ECA/01/27
Luxembourg, 5 oktober 2001
Persbericht van de Europese Rekenkamer over speciaal verslag nr.
12/2001 over bepaalde structuurmaatregelen ten behoeve van de
werkgelegenheid: effect van de EFRO-steun op de werkgelegenheid;
ESF-maatregelen ter bestrijding van de langdurige werkloosheid
(1)
Sinds enkele jaren wordt een communautair werkgelegenheidsbeleid
ontwikkeld op basis van de Europese werkgelegenheidsstrategie. Deze
strategie kan steunen op het economisch en sociaal cohesiebeleid, dat
gestalte krijgt in structuurmaatregelen.
Vastgesteld wordt dat de Europese werkgelegenheidsstrategie in de
eerste plaats is gericht op preventieve maatregelen tegen de
werkloosheid, en niet voldoende rekening houdt met de curatieve
maatregelen die nodig zijn om het probleem van de langdurige en zeer
langdurige werkloosheid het hoofd te bieden. Bovendien worden de door
het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling (EFRO)
medegefinancierde instrumenten in de werkgelegenheidsrichtsnoeren die
de Raad jaarlijks opstelt, niet specifiek genoemd, terwijl dit Fonds
toch een niet te verwaarlozen effect op de werkgelegenheid heeft en
bepaalde doelstellingen van de richtsnoeren er nauw mee samenhangen.
Nu het EFRO buiten beschouwing wordt gelaten, worden bepaalde
mogelijkheden tot synergie niet benut, of dreigen zij niet te worden
benut.
Ten aanzien van het EFRO wordt opgemerkt dat de doelstellingen en
streefcijfers op het gebied van werkgelegenheid voor de diverse
soorten maatregelen in het kader van doelstelling 1 voor de
programmeringsperiode 1994-1999 vaak onduidelijk zijn over de
voorziene effecten, behalve bij de maatregelen ter ondersteuning van
productieve investeringen. Bij de tussentijdse evaluaties stuitte men,
met name bij het ramen van de werkgelegenheidseffecten, op ontbrekende
of onvoldoende betrouwbare gegevens en op moeilijkheden bij het
samenvoegen van de resultaten van evaluaties op regionaal en nationaal
niveau. De herprogrammeringen voor de door het EFRO medegefinancierde
maatregelen zijn slechts bij uitzondering gebaseerd op analyses van de
werkgelegenheidseffecten.
Wat betreft de steunmaatregelen voor productieve investeringen kan,
afgezien van de in voorgaande paragraaf genoemde problemen met de
basisgegevens, het volgende worden opgemerkt:
* het werkgelegenheidsaspect wordt niet noodzakelijkerwijs voldoende
in acht genomen in het besluitvormingsproces rond de
medefinanciering;
* er wordt niet altijd evenveel belang gehecht aan de effecten van
onverwachte voordelen en verplaatsingen, en in de meeste gevallen
wordt geen voorstel gedaan ter vermijding van deze problemen;
* de evaluatie van de werkgelegenheidseffecten van de EFRO-steun
voor deze steunregelingen is ingewikkeld en dreigt zelfs te worden
beïnvloed door het feit dat bij financiering van een nationale
steunregeling de nationale autoriteiten ofwel medefinanciering
voor een subsidiabel project kunnen aanvragen, ofwel dit volledig
uit nationale middelen kunnen financieren. Ook van invloed op deze
evaluatie is de mogelijkheid, medegefinancierde projecten die
problematisch blijken, te vervangen door andere subsidiabele
projecten.
Bij de maatregelen van het Europees Sociaal Fonds (ESF) ter
bestrijding van langdurige werkloosheid is het zo dat, al traden er de
afgelopen jaren verbeteringen op in de algehele werkloosheidssituatie
in de EU, de langdurige werkloosheid die trend niet volgde. De
tenuitvoerlegging in de lidstaten van uit het ESF medegefinancierde
maatregelen ten behoeve van langdurige werklozen kende geen duidelijke
omschrijving van de doelgroepen, en kreeg geen hoge prioriteit bij de
nationale en regionale overheden en in de nationale regelgeving en
bepalingen inzake het beheer, hetgeen leidde tot kosten wegens
effecten van onverwachte voordelen en vertragingen in de
tenuitvoerlegging. Ten aanzien van het EFRO werd bij de
herprogrammeringsmaatregelen niet voldoende rekening gehouden met de
resultaten van de evaluaties.
Informatie over de beheers- en controlesystemen met betrekking tot
geslaagde proef- en demonstratieprojecten (artikel 6 van Verordening
(EEG) nr. 2089/93 van de Raad) werd niet ter beschikking van de
Commissie en de lidstaten gesteld, zodat soortgelijke projecten niet
in de reguliere ESF-acties werden opgenomen.
De Rekenkamer geeft in overweging, rekening te houden met de in
paragraaf 4 genoemde punten, alsmede:
* te zorgen voor een betere samenhang tussen enerzijds de
werkgelegenheidsstrategie en anderzijds het ESF en het EFRO, en
meer te streven naar synergieën tussen de door deze Fondsen
medegefinancierde maatregelen;
* op beleidsniveau, in de programma's en subprogramma's
samenhangende doelstellingen te formuleren;
* de technieken voor het verzamelen van gegevens inzake de
werkgelegenheidseffecten alsook de methoden voor het samenvoegen
te verbeteren en te harmoniseren;
* de vereiste controle te versterken om de duurzaamheid van de
gecreëerde of behouden arbeidsplaatsen te waarborgen.
Tot slot is de Rekenkamer van oordeel dat de nieuwe regelgeving inzake de Structuurfondsen en de tenuitvoerlegging van de programmeringsperiode 2000-2006 de Commissie de mogelijkheid zou moeten bieden, rekening te houden met deze aanbevelingen.
(1)
Dit persbericht wil slechts een samenvatting geven. Het door de
Rekenkamer vastgestelde speciaal verslag is beschikbaar op de
internetsite HYPERLINK http://www.eca.eu.int/NL/RS/2001/rs12_01nl.pdf
http://www.eca.eu.int/NL/RS/2001/rs12_01nl.pdf en zal binnenkort in
het Publicatieblad van de Europese Gemeenschappen, serie C,
verschijnen.Europese Rekenkamer, Dienst Externe betrekkingen12, Rue
Alcide De Gasperi, L-1615 LuxemburgTel.: (352) 4398 45410 - Fax: (352)
4398 46430 - E-mail: HYPERLINK euraud@eca.eu.int euraud@eca.eu.int