05/10//01
Korting voor treinkaarthouders
Beste stiptheid van de treinen sinds vijf jaar
De NMBS heeft onderzocht op welke wijze ze tijdens de eerste dagen van
het nieuwe jaar de wachtrijen aan de loketten kan beperken die dreigen
te ontstaan ten gevolge van de overgang naar de euro. Ze heeft beslist
om de houders van een treinkaart waarvan de eerste geldigheidsdag in
de loop van januari valt, een korting te geven wanneer ze die in
december 2001 i.p.v. in januari 2002 vernieuwen. De valideringsdatum
verandert hierdoor evenwel niet.
De korting bedraagt 10% op de prijs die de klant aan het loket betaalt
voor alle week- of maandtreinkaarten en voor de Railflex- of
Campuskaarten. Voor treinkaarten voor drie maanden of een jaar betaalt
men respectievelijk 3,57 en 1,11% minder aan het loket. Dat levert een
proportionele korting ten opzichte van een maandtreinkaart op.
De stiptheid van het reizigerstreinverkeer bedroeg in augustus 95,4%
of 0,7% hoger dan in 2000. Tijdens het eerste semester van 2001 werd
een gemiddelde stiptheidsgraad van 94,8% bereikt, ongeëvenaard tijdens
de voorbije vijf jaar.
Ongeacht die gunstige evolutie wenst de NMBS haar inzet voor de
verbetering van de stiptheid nog op te drijven. De voornaamste
maatregelen die binnenkort hun beslag krijgen zijn:
* een op te richten team binnen de eenheid "reizigers nationaal" zal
de planning van de extratreinen of de versterkingen (verlengingen)
van reguliere treinen bij een verwachte toevloed van klanten
(evenementen...) opvolgen;
* het beheer van het reizigersmaterieel moet naar samenstelling
rekening houden met de periodes waarin de vraag hoger is, in het
bijzonder tussen april en september; daarbij mogen ook de
voordeeltarieven waarvan senioren en kinderen jonger dan twaalf
jaar genieten niet worden vergeten;
* specifieke maatregelen voor de belangrijkste lijnen om hierop de
stiptheid gevoelig te verbeteren (uittekenen van noodplannen in
geval van incidenten, verminderen van bepaalde tussenkomsten,
weren van goederentreinen tijdens de spitsuren, ...);
* technische verbeteringen die een grotere bedrijfszekerheid van het
materieel opleveren;
* de overheveling van treinmaterieel tussen bepaalde
onderhoudsateliers teneinde de beschikbaarheid te verhogen;
* in de loop van 2001: de oprichting van vijf bijkomende
schouwplatformen, verspreid over het net, om de stroomafnemers van
de treinen te controleren;
* een complementaire opleiding voor de recent aangeworven
treinbestuurders en het verderzetten van de humanisering van de
diensten van de treinbestuurders om het aantal dagen afwezigheid
wegens ziekte te doen dalen.
De Raad heeft zich eveneens akkoord verklaard met het principe om in
de Brusselse regio een animatiecentrum over de NMBS en het
spoorwegvervoer te creëren. Er zullen meerdere verzamelingen van het
NMBS-patrimonium (treinmaterieel, documentatie en andere voorwerpen)
in worden ondergebracht.
© 2001 NMBS