Informatie: VOOR DE PERS
CNV Burgerluchtvaart is een vakgroep van de CNV BedrijvenBond
08-10-2001
CNV BedrijvenBond wijst privatisering Schiphol af
Niet privatisering, maar een aansturingsmodel waarbij de klant het uitgangspunt vormt, moet voor Schiphol de stimulans zijn om zo efficiënt mogelijk te werken. Zo reageert de CNV BedrijvenBond op de concept-Luchtvaartwet die eerdaags in de Tweede Kamer wordt behandeld. De bond wijst daarmee de voorgestelde privatisering van de nationale luchthaven ondubbelzinnig van de hand. Een beursgang van Schiphol acht de bond "een maatje te groot" en daarbij afwijkend van het primaire belang van een (nationale) luchthaven: main- en brainport.
Volgens de bond biedt privatisering van de luchthaven geenszins de
economische prikkel die het bedrijf nodig heeft. Een beursgang
verandert Schiphol slechts van een staatsmonopolie in een
monopolistische marktpartij.
Bij een geprivatiseerde luchthaven zou het aspect van veiligheid en
milieu wel eens ondergeschikt kunnen worden aan economische
overwegingen. Controle daarop van een op afstand gezette overheid is
lastig en zeker niet onfeilbaar, zie het falende veiligheidskader in
Enschede.
Het functionele belang van Schiphol gaat verder dan louter het zijn
van een luchthaven, zo meent de CNV BedrijvenBond verder. Schiphol
vormt een onwrikbare schakel in de keten water, lucht, rail en weg.
Het gaat om het realiseren van zoveel mogelijk toegevoegde waarde
voordat de reiziger of het product ons grondgebied verlaat.
Investeringen en strategische besluiten van de luchthaven dienen die
doelstelling te ondersteunen. Schiphol speelt een cruciale rol in het
brede concept van de totale Nederlandse economie.
Privatisering van Schiphol geeft ook ongewenste ruimte in het gevoerde
prijsbeleid van de luchthaven. Ondanks controle door NMA is het
denkbaar dat een geprivatiseerd Schiphol, voor de meest gezonde
boekhouding de grootste reikwijdte van het prijsniveau zal opzoeken.
Hierbij is niet ondenkbeeldig dat aan Schiphol vastgebakken
ondernemingen, zoals vooral KLM, daardoor worden gedupeerd.
Luchtvaartmaatschappijen en werknemers bij deze bedrijven,
(lucht)reizigers en gewone burgers moeten hun invloed kunnen houden op
de luchthaven. Als stem des volks moeten de ministeries van
respectievelijk Verkeer en Waterstaat en Economische Zaken scherp
blijven op het hanteren van de veiligheids- milieu en
tariefbepalingen.
Houten, oktober 2001
Nadere inlichtingen:
Jaap Jongejan (bondsbestuurder/cao-coördinator):
030 - 6 348 210
Albert Daverschot (vakgroepcoördinator):
030 - 6 348 208