Woonbond


Huurders regelmatig geïntimideerd

Het Algemeen Dagblad van 27 september beschrijft in 'Uw goed recht' de situatie van Tineke. Haar naam is gefingeerd, maar haar haar situatie is herkenbaar voor veel huurders in de particuliere huursector. Zij wordt gepest door haar verhuurder. Volgens schatting heeft tien procent van de particuliere huurders daar last van, met de kanttekening dat niet alle verhuurders het even bont maken. In het geval van Tineke is er sprake van lijm in het deurslot, stinkend afvalwater op de deurmat, levende muizen door de brievenbus en bedreigingen. Haar plaaggeest denkt dat hij meer kan verdienen als hij de woning aan iemand anders verhuurt. Dus wil hij van haar af.

Tineke is inmiddels bij een keur aan instanties geweest, maar niemand kan haar helpen. De gemeente Rotterdam waar ze woont, zegt alleen iets te kunnen doen als een woning 'ernstige tekortkomingen' vertoont, zoals lekkages. Bij de huurcommissie en het Huurteam Rotterdam zei men niets voor haar te kunnen betekenen, dus klopte Tineke ten einde raad aan bij de politie. De politie kan echter alleen optreden tegen strafbare en vooral bewijsbare feiten, zoals bij mishandeling. Pesterijen zijn vaak moeilijk te bewijzen en niet allemaal strafbaar. Tineke kreeg van de politie het advies altijd een mobiele telefoon bij zich te dragen. Daarmee kan ze in noodsituaties snel het alarmnummer bellen.

In Amsterdam bestaat sinds juni het Meldpunt Ongewenst Verhuurgedrag. Het meldpunt ondersteunt en informeert huurders en spreekt verhuurders aan als dat nodig is. Zijlstra van het Meldpunt: "Maar nog belangrijker is dat we acties door andere organisaties, zoals de gemeente, coördineren. Bovendien beschikken we over het Emil Blaauw Proceskostenfonds. Met dat geld kunnen we advocaten betalen als we die nodig hebben. Zo voorkomen we dat huurders halverwege afhaken." Toch waarschuwt Zijlstra voor te veel optimisme. "De echte waarde van het meldpunt moet nog blijken. Sommige zaken kunnen jaren duren en we zijn nog maar kort bezig. En we hebben niet voor alle gevallen een oplossing. Bijvoorbeeld als het gaat om een overtreding van fatsoensnormen. Gedrag waar de één zijn schouders voor ophaalt, is voor de ander een grove belediging.''

Het meldpunt is er alleen voor Amsterdammers. Particuliere huurders in de rest van het land kunnen daar niet terecht. De Nederlandse Woonbond, de landelijke verenigingvoor huurders, wil dat er daarom ook in andere steden dergelijke meldpunten komen. Hans Roseboom van de bond: "Huurders hebben op grond van het Burgerlijk Wetboek recht op 'rustig woongenot'. Als een huisbaas zich niet aan die regel houdt, is het goed dat slachtoffers ergens terechtkunnen met klachten. Bovendien kan een meldpunt helpen bij het verzamelen van bewijzen voor een eventuele rechtszaak." Roseboom ziet geen heil in een landelijk meldpunt voor ongewenst verhuurgedrag. "Instanties op regionaal niveau, zoals de gemeente en de politie, moeten deze problemen aanpakken. Daarom kunnen stedelijke of regionale meldpunten meer voor huurders betekenen."

Wat kunt u doen als een verhuurder zich onbehoorlijk gedraagt?
* Verzamel zoveel mogelijk schriftelijke bewijzen. Leg ook mondelinge afspraken vast, bijvoorbeeld door deze in een brief aan de verhuurder te bevestigen

* Een huurovereenkomst is een formele afspraak waarover in de Huurprijzenwet duidelijke regels staan. Laat u dus niet wijsmaken dat uw verhuurder u een 'gunst' verleent door een woning voor een veel te hoge prijs aan u te verhuren.

* Zorg ervoor dat u weet wat uw rechten als huurder zijn.
* Als een verhuurder u intimideert, laat dan duidelijk merken dat u daar niet gevoelig voor bent en dat u weet wat uw rechten zijn. De meeste verhuurders druipen dan af.

* Als een verhuurder u blijft intimideren, neem dan contact op met de politie. Die is op grond van artikel 163 van het Wetboek voor Strafvordering verplicht een aangifte op te nemen, tenzij al op voorhand duidelijk is dat er geen sprake is van een strafbaar feit.

* U kunt ook naar de rechter stappen. Die kan de verhuurder een straatverbod of een dwangsom opleggen. De Woonbond heeft adressen van deskundige advocaten.
Wie in Amsterdam woont, kan contact opnemen met het Meldpunt Ongewenst Verhuurgedrag
Nieuwezijds Voorburgwal 32, 1012 RZ Amsterdam, tel. 020-523.01.99 e-mail: meldpunt@huurteams.nl.