Huurders regelmatig geïntimideerd
Het Algemeen Dagblad van 27 september beschrijft in 'Uw goed recht' de situatie van Tineke. Haar naam is gefingeerd, maar haar haar situatie is herkenbaar voor veel huurders in de particuliere huursector. Zij wordt gepest door haar verhuurder. Volgens schatting heeft tien procent van de particuliere huurders daar last van, met de kanttekening dat niet alle verhuurders het even bont maken. In het geval van Tineke is er sprake van lijm in het deurslot, stinkend afvalwater op de deurmat, levende muizen door de brievenbus en bedreigingen. Haar plaaggeest denkt dat hij meer kan verdienen als hij de woning aan iemand anders verhuurt. Dus wil hij van haar af.
Tineke is inmiddels bij een keur aan instanties geweest, maar niemand
kan haar helpen. De gemeente Rotterdam waar ze woont, zegt alleen iets
te kunnen doen als een woning 'ernstige tekortkomingen' vertoont,
zoals lekkages. Bij de huurcommissie en het Huurteam Rotterdam zei men
niets voor haar te kunnen betekenen, dus klopte Tineke ten einde raad
aan bij de politie. De politie kan echter alleen optreden tegen
strafbare en vooral bewijsbare feiten, zoals bij mishandeling.
Pesterijen zijn vaak moeilijk te bewijzen en niet allemaal strafbaar.
Tineke kreeg van de politie het advies altijd een mobiele telefoon bij
zich te dragen. Daarmee kan ze in noodsituaties snel het alarmnummer
bellen.
In Amsterdam bestaat sinds juni het Meldpunt Ongewenst Verhuurgedrag.
Het meldpunt ondersteunt en informeert huurders en spreekt verhuurders
aan als dat nodig is. Zijlstra van het Meldpunt: "Maar nog
belangrijker is dat we acties door andere organisaties, zoals de
gemeente, coördineren. Bovendien beschikken we over het Emil Blaauw
Proceskostenfonds. Met dat geld kunnen we advocaten betalen als we die
nodig hebben. Zo voorkomen we dat huurders halverwege afhaken." Toch
waarschuwt Zijlstra voor te veel optimisme. "De echte waarde van het
meldpunt moet nog blijken. Sommige zaken kunnen jaren duren en we zijn
nog maar kort bezig. En we hebben niet voor alle gevallen een
oplossing. Bijvoorbeeld als het gaat om een overtreding van
fatsoensnormen. Gedrag waar de één zijn schouders voor ophaalt, is
voor de ander een grove belediging.''
Het meldpunt is er alleen voor Amsterdammers. Particuliere huurders in
de rest van het land kunnen daar niet terecht. De Nederlandse
Woonbond, de landelijke verenigingvoor huurders, wil dat er daarom ook
in andere steden dergelijke meldpunten komen. Hans Roseboom van de
bond: "Huurders hebben op grond van het Burgerlijk Wetboek recht op
'rustig woongenot'. Als een huisbaas zich niet aan die regel houdt, is
het goed dat slachtoffers ergens terechtkunnen met klachten. Bovendien
kan een meldpunt helpen bij het verzamelen van bewijzen voor een
eventuele rechtszaak." Roseboom ziet geen heil in een landelijk
meldpunt voor ongewenst verhuurgedrag. "Instanties op regionaal
niveau, zoals de gemeente en de politie, moeten deze problemen
aanpakken. Daarom kunnen stedelijke of regionale meldpunten meer voor
huurders betekenen."
Wat kunt u doen als een verhuurder zich onbehoorlijk gedraagt?
* Verzamel zoveel mogelijk schriftelijke bewijzen. Leg ook
mondelinge afspraken vast, bijvoorbeeld door deze in een brief aan
de verhuurder te bevestigen
* Een huurovereenkomst is een formele afspraak waarover in de
Huurprijzenwet duidelijke regels staan. Laat u dus niet wijsmaken
dat uw verhuurder u een 'gunst' verleent door een woning voor een
veel te hoge prijs aan u te verhuren.
* Zorg ervoor dat u weet wat uw rechten als huurder zijn.
* Als een verhuurder u intimideert, laat dan duidelijk merken dat u
daar niet gevoelig voor bent en dat u weet wat uw rechten zijn. De
meeste verhuurders druipen dan af.
* Als een verhuurder u blijft intimideren, neem dan contact op met
de politie. Die is op grond van artikel 163 van het Wetboek voor
Strafvordering verplicht een aangifte op te nemen, tenzij al op
voorhand duidelijk is dat er geen sprake is van een strafbaar
feit.
* U kunt ook naar de rechter stappen. Die kan de verhuurder een
straatverbod of een dwangsom opleggen. De Woonbond heeft adressen
van deskundige advocaten.
Wie in Amsterdam woont, kan contact opnemen met het Meldpunt
Ongewenst Verhuurgedrag
Nieuwezijds Voorburgwal 32, 1012 RZ Amsterdam,
tel. 020-523.01.99 e-mail: meldpunt@huurteams.nl.