitingen. Ook zijn er leeslampjes en
extra ventilatiemogelijkheden aangebracht aan de binnenkant van dit
revolutionaire dak. Tenslotte zijn de dakrails van een Peugeot Partner
met multifunctioneel dak eenvoudig te transformeren tot dwarsdragers.
Het multifunctionele dak is - in combinatie de optie van een extra
schuifdeur links - leverbaar voor NLG 2.878,-/EUR 1.305,98.
Utrecht, maart 2001
Peugeot 406 Coupé HDi
De Peugeot 406 Coupé kreeg al eerder de titel mooiste auto van het
jaar toegekend vanwege zijn unieke en tijdloze design. Nu verrast
Peugeot opnieuw door dit model ook te leveren met een HDi common rail
turbodiesel met een roetfilter.
Het zuivere ontwerp van de 406 Coupé van de hand van Pininfarina, in
combinatie met geavanceerde technologie in de vorm van directe
brandstofinspuiting (HDi) sluit perfect aan op twee belangrijke wensen
van liefhebbers van coupés in het algemeen, te weten:
· een bijzondere auto met een opvallend fraai design
· het plezier om met zon auto lange afstanden te kunnen afleggen, in
alle veiligheid en dankzij een krachtige motor.
De Peugeot 406 Coupé werd in 1997 in Europa geïntroduceerd en uit een
onderzoek onder 70.000 bezitters van een 406 Coupé kwam naar voren dat
een belangrijk deel van deze groep tot soms wel 35.000 km per jaar
reed.
Speciaal voor lange afstandsrijders die houden van elegantie en
geavanceerde technologie, biedt Peugeot vanaf nu ook de mogelijkheid
te kiezen voor de 2.2 liter HDi-turbodieselmotor met roetfilter, naast
de beide bestaande benzinemotoren, de 2.0 16V van 100 kW (138 pk) en
de 3.0 V6 met 24 kleppen die 152 kW (210 pk) levert.
Vanwege de belangrijke vooruitgang die ten aanzien van het rijgedrag en het brandstofverbruik van dieselmotoren is geboekt, heeft nu 42% van de Europese klanten belangstelling voor deze motoren voor autos in het topsegment (H) en de hogere middenklasse (M2-segment).
Met zijn economische en milieuvriendelijke karakter vormt de HDi- common rail-technologie (inspuiting onder hoge druk: 1.350 bar) een belangrijke bijdrage aan deze verandering van de markt. Bovendien draagt deze motor bij aan het rijplezier door zijn stille werking en zijn grote souplesse, vooral bij lage toerentallen.
De geperfectioneerde HDi-motor is uitermate geschikt voor de 406 Coupé
De motor heeft een cilinderinhoud van 2.179 cm3 en is voorzien van een
aluminium cilinderkop met 16 kleppen, een turbocompressor met
variabele geometrie en een variabele luchtinlaat (variabele Swirl) met
een spiraalvormige en een tangentiële luchtinlaatbuis per cilinder. De
motor levert een maximum vermogen van 98 kW (136 pk) bij 4.000 omw/min
en een maximum koppel van 314 Nm bij 2000 omw/min. Het ontbreekt de
Peugeot 406 Coupé HDi dus niet aan dynamiek en de auto maakt de
prestaties die zijn design doen vermoeden volledig waar, getuige de
volgende cijfers:
Maximumsnelheid 208 km/h
0 100 km/h 10,9 sec.
1000 m vanuit stilstand 32,3 sec.
Behalve deze uitstekende prestaties biedt de directe inspuiting en
common rail-techniek ook de mogelijkheid om een vóórinspuiting te
doen, waardoor het specifieke verbrandingsgeluid van de diesel sterk
vermindert. Deze 2.2 liter motor met 16 kleppen is bovendien voorzien
van twee balansassen voor een trillingsvrije loop.
Sterk, soepel en stil. De Peugeot 406 Coupé HDi toont
karaktereigenschappen die in de buurt komen van de versies met een
6-cilinder. Onderstaande cijfers tonen aan dat een dergelijke
uitspraak beslist niet overdreven is:
Coupé HDi
60-90 km/h in 4e 5,8 sec.
80-120 km/h in 5e 11,0 sec.
Coupé V6
60-90 km/h in 4e 5,9 sec.
80-120 km/h in 5e 10,6 sec.
De 406 Coupé HDi beschikt over variabele, toerentalafhankelijke
stuurbekrachtiging. Verder kreeg de auto hetzelfde verfijnde onderstel
als alle andere 406 Coupés, met onafhankelijke voorwielophanging van
het type McPherson met triangels en multilink achterwielophanging. Het
remsysteem is voorzien van ABS, elektronische remkrachtverdeling en
een noodremassistent. De parallel met de V6 gaat verder door de keuze
voor bepaalde oplossingen vanwege de toepassing van een dieselmotor.
Dat geldt met name voor onderdelen van de vering en de wielophanging
van de 3.0 V6 die ook voor de HDi worden gebruikt - het betreft dan de
stabilisatorstangen, de 7J16 lichtmetalen velgen, de montage van
215/55R16W banden, de geventileerde voorremschijven met een diameter
van 305 mm en een dikte van 28 mm alsmede de Brembo-remklauwen met
dubbele remzuigers.
De ML5T versnellingsbak kreeg aangepaste overbrengingsverhoudingen
vanwege het imposante koppel van 314 Nm, waardoor een snelheid van
49,08 km/h mogelijk is bij 1000 omw/min.
Een ander sterk punt van de 406 Coupé zijn de aantrekkelijke
exploitatiekosten, vooral ook door zijn lage brandstofverbruik:
(1/100 km)
Coupé HDi
Binnen bebouwde kom 8,8
Buiten bebouwde kom 4,9
Gecombineerd verbruik 6,4
Coupé V6
Binnen bebouwde kom 14,4
Buiten bebouwde kom 7,4
Gecombineerd verbruik 10,0
Met een tankinhoud van 70 liter zorgt dit voor een ruime actieradius.
Mede door dit gunstige verbruik is de motor ook minder belastend voor
het milieu; de uitstoot van CO2 (veroorzaker van het broeikaseffect)
bedraagt slechts 168 g/km en worden er vrijwel geen roetdeeltjes meer
uitgestoten dankzij de toepassing van het roetfilter.
Net als bij de benzineversies beschikt de 406 Coupé HDi in de
basisversie al over een zeer uitgebreide uitrusting (automatische
airconditioning, elektrisch bediende ruiten en buitenspiegels,
supervergrendeling, automatische ruitenwissers, met leer bekleed
sportstuur, boordcomputer, 4 airbags enz.).
Daarnaast is er nog de 406 Coupé in Pack-uitvoering die over nog meer
luxe beschikt (koplampsproeiers, elektrisch bediende voorstoelen met
geheugen, leren bekleding, JBL Hifi-systeem met CD-wisselaar en aparte
versterker, automatisch dimmende binnenspiegel, automatisch inklapbare
buitenspiegels, verlichte make-upspiegels, vloermatten enz.).
Tenslotte is elke 406 Coupé met HDi-motor voorzien van cruise control,
een voorziening die vooral door lange afstandsrijders erg gewaardeerd
wordt.
Met negen carrosseriekleuren en keuze uit twee bekledingssoorten voor
het interieur (Chaîne-stof in zwart of grijs of soepel leer in zwart,
beige of rood) weet de Peugeot 406 Coupé een bijzondere elegantie te
combineren met topprestaties, niet alleen voor liefhebbers van
benzinemotoren maar nu ook voor diegenen die zweren bij een diesel.
De 406 Coupé HDi wordt in de fabrieken van Pininfarina gebouwd en is de eerste Coupé in het M2/H-segment met een Turbodieselmotor. Beide punten zijn kenmerkend geweest in de rijke historie van het merk. Met de introductie van de 406 Coupé HDi schrijft Peugeot voor haar 406 Coupé de eerste nieuwe bladzijde in de 21e eeuw. De Peugeot 406 Coupé HDi is verkrijgbaar vanaf NLG 83.300,-/EUR 37.799,89
Utrecht, maart 2001
Peugeot 307, een evolutionaire gezinsauto
Bij het ontwerpen van de 307 was het doel van Peugeot niet alleen om
een opvolger van de 306 te creëren, maar ook om een nieuwe invulling
te geven aan de definitie van de middenklasser. Hierbij is rekening
gehouden met de verwachtingen van de consument met betrekking tot
ruimte, glasoppervlak, dynamiek en functionaliteit in de 21e eeuw.
Kortom, in deze Peugeot moest de consument zich nog lekkerder voelen.
Met een uiterlijk dat doet denken aan een Monospace, heeft de Peugeot
307 (lengte 4,20 m en breedte
1,73 m) een sterke eigen persoonlijkheid. Het ontwerp is een nieuwe
mijlpaal in de evolutie van het Peugeot-gamma die al eerder werd
benadrukt door de verschijning van geslaagde modellen als de 406
Coupé, de 206, de 607 en sinds kort ook de 206 CC.
Het gekozen ontwerp geeft de auto een dynamisch uiterlijk en een
rustgevend en licht interieur. Peugeot heeft de 307 van een uitrusting
voorzien, die tot op heden vaak alleen aan topklassers was
voorbehouden. Dit geeft de 307 nu al een technologische voorsprong in
zijn klasse.
Zo biedt Peugeot voor de 307, afhankelijk van de gekozen uitvoering,
een veiligheidsuitrusting die nog niet eerder is vertoond in dit
segment: ABS met elektronische remkrachtverdeling, noodremassistentie,
ESP en ASR (Anti Spin Regeling), airbags vóór, zij-airbags en
window-airbags, automatisch noodsignaal op het moment dat de airbags
geactiveerd worden , een actieve rugleuning van de voorstoelen met een
vergrendelsysteem voor de hoofdsteunen, een inklapbare stuurkolom,
pyrotechnische gordelspanners en actieve voetsteun.
Geheel in de lijn van deze tijd kan de 307 worden uitgerust met de
nieuwste communicatieapparatuur. In de loop van het jaar wordt een
telematicaprogramma voor de 307 aangeboden dat is opgebouwd uit drie
niveaus, een radio/CD-speler met ingebouwd GPS-systeem en een GSM met
WAP applicatie, stemherkenning en spraaksynthese omvat. Een
navigatiesysteem (met CD ROM) is leverbaar. De mogelijkheden die het
telematicaprogramma (automatisch noodsignaal, directe verbinding met
de afdeling klantenservice, reis- en verkeersinformatie, toeristische
informatie) zijn bedoeld om de veiligheid, de mobiliteit en het
comfort van onze klanten te verhogen.
Tenslotte maakt de bescherming van het milieu een belangrijk deel uit
van de strategie van het merk Peugeot. De 307 profiteert vanaf het
begin van de modernste benzine- en dieselmotoren (1.6 16V, 2.0 16V en
2.0 l HDi 90 pk) en wordt op korte termijn voorzien van een roetfilter
bij de HDi 2 .0l 110 pk.
Met deze motoren is de 307 drie-/vijfdeurs een wereldprimeur op de
afgelopen Salon van Genève. Tevens is de 307 3/5-deurs het eerste
model van het T5-project. Hiermee is een investering van 7,2 miljard
Franse frank gemoeid. De 307 zal op alle markten worden aangeboden
waar Peugeot thans vertegenwoordigd is en richt zich op het
belangrijkste marktsegment in Europa (33%). De verkoop begint in het
tweede kwartaal in Frankrijk en vervolgens voor het eind van dit jaar
in de rest van Europa. In Nederland zal de Peugeot 307 eind mei bij
het publiek worden geïntroduceerd.Prijzen worden binnenkort
bekendgemaakt.
De 307, die in ongeveer 2000 eenheden per dag geproduceerd wordt in de
fabrieken van Sochaux en Mulhouse, maakt voor het eerst gebruik van de
nieuwe bodemgroep van de PSA-groep.
Utrecht, maart 2001
Designcompetitie succesvol verlopen
Maar liefst tweeduizend inzendingen uit tachtig landen hebben
meegedongen in de competitie om de Peugeot van het jaar 2020 te
ontwerpen. De winnaar is de Moonster, een ontwerp van Marko Lukovic,
een student aan de Universiteit voor toegepaste kunst in Belgrado.
Deze jonge Joegoslaaf heeft een zeer vooruitstrevend, tweepersoons
maanvoertuig ontworpen, waarvan waarschijnlijk niemand denkt dat het
ooit werkelijkheid zal worden. De auto valt op door zijn originele
architectuur, geïnspireerd door UFO-ideeën, waarbij het
passagiersgedeelte zich centraal tussen de vier op de hoeken
geplaatste wielen bevindt.
De Peugeot designcompetitie werd vorig jaar september tijdens de
autosalon in Parijs geïntroduceerd rond het City-Toyz concept, de vier
futuristische stadsautootjes die ook op de AutoRAI zijn
tentoongesteld. De wedstrijd stond uitsluitend via Internet open voor
een breed publiek. Het aantal inzendingen heeft de organisatie zeer
verrast. De jury, onder voorzitterschap van Frédéric Saint-Geours,
managing director van Automobiles Peugeot, heeft de Moonster gekozen
vanwege zijn originaliteit, vorm, verbeeldingskracht en dynamiek.
Opvallend is de spoiler die bijzonder dynamische prestaties
suggereert.
De Moonster wordt nu uitgewerkt tot een model op schaal 1:1 en zal op
de IAA in Frankfurt in september gepresenteerd worden.
Utrecht, maart 2001
Boxer met groot HDi-hart
De populaire Boxer heeft onlangs een nieuwe motor gekregen. Peugeot
heeft de huidige 2,5-liter turbodiesel vervangen door een volledig
nieuwe, zeer moderne 2,8-liter HDi-motor. Deze SOFIM-krachtbron telt
vier cilinders en is uitgerust met common rail-brandstofinjectie.
Sinds de lancering in maart 1994 heeft Automobiles Peugeot 262.000
Boxers geproduceerd. In Frankrijk heeft de personenwagen-uitvoering
van de Boxer in de eerste
9 maanden van dit jaar een verkoopstijging van 94,4 procent
gerealiseerd. Van de bestelwagen-versie werd er 27,3 procent meer
verkocht.
In ons land verkochten de Peugeot-dealers tot en met september dit
jaar 1.014 Boxers op grijs kenteken: een stijging van 11 procent ten
opzichte van dezelfde periode in 1999.
300 Nm koppel
Meteen al voldoet de nieuwe HDi SOFIM-motor aan de emissie-eisen zoals
die zijn bepaald onder de Euro III-norm. Mede door de toepassing van
directe common rail-brandstofinjectie levert de viercilinder een
maximaal vermogen van 93,5 kW (127 pk) bij 3600 t/min. Dankzij de
Bosch KKK K03-turbocompressor bedraagt het hoogste koppel
300 Nm bij 1.800 t/min. Bij 1.200 t/min levert de SOFIM-motor echter
al 250 Nm trekkracht.
Dankzij de nieuwe motor is de Boxer zuiniger, minder belastend voor
het milieu en levert deze nog betere prestaties. Van alle verkochte
Boxers heeft 96 procent een dieselmotor in het vooronder. Peugeot
verwacht dat de meeste nieuwe kopers van een Boxer zullen kiezen voor
de moderne HDi-motor. Peugeot levert de Boxer 2.8 HDi vanaf NLG
33.790,-- (excl. BTW).
Belangrijkste eigenschappen
· Al bij lage toerentallen een indrukwekkend hoog koppel en een
toename van het piekvermogen met 18 % tot 93,5 kW (127 pk). Zijn
voorganger, de Boxer 2.5TD, moest genoegen nemen met 79 kW (110 pk).
· Minder belastend voor het milieu door 3 procent minder CO2-uitstoot
(253 gr/km in plaats van 263 gr/km).
· Ten opzichte van de DJ5TED-motor die hij vervangt, verbruikt de
2.8-HDi-krachtbron 4 % minder brandstof
· Dankzij de HDi-motor heeft de Boxer een nog prettiger karakter
gekregen. De viercilinder is opvallend soepel en, mede dankzij de
turbo, buitengewoon krachtig in elk toerengebied. Dit zorgt er tevens
voor dat inhalen en invoegen vlot en veilig kan gebeuren.
Transmissie
De vijfversnellingsbak (MG5 TU) is aangepast aan de nieuwe krachtbron.
De maximumsnelheid bij 1.000/min bedraagt in km/h:
Boxer 270, 310, 320
Overbrenging 15/74
1-ste 6,6
2-de 12,7
3-de 19,3
4-de 28,5
5-de 42,6
Boxer 350
Overbrenging 13/68
1-ste 6,8
2-de 13
3-de 19,7
4-de 29,1
5-de 43,5
Banden
Om de Boxer ten volle van de eigenschappen van de nieuwe 2.8 HDi-motor
te laten profiteren, monteert Peugeot op enkele uitvoeringen andere
banden.
· Op de Boxer 310 en 320 zijn de banden in de maat 195/70 R15
vervangen door exemplaren met de maat 205/70 R15
· De Boxer 350 HDi heeft voortaan schoenmaat 215/75 R16 in plaats van
205/75 R16.
Topsnelheden
De vermogenstoename komt ook tot uiting in een beduidend hogere
topsnelheid voor de Peugeot Boxer. Gemiddeld is deze waarde met 10
km/uur toegenomen. Voor de Boxer met 2.8-liter HDi-motor gelden de
volgende maxima:
Model
270 C, 31O C, 320 M 2.8 HDi: 152 km/h
270 CS, 310 CS, 320 MH, 320 CH, 350 C 2.8 HDi: 150 km/h
350 CS, 350 MH, 350 MHS, 350 LH, 350 LHS 2.8 HDi:148 km/h
Utrecht, december 2000