13 september 2001
PERSBERICHT GRONINGER MUSEUM
Stroomversnelling
6 oktober t/m 2 december 2001
Het Groninger Museum presenteert Stroomversnelling, een tentoonstelling met nieuw en recent werk van een jonge Nederlandse kunstenaars.
Op verschillende manieren hebben deze kunstenaars de grenzen binnen hun kunst en hun kunstenaarschap onderzocht en verlegd. Overtuiging, durf en humor spreken uit het repertoire dat zij de afgelopen jaren opbouwden.
De titel Stroomversnelling verwijst naar een fase in het kunstenaarschap waarin de eerste richting bepaald is, en tegelijkertijd nieuwe keuzes gemaakt worden. Het Groninger Museum heeft een tiental bewezen talenten uitgenodigd om te laten zien waar zij op dit moment voor staan.
De kunstenaars:
Anuschka Blommers / Niels Schumm (1969) veroverden met hun onconventionele
modefotografie een plek binnen de internationale modewereld. Blommers &
Schumm weten hun modefoto's te verheffen tot portretkunst. Het Groninger
Museum toont The Influence, 2000, een serie portretten van jonge groten uit
de wereld van de mode.
Eelco Brand (1969) maakt schilderijen en 3D-computeranimaties. Deze
animaties, zonder begin en eind, kunnen gezien worden als bewegende
schilderijen.
Twan Janssen (1968) ontwikkelde zijn opmerkelijke strikjes- en cadeaukunst
uit acrylverf. Janssen is niet alleen geïnteresseerd in het maken van
tastbare werken, maar heeft ook de kunstwereld tot onderwerp van zijn kunst
gemaakt. In het museum laat Janssen een installatie zien met een nieuw
Regenboog schilderij.
Folkert de Jong (1972) maakte indruk met z'n installatie the Iceman Cometh,
een afschrikwekkende sculpturengroep van styrofoam (kunstschuim). De
kunstenaar creëert met zijn beelden verhalen over een wereld vol onheil,
verwarring en dualisme. Voor Stroomversnelling maakt De Jong een nieuwe
versie van de Iceman Cometh, aangepast aan een nieuwe context.
Erik van Lieshout (1968) maakt tekeningen, schilderijen en korte films. Ook
bouwt Van Lieshout zijn kenmerkende installaties van lowbudget materialen.
Het Groninger Museum toont een installatie.
Bas Meerman (1970) is de enige traditionele schilder in het gezelschap. Voor
hem is schilderen een poging om aan de fundamentele eenzaamheid van het
leven te ontsnappen. Zijn schilderijen hebben in de eerste plaats de
zinnelijke liefde tot onderwerp.
Monkey Boys: Bertjan Pot & Daniel White (beiden 1975) is een ontwerpbureau.
De Monkey Boys proberen de schoonheid van massaproductie met die van
huisvlijt te combineren. Bijvoorbeeld door high-tech materialen in low-tech
fabricagetechnieken toe te passen (en omgekeerd). Het Groninger Museum toont
een verzameling van sculpturale lampen volgens een eigenzinnig procédé.
JOB (1969) heeft met zijn onconventionele ontwerpen de laatste jaren voor
oproering gezorgd in de internationale vormgeverwereld. In zijn karikaturale
werk ontkent hij stellig alle gangbare theorieën over vormgeving. Het
Groninger Museum toont de bronzen serie Craft, 2001 en zijn nieuwste
'Excavator'.
De tentoonstelling is te bezichtigen in het Mendini-paviljoen.
Samenstelling tentoonstelling: Sue-an van der Zijpp
Inrichting tentoonstelling: Mark Wilson
Publiciteit: Josee Selbach (e-mail: jselbach@groninger-museum.nl)
Groninger Museum
Museumeiland 1 / Postbus 90
9700 ME Groningen
Tel.: 050-3666555
Fax: 050-3120815
www.groninger-museum.nl
info@groninger-museum.nl