Carros

Mitsubishi lanceert eerste WRC-auto

Vuurdoop tijdens rally van San Remo

(06 augustus 2001)

Met de eerste Mitsubishi World Rally Car slaat Mitsubishi een nieuw en opwindend hoofdstuk open in haar autosport historie. De Mitsubishi Lancer Evolution WRC verschijnt voor het eerst aan de start van het FIA Wereldkampioenschap tijdens de Rally van San Remo (5-7 oktober).

De overstap van een groep A-auto naar een World Rally Car betekent een grote verandering in het autosportbeleid van Mitsubishi Motors. Groep A-auto's mogen beduidend minder afwijken ten aanzien van de standaard straatversie dan de WRC--auto's. Dat is tevens de reden waarom Mitsubishi lang in de Groep A heeft meegereden. Het verband tussen de Mitsubishi's in de showroom en de auto's in het rallykampioenschap was daarmee optimaal gewaarborgd.

Mitsubishi Ralliart Europe Chief Engineer Bernard Lindauer zegt: "Het is tijd voor een nieuwe aanpak. We zijn op een punt aanbeland waar het verschil in regelgeving tussen Groep A- en WRC- auto's, en de daaruit voortvloeiende prestaties, te groot is om met een standaardauto te overbruggen. De enige manier waarop wij onze prestaties kunnen verbeteren en de auto verder kunnen ontwikkelen, is door over te stappen naar de WRC-regelgeving."

De Mitsubishi Lancer WRC is gebaseerd op de Lancer Cedia sedan zoals deze in Japan wordt verkocht. De auto profiteert op diverse onderdelen sterk van de vrijheid die de WRC-regelgeving met zich meebrengt. De ingenieurs van Mitsubishi Ralliart hebben het onderstel, de carrosserie en de gewichtsverdeling aangepast. De auto behoudt echter veel van de huidige Lancer Evo VI waarmee Tommi Makinen het wereldkampioenschap leidt. De nieuwe auto is hierdoor een opwindende mix van nieuwe en bewezen techniek.

De Lancer Evolution WRC is op dinsdag 24 juli voor het eerst getest door de Belgische Marlboro Mitsubishi Ralliart coureur Freddy Loix. De veelbelovende test werd gehouden op de Millbrook Proving Ground, ten noorden van Londen (Engeland). Een enthousiaste Freddy Loix vertelt: "Het is geweldig om betrokken te zijn bij de ontwikkeling van een WRC-auto en het is nog leuker om er als eerste mee te mogen rijden. De WRC-regelgeving geeft ons meer flexibiliteit. In combinatie met de goede elementen van onze huidige rallyauto praten we op papier in ieder geval over een ijzersterke auto. Tommi heeft in Afrika gewonnen, de zwaarste rally van het seizoen, dus we weten dat de huidige auto sterk en betrouwbaar is. Met de nieuwe ingrediënten denk ik dat de Lancer Evolution WRC fantastisch moet presteren."

"De ingenieurs hebben al een flinke vooruitgang geboekt met verbeteringen aan de motor, aan de vering van de voorwielen en aan de gewichtsverdeling. Het voelt anders aan, niet heel anders, maar toch anders. Het is de bedoeling om in San Remo met de auto aan de start te verschijnen. Nog voor zijn debuutrally willen we tijdens een uitgebreid testprogramma zoveel mogelijk over de Lancer Evolution WRC te weten komen om de auto verder te kunnen verfijnen. Vervolgens willen we nog meer vooruitgang boeken met de tweede generatie van de Lancer Evolution WRC."

Ralliart voorziet 3- tot 4 duizend testkilometers te maken. "Nieuw uit de doos voldoet de auto uitstekend, maar we moeten realistisch blijven en ons ervan bewust zijn dat we nog een enorme berg werk moeten verzetten", voegde Lindauer toe na de eerste tests. "Tussen nu en San Remo hebben we vijf testsessies gepland. We concentreren ons eerst op asfalt omdat de komende twee rallies daarop worden verreden. Echter, we krijgen ook nog flink wat gravel te verwerken dus daar zullen we ons in een later stadium ook op richten."

Na het debuut in San Remo zullen zowel Tommi Makinen als Freddy Loix de overige drie rallies van het WRC aantreden in de Lancer Evolution WRC. De Tour de Corse in Frankrijk (19-21 oktober), de Rally van Australië (2-4 november) en de laatste ronde in Groot Brittanie (23-25 november).