Mitsubishi lanceert eerste WRC-auto
Vuurdoop tijdens rally van San Remo
(06 augustus 2001)
Met de eerste Mitsubishi World Rally Car slaat Mitsubishi een nieuw en
opwindend hoofdstuk open in haar autosport historie. De Mitsubishi
Lancer Evolution WRC verschijnt voor het eerst aan de start van het
FIA Wereldkampioenschap tijdens de Rally van San Remo (5-7 oktober).
De overstap van een groep A-auto naar een World Rally Car betekent een
grote verandering in het autosportbeleid van Mitsubishi Motors. Groep
A-auto's mogen beduidend minder afwijken ten aanzien van de standaard
straatversie dan de WRC--auto's. Dat is tevens de reden waarom
Mitsubishi lang in de Groep A heeft meegereden. Het verband tussen de
Mitsubishi's in de showroom en de auto's in het rallykampioenschap was
daarmee optimaal gewaarborgd.
Mitsubishi Ralliart Europe Chief Engineer Bernard Lindauer zegt: "Het
is tijd voor een nieuwe aanpak. We zijn op een punt aanbeland waar het
verschil in regelgeving tussen Groep A- en WRC- auto's, en de daaruit
voortvloeiende prestaties, te groot is om met een standaardauto te
overbruggen. De enige manier waarop wij onze prestaties kunnen
verbeteren en de auto verder kunnen ontwikkelen, is door over te
stappen naar de WRC-regelgeving."
De Mitsubishi Lancer WRC is gebaseerd op de Lancer Cedia sedan zoals
deze in Japan wordt verkocht. De auto profiteert op diverse onderdelen
sterk van de vrijheid die de WRC-regelgeving met zich meebrengt. De
ingenieurs van Mitsubishi Ralliart hebben het onderstel, de
carrosserie en de gewichtsverdeling aangepast. De auto behoudt echter
veel van de huidige Lancer Evo VI waarmee Tommi Makinen het
wereldkampioenschap leidt. De nieuwe auto is hierdoor een opwindende
mix van nieuwe en bewezen techniek.
De Lancer Evolution WRC is op dinsdag 24 juli voor het eerst getest
door de Belgische Marlboro Mitsubishi Ralliart coureur Freddy Loix. De
veelbelovende test werd gehouden op de Millbrook Proving Ground, ten
noorden van Londen (Engeland). Een enthousiaste Freddy Loix vertelt:
"Het is geweldig om betrokken te zijn bij de ontwikkeling van een
WRC-auto en het is nog leuker om er als eerste mee te mogen rijden. De
WRC-regelgeving geeft ons meer flexibiliteit. In combinatie met de
goede elementen van onze huidige rallyauto praten we op papier in
ieder geval over een ijzersterke auto. Tommi heeft in Afrika gewonnen,
de zwaarste rally van het seizoen, dus we weten dat de huidige auto
sterk en betrouwbaar is. Met de nieuwe ingrediënten denk ik dat de
Lancer Evolution WRC fantastisch moet presteren."
"De ingenieurs hebben al een flinke vooruitgang geboekt met
verbeteringen aan de motor, aan de vering van de voorwielen en aan de
gewichtsverdeling. Het voelt anders aan, niet heel anders, maar toch
anders. Het is de bedoeling om in San Remo met de auto aan de start te
verschijnen. Nog voor zijn debuutrally willen we tijdens een
uitgebreid testprogramma zoveel mogelijk over de Lancer Evolution WRC
te weten komen om de auto verder te kunnen verfijnen. Vervolgens
willen we nog meer vooruitgang boeken met de tweede generatie van de
Lancer Evolution WRC."
Ralliart voorziet 3- tot 4 duizend testkilometers te maken. "Nieuw uit
de doos voldoet de auto uitstekend, maar we moeten realistisch blijven
en ons ervan bewust zijn dat we nog een enorme berg werk moeten
verzetten", voegde Lindauer toe na de eerste tests. "Tussen nu en San
Remo hebben we vijf testsessies gepland. We concentreren ons eerst op
asfalt omdat de komende twee rallies daarop worden verreden. Echter,
we krijgen ook nog flink wat gravel te verwerken dus daar zullen we
ons in een later stadium ook op richten."
Na het debuut in San Remo zullen zowel Tommi Makinen als Freddy Loix
de overige drie rallies van het WRC aantreden in de Lancer Evolution
WRC. De Tour de Corse in Frankrijk (19-21 oktober), de Rally van
Australië (2-4 november) en de laatste ronde in Groot Brittanie (23-25
november).