Korps: Limburg-Zuid, plaats: Heerlen 4-10-2001
District Heerlen
Heerlen
Politiebericht 12.55 uur
Heerlen; grootscheepse bromfietscontrole
Donderdag 4 oktober wordt tussen 14.00 uur en 23.00 uur een
districtelijke bromfietscontrole gehouden waaraan naast agenten van
alle Heerlense basiseenheden wordt deel genomen door leden van het
Verkeershandhavingsteam, de verkeersondersteuning uit Heerlen,
Kerkrade en Maastricht, het Permanent Auto Team (PAT) en een
stagegroep.
Uit regelmatige controles, is gebleken dat een groot deel van
bromfietsen en snorfietsen zijn opgevoerd, waardoor niet ten onrechte
de veelal jeugdige bestuurders van deze voertuigen als een van de
meest kwetsbare groep worden bestempeld Verder zijn brom- en
snorfietsen steeds vaker betrokken bij aanrijdingen (al dan niet met
letsel). Uit het juist verschenen jaarverslag van het Regionaal Orgaan
Verkeersveiligheid Limburg (ROVL) blijkt nog maar eens de
kwetsbaarheid van de bromfietser in het verkeer, want in de periode
van 1996 tot en met 2000 waren maar liefst 1235 bromfietsers in de
leeftijd van 16- en 17-jaar als bij een aanrijding betrokken.
Ook blijkt dat bromfietsen steeds vaker worden "gebruikt" als
snorfiets. Ze worden dan voorzien van een oranje plaat of sticker,
waarna men vervolgens zonder helm erop gaat rondrijden.
Een andere noodzaak om dit soort controles uit te voeren is het feit
dat er veel brom-/snorfietsen die rondrijden van diefstal afkomstig
zijn.
De oorzaak dat snorfietsen zo populair zijn, is gelegen in het feit
dat voor deze voertuigen geen helm gedragen behoeft te worden. De
jeugd kiest dan ook massaal de snorfiets, maar accepteert niet de
daarbij behorende snelheid van max. 25 km/u. Het blijkt dat de huidige
snorfietsen allemaal voertuigen zijn die ontworpen zijn voor een
hogere snelheid (denk aan de snorscoo-ters). Deze voertuigen zijn
middels enkele kleine ingrepen "geknepen" naar een maximale snelheid
van 25 km/u. Door deze kleine aanpassingen ongedaan te maken wordt de
snorfiets zodanig opgevoerd dat hij zich wat snelheid betreft minimaal
kan meten met de 45-kilometerbromfietsen. Snelheden die de 50 km/u
vaak ver te boven gaan zijn geen uitzondering. Dit alles gebeurt
uiteraard zonder helm, waar-door de kwetsbaarheid van deze groep jonge
weggebruikers schrikbarend toeneemt.
De controle van de voertuigen vindt plaats op het Corneliusplein, waar
een zogenaamde controlestraat is ingericht. Motorrijders zullen de
brom- en snorfietsen van de weg halen naar het Corneliusplein
begeleiden.
De media is tijdens de controle van harte welkom op het
Corneliusplein. De resultaten van deze controle kunnen omstreeks 22.00
uur telefonisch worden verkregen bij Henri Zoetbrood van de
basiseenheid Heerlen-Noord ( tel. 0900-4488)
A.J.M. Boosten (Bureau Voorlichting & PR tel.: 045 - 4003050)